Heij83 Heij83 sagde:
Begynd med at støbe et lag med beton ovenpå det gamle, rotter finder huller og kommer gerne ind via gulvet.
Belysning er godt at have, når det bliver mørkt udenfor, har du tændt i hønsehuset, så går de selv ind der.
Du vil måske også have kyllinger i huset, og så har de brug for en varmelampe.

Jeg synes, du skal prøve uden en hønsegård, hvis I bor på landet. Vi har ca. 40 fritgående høns, og på tre år har vi mistet en enkelt høne.

Isolering er overflødigt, det er bare noget for rotterne at bygge rede i
Der hvor jeg har markeret, skal hønsegården ligge. Hønsehuset er i midterdelen af bygningen. Jeg ejer den del, der er tættest på billedet. Delen der er i vinkel væk er en nabo, der ejer. Dette blev ejet af 2 søstre engang og blev delt op mellem dem, da de blev uvenner, ellers havde nok det hele været mit i dag.
Rød lade i grøn gård, markeret område viser fremtidig hønsegård. Træer omkranser området under skyet himmel.

Heij83 Heij83 sagde:
For øvrig kan jeg anbefale, hvis du vil have lidt sjovere dyr, at anskaffe løbeænder.
De spiser snegle, kan ikke flyve, så et hegn på ca. 50 cm til naboerne er nok for at de ikke skal gå ind der.
De lægger ca. 300 æg om året og behøver kun en balje til at bade i.
ja det er en god idé. Kan ænder og høns gå sammen?

Heij83 Heij83 sagde:
Begynd med at støbe et lag beton ovenpå det gamle, rotter finder huller og kommer gerne ind via gulvet. Belysning er godt at have, når det bliver mørkt ude, har du tændt i hønsehuset, så går de selv ind. Du vil måske også have kyllinger i huset, og så har de brug for en varmelampe.

Jeg synes, du skal prøve uden hønsegård, hvis I bor på landet. Vi har ca. 40 fritgående høns, og på tre år har vi mistet en høne.

Isolering er overkill, det er bare noget for rotterne at bygge rede i.
Bor også på landet, men der tog ræven 3 af 9 høns, da vi vendte ryggen til... Vi har lerjord, så det er svært at grave, men vi har lagt store havefliser rundt om. Murnet forneden, som er stærkere, og hønsenet opad, også over, da duehøg og musvåge patruljerer dagligt. Fladt betongulv er at foretrække, ville gerne skifte fra vores plastikmåtte, men den virker. Hvidkalkede osb-plader på væggene. El, der styres via verdensur.

• Synes
Frangipanista
  • Laddar…
Heij83
Frangipanista Frangipanista sagde:
ja det er en god idé. Kan ænder og høns gå sammen?
ingen problem, eneste med ænderne er at de roder med vand, så det kan blive lidt fugtigt, hvor de har deres mad.
Men helt vidunderlige!
Æggene smager lidt anderledes end hønseæg men er gode.

• Synes
Frangipanista
  • Laddar…
Heij83
Enkle reder fikser du med IKEA Kallax hylde.
Byg på en bagplade og en lille kant foran og fyld med halm.
Min erfaring med "fine" profrede er, at de ikke lægger æg i disse, men hellere lægger sig i en banankasse med halm eller lignende.

• Synes
Frangipanista
  • Laddar…
Heij83 Heij83 sagde:
inga problem, enda med Ankorna är att dom sölar med vatten så det kan bli lite fuktigt där dom har sin mat.
Men helt underbara!
Æggene smager lidt anderledes end hønseæg men er gode.
At de søler ned er vel ingen store problemer. får kigge på dette når jeg er færdig.

Sjovt at du skal skaffe høns! Inden vi fik dem, købte jeg et par bøger og læste lidt. Her er den ene: https://www.adlibris.com/se/bok/hon...MIx5LmnuHE6gIVy-eyCh3RBg8GEAQYASABEgLSjfD_BwE

En hel del gode tips der. Høns er lette at passe og kræver ikke så meget. De klarer sig ofte uden opvarmning, men det er vigtigt, at vandet ikke fryser, så en form for varme er at foretrække. Ellers skal du løbe ned med nyt vand...

Købte en batteridrevet hønseluge med skumringsrelæ, der åbner og lukker hver dag, så de kan gå ud i hønsegården. Fungerer suverænt. Så bliver de sluppet ud på grunden fra deres gård, når vi er vågnet og er kommet ud.

kan jeg anbefale!

