Hej,
Jeg er flyttet ind i et nybygget hus (2015) og undrer mig over, hvilke regler der gælder ved nybyggeri. Skal man kunne høre, når naboen tisser og går ovenpå. Går (ikke løber). De har ingen børn. Vi har fået foretaget en måling af dem, der byggede huset, men den viser "selvfølgelig", at værdierne opfylder kravene.

Rapporten siger:
Den målte trinlydniveau opfylder krav til lydklasse A ifølge Svensk Standard SS 25267:2004. For de prøvede konstruktioner, blev der målt L’n,w 46 dB fra Sov 1 i lejlighed 1031 til Sov 1 i lejlighed 1021, L’n,w 44 dB fra Sov 2 i lejlighed 1031 til Sov 2 i lejlighed 1021 samt L’n,w 42 dB fra passage i lejlighed 1031 til Sov 2 i lejlighed 1021.

De målte støj opfylder krav til lydklasse B mellem WC i lejlighed 1031 til Sov 1 i lejlighed 1021 henholdsvis lydklasse C mellem WC i lejlighed 1031 til Sov 2 i lejlighed 1021, i henhold til Svensk Standard SS 25267:2004. De målte værdier opfylder også de højeste anbefalede ækvivalente kontinuerlige lydtrykniveauer fra installationer i rum til søvn og hvile.

Lydklasse C er minimumskrav ifølge BBR.

Testene blev udført med diverse udstyr. Det vi oplever er trods alt meget generende. Naboen ovenpå går på toilet om natten og tidligt om morgenen, og vi vågner nogle gange af lyden. Vi hører ikke skylningen, kun den direkte strukturlyd, når strålen rammer midt i wc.

Måske må vi bede ham sidde ned og tisse i fremtiden :(

Er dette virkelig okay?
 
Ja, sidde ned er også godt for prostata har jeg hørt :)
Ellers må I lydisolere loftet eller flytte til en lgh øverst oppe :(
 
Så det er ok ifølge bygningsreglerne. Jeg har boet i nyproduktion i 15 år i forskellige lejligheder og har aldrig oplevet dette før.
 
Krilleman
Dagens byggerier laves ikke for at være af høj kvalitet. Bygherren vil blot bygge så billigt som muligt, men opfylde de minimumsregler og -krav, der findes. Men samtidig kræve så mange penge som muligt af køberne. Det er jo ingen hemmelighed.

Jeg har en kammerat, der har boet i et nyproduceret hus af PEAB. Der kunne du fise i et rum, mens det kunne høres i hele lejligheden...
 
  • Synes
ricebridge
  • Laddar…
A
Præcis lige så selvfølgeligt som at man fjerner fnuggen fra vaskerummets tørretumbler, er det at man ved ståtisseri 21-06 sigter på porcelænet og ikke vandet. Naboen ovenover er måske en gammel villamand, der har taget skridtet ind i lejlighedsverdenen på sine ældre dage og derfor ikke har fuld kontrol over alle de uskrevne regler.
 
  • Synes
  • Haha
GreenYoda og 1 anden
  • Laddar…
Har oplevet i en nyproduktion, at man hører naboen tisse, intet jeg vågnede af dog.
Man må leve med problemet eller flytte.
 
Tak for at minde mig om, hvorfor jeg aldrig mere vil bo i lejlighed... Jeg husker lydene fra ovenstående lejlighed, om aftenen, når man satte sig for at spise... Man mister appetitten ret hurtigt.

Men for at tale alvorligt - ja, der bygges utroligt sjusket og uden tanke på lydmiljøet. Lige præcis toiletlyde er dog svære at få bugt med, da de er strukturlyde, som altså går via vibrationer i rør og struktur mm, men man kan jo tænke på sådan noget allerede, når man tegner plantegningen. Men så bliver det dyrere i en eller anden ende...

Desværre tror jeg ikke lydisolering hjælper særlig meget, medmindre du begynder at sætte ekstra indervægge og -lofter med isolering og dobbelte gipsplader. Ørepropper eller flytning er nok desværre det eneste.
 
  • Synes
big mike og 1 anden
  • Laddar…
Så er det jo sådan med lydmåling og standarder, at de er utroligt klodsede værktøjer. Kontinuerlige lyde f.eks. tåler man meget bedre end midlertidige, selvom disse er svagere. Det er simpelthen lettere at vænne sig til en lydtæppe end noget, der bryder stilheden tilfældigt.
Desuden tager det heller ikke hensyn til, hvilken slags lyd det drejer sig om. Jubel fra naboen, når det er VM-guld, er meget lettere at fordrage end lyden fra hans kropsfunktioner, uanset lydtryk. Men sådant tager reglerne ingen hensyn til.
 
Lyd opleves forskelligt.
Vores nabos luftvarmepumpe hviner lidt, men kan ikke forestille mig, at det overskrider nogen grænser.
Alligevel er det ikke sjovt at lytte til, når man ikke kan sove om natten...
 
Lyder lidt mærkeligt, synes jeg. I vores hus fra 30'erne høres ingen toiletlarm fra overetagen, bortset fra når vandet fosser ned gennem plastafløbsrørene.

Er det ikke overhøring fra ventilationen, I høre? Naboen tramper måske rundt i en form for indesko, der forstærker trinlydene?
 
Stod der virkelig "pinklyd" i rapporten?
Hvem pinkede ved testtidspunktet? Er vi sikre på, at den person har samme gennemstrømning og faldhøjde på urinen som naboen?
 
  • Synes
hnurre og 1 anden
  • Laddar…
Jonatan79 sagde:
Ja, sitta ned er også godt for prostataen har jeg hørt :)
...
Det er sandsynligvis ren løgn,
og bare opfundet for at bortforklare dårlig lydisolering :thumbdown:
 
Kvinde list for at slippe urinstænk måske ;) ?
 
Det er derfor, man skal have støbejernsrør i lejligheder for at undgå disse problemer.
 
FG sagde:
Låter lidt mærkeligt synes jeg. I vores hus fra 30'erne høres ingen toiletlyde fra overetagen
Næh takke 17 for det... det var vel lidt mere gedigent byggede huse dengang.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.