Jeg har en staldbygning med to bokse og et hønsehus og et snedkerværksted. Jeg tænkte på at gøre hønsehuset i stand og derefter bygge en ny hønsegård.

Hvad er det bedste og nemmeste for at fikse et betongulv, der behøver kærlighed, så jeg kan have høns der?

Gammelt hønsehus med slidt betongulv, revner og snavsede vægge, klar til renovering og oprettelse af en ny hønsegård.

Fylde hullerne op, så det er nemt at rengøre. Det behøver jo ikke at være så nøje...så en sæk med letbeton er passende at hælde i.

Hvis der ikke er fald mod nogen gulvafløb eller lignende...så bliver det mere tricky.

Det er en gammel bygning og der findes ingen gulvafløb der. Tænkte at begynde med at rydde op.
Fällebyggarn Fällebyggarn sagde:
Fylde hullerne op, så det er let at gøre rent. Det behøver jo ikke være så nøjagtigt...så en sæk med letbeton er passende og hælde i.

Hvis der ikke er fald mod noget gulvafløb eller lignende...så bliver det sværere.

V
Hønsene bliver nok gladere, hvis du lægger sand eller fint grus.
Og en lidt dybere potte til sandbad.
Husk net over hønsegården.
Duehøgen er grum.

• Synes
Frangipanista
  • Laddar…
Enkelt ville jo være at lægge et par OSB-plader ud.
Et glat gulv gør det let at rengøre, i modsætning til grov beton, hvor hønselort sætter sig fast.
Derefter strør du strøelse/smuld ud, så bliver det godt.

Hvor mange høns satser du på?
Og hvilken race?

• Synes
Frangipanista
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood sagde:
Enkelt ville være at lægge et par OSB-plader ud.
Glat gulv gør det let at rengøre, i modsætning til grov beton, hvor hønsemøg sætter sig fast.
Derefter spreder du strøelse/savsmuld, og så bliver det godt.

Hvor mange høns sigter du efter?
Og hvilken race?
Ved ikke endnu hvilken race, men kan godt lide Brahma. Måske starter jeg med noget enklere. En ven ville låne en rugemaskine ud, og jeg antager, han også ville give mig æg. Vil starte i lille skala.

Udendørsløsningen: vi havde nogle problemer med både ræv og rovfugl (musvåge mest). Løsningen blev, at vi satte en ret imponerende Troax hundegård med nedgravet gunnebostängsel en halv meter ned rundt om, plus gunnebostängsel over det hele. Vi tilfældigvis havde sådan en hundegård til overs, ellers ville man måske synes prisen afskrækker. Superkvalitet.

Det blev et regulært Fort Knox det der, men desværre forhindrede det ikke en mår i at komme ind og lave et blodbad for nogle år siden. En Brahma-høne stor som fanden satte en stopper for massakren, men halvdelen af hendes mindre kammerater strøg desværre med. Hun blev alvorligt skadet, bidt i nakken, men overlevede og blev fuldt restitueret efter en periode med konvalescens.

Hvilke fænomenalt imponerende høns dette er, man tænker Gladiator, når man forestiller sig den kamp, der fandt sted i mørket; skarpe kløer, kraftigt næb, jernvilje. Dette fra en høne af en race, der normalt er så utroligt fredelig.

Vi tror, den der mår kom ind via ret løse partier i døren, men det er blevet forstærket der i de senere år, og ingen problemer længere ud over at mus og rotter skal holdes efter.

Rigtig sjovt med en hønsegård, held og lykke!

Senest redigeret:
  • Trist
Frangipanista
  • Laddar…
H Harald Blåtumme sagde:
Udendørsløsningen: vi havde en del problemer med både ræv og rovfugl (musvåge mest). Løsningen blev, at vi satte en ret imponerende Troax hundegård med nedgravet Gunnebostängsel en halv meter ned rundt om, plus Gunnebostängsel over hele molevitten. Vi havde tilfældigvis en sådan hundegård til overs, ellers ville man måske mene, at prisen afskrækker. Superkvalitet.

Det blev det rene Fort Knox, men forhindret desværre ikke en mår i at komme ind og lave et blodbad for nogle år siden. En Brahma-høne stor som satan satte en stopper for massakren, men halvdelen af hendes mindre poler gik det desværre galt for. Hun blev alvorligt såret, bidt i nakken men overlevede og blev fuldt helbredt igen efter en tids rekonvalescens.

Hvilke fænomenalt imponerende høner dette er, man tænker Gladiator, når man forestiller sig den kamp, der skete i mørket; skarpe kløer, kraftfuldt næb, jernvilje. Dette fra en høne af en race, der er så utroligt fredelig normalt set.

Vi tror den der mår tog sig ind via ret så åbne partier i døren, men det er blevet forstærket der i de senere år, og ingen problemer længere udover at mus og rotter skal holdes efter.