• Synes
Frangipanista
  • Laddar…
Heij83 Heij83 sagde:
Enkle reder laver du med IKEA Kallax hylde.
Byg på en bagside og en lille kant foran og fyld med halm.
Min erfaring med "fine" professionelreder er, at de ikke lægger æg i disse, men hellere lægger sig i en bananæske med halm eller lignende
Ja der findes altid sjove og enkle løsninger. Kallax kan jo findes brugte.

M Morgonskiftet sagde:
Sjovt at du skal have høns! Inden vi fik vores, købte jeg et par bøger og læste lidt op på det. Her er den ene: [link]

En hel del gode tips der. Høns er lette at passe og kræver ikke så meget. Opvarmning kan de normalt undvære, men det er vigtigt, at vandet ikke fryser, så en eller anden form for varme er at foretrække. Ellers skal du løbe ned med nyt vand...

Købte en batteridrevet hønsedør med skumringsrelæ, der åbner og lukker hver dag, så de kan gå ud i hønsegården. Fungerer suverænt. Så bliver de lukket ud i haven fra deres gård, når vi er vågne og kommer ud.

kan jeg anbefale!
Tak.
skal læse mere senere. Fik et gammelt magasin af en ven. Nej nu er det tid til at tage fat på rengøringen af hønsehuset. Bare finde en maske. Det støv der er der nu er ikke sundt. Jeg har ikke travlt og tager lidt ad gangen. Så jeg kan klare det hele.

• Synes
Morgonskiftet
  • Laddar…
K
Ænder er ganske rare, men en and skider lige så meget som tre heste, og hvis du giver dem 1 kubik vand, så skvulper de det ud i løbet af en halv time i deres omgivelser.

• Haha
Frangipanista
  • Laddar…
Tak.
skal læse på mere senere. Fik et gammelt magasin af en ven. Nå, nu er det tid til at tage fat på rengøringen af hønsehuset. Bare finde en maske. Det støv der er nu, er ikke sundt. Jeg har ikke travlt men tager lidt ad gangen. Så jeg magter alt.
Kig også ind på Lanthönsklubben's site: http://www.kackel.se/

• Synes
Frangipanista
  • Laddar…
K Kortling sagde:
Ænder er ganske hyggelige, men en and skider lige så meget som tre heste, og hvis du giver den 1 kubikvand, så sviner den det ud på en halv time i sin omgivelser.
Har man ænder bør man vel have en rigtig dam, og ikke en opbygget "pool"?

Heij83
KnockOnWood KnockOnWood sagde:
Har man ænder bør man vel have en rigtig dam, og ikke en ophøjet "pool"?
Det afhænger af hvilken race.
Løbeand kræver ingen dam, men kræver blot nogle baljer at vaske sig i og fugte maden.

Ja det findes altid sjove og enkle løsninger. Kallax kan jo findes brugt.
Enklere er at lægge plastikbokse, enten på gulvet men de bliver let beskidte da, eller så monterer man to liggende stolar og fastgør boksene. Et par små rundede, ca 4 cm, pinde at sidde på udenfor. Plastik er lettere at rengøre.
Ordne så du har en letstær rengøringsbræt under sovepindene. Vi samler op på avispapir og smider i komposten.

• Synes
Frangipanista
  • Laddar…
Heij83 Heij83 sagde:
Belysning er godt at have, når det bliver mørkt ude, har du tændt i hønsehuset så går de selv ind da.
Belysning behøves ikke hvad jeg har set.
De går ind og hopper op og sætter sig på sovepindene når solen er på vej ned, nu om sommeren engang mellem kl 16 og 18.

Heij83 Heij83 sagde:
Du vil måske også have kyllinger i huset og da behøver de en varmelampe.
Behøves ikke synes jeg.
Vi anskaffede en varmelampe og hængte den op midt over en siddepind i begyndelsen af vores hønseri.
Hvad skete? Jo, alle flyttede sig ud til siderne, ingen ville sidde under varmelampen.
Og de små kyllinger, op til to måneder gamle, sidder under morens dun i ruvredet først, og så et stykke tid også oppe på sovepinden.

Heij83 Heij83 sagde:
Jeg synes du skal prøve uden hønsegård hvis I bor på landet. Vi har ca. 40 fritgående høns og på tre år har vi mistet en høne.
Vi slipper vores voksne høns ud for at gå frit om dagene.
Men vi slipper dem ikke ud tidligere end kl. ti, efter at en ræv var her en morgen ved syvtiden og holdt fest.
Nu, med hønsene ude kun ca. kl. 10 - 17, er det kun enkelte høns der er gået tabt, og da til høgefugl.
Man mærker forskellen, for ræven bærer byttet hjem til hulen, men høgefuglen kan ikke bære en hel høne, men spiser rent lår og hals og flyver væk når den er mæt og efterlader resterne.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.