Rigtig sjovt med en hønsegård, varmt held og lykke!
Det er kedeligt og sørgeligt for jer, at måren har taget jeres høns. Brahmahøner er virkelig flotte. Jeg er ikke kommet så langt som til selve hønsegården. Skal ordne hønsehuset først og derefter trimme alt udenfor. Massevis af brændenælder bl.a. Så har jeg en betonfundament med 3 vægge, der hvor jeg tænkte at sætte selve stellet, så jeg slipper for at grave så meget net ned. Kan vise på billede, når jeg er kommet i gang med dagen. Skal fortsætte med at rydde op i hønsehuset. Det bliver så støvet af alt det gamle, så jeg kan ikke være der for længe. Det ville være rart, hvis jeg kunne rengøre med højtryksrenseren, men da der ikke er nogen gulvafløb, er jeg lidt usikker på, om det er en god idé. Selvfølgelig tørrer det nok hurtigt, hvis jeg lader det stå åbent. Jeg har ikke travlt med dette projekt, men det er sjovt at have noget at se frem til. Skal også begynde at trimme udenfor hønsehuset i dag, men lader naboerne sove lidt længere. Det larmer jo en del. Tænker at lede efter materiale på køb og salg for at holde udgifterne nede så meget som muligt. Hente materialer som folk giver væk osv. Redderne tænker jeg, at jeg prøver at bygge. Eller lade sønnen bygge dem, han går på byggeri og anlæg, så burde kunne være til nogen nytte.

• Synes
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
H Harald Blåtumme sagde:
Udendørsløsningen: vi havde en del problemer med både ræv og rovfugl (musvåge mest). Løsningen blev, at vi satte en ret imponerende Troax hundegård med nedgravet Gunnebostängsel en halv meter ned hele vejen rundt, plus Gunnebostängsel over det hele. Vi havde tilfældigvis sådan en hundegård til overs, ellers ville man måske synes, at prisen afskrækker. Superkvalitet.

Det blev det rene Fort Knox, men det forhindrede desværre ikke en mår i at tage sig ind og forårsage et blodbad for nogle år siden. En Brahma-høne stor som fanden satte en stopper for slagtningen, men halvdelen af hendes mindre venner måtte lade livet. Hun blev slemt skadet, bidt i nakken, men overlevede og blev fuldstændig restitueret igen efter en tid på rekreation.

Hvilke utroligt imponerende høns disse er, man tænker Gladiator når man forestiller sig den kamp, der fandt sted i mørket; skarpe kløer, kraftigt næb, jernvilje. Dette fra en høne af en race, der normalt er så utrolig fredelig.

Vi tror, at den der mår tog sig ind via ret så løse partier i døren, men det er blevet forstærket der i de senere år og ingen problemer længere, bortset fra at mus og rotter skal holdes efter.

Rigtig sjovt med en hønsegård, varmt held og lykke!
Hej igen
Troax er supergod, men alt for dyrt for mig, da jeg vil bruge så lidt penge som muligt, men stadig få det funktionelt. Jeg har en mængde kompostgitter, som jeg kunne forstærke med ekstra net og grave ned i stedet. Men som jeg har sagt tidligere, selv hønsegården bliver et senere spørgsmål.

K
KnockOnWood KnockOnWood sagde:
Enkelt ville være at lægge et par OSB-plader ud.
Glat gulv gør det let at rengøre, i modsætning til grov beton, hvor hønselortet sidder fast.
Derefter strør du stalddække/smuld, så bliver det godt.

Hvor mange høns sigter du på?
Og hvilken race?
Osb vil suge fugt og svulme, den er uegnet til formålet.

• Synes
Heij83
  • Laddar…
Nogle andre spørgsmål!

Hvordan klarer høns sig i et hønsehus uden varme? Eller bør jeg tilføje isolering til væggene?

Og
Hvor meget belysning er der brug for i et hønsehus? Er det overhovedet nødvendigt, før i tiden da der ikke var strøm, klarede hønsene sig vel alligevel?

Har i dag ingen strøm tilsluttet i denne staldbygning, men der har været, så der er indgang til strøm samt færdige installationer af kabler og lamper. Strømmen blev dengang trukket fra naboens hus, som blev ejet af mit huss tidligere ejer. Men da det blev solgt, kappede de selvsagt strømmen. På sigt skal jeg undersøge muligheden for at trække strøm fra mit hus, men det er ikke noget, jeg vil gøre i år. En nyinstallation fra elskab tror jeg ikke på, da de tager ret godt betalt med en høj startafgift. Selvfølgelig skal jeg bede en fagmand/kvalificeret person hjælpe mig i så fald, men jeg har brug for at skifte elektricitet i mit hus først.

K Kortling sagde:
Osb kommer suga åt sig fukt och svälla, den är olämplig för ändamålet.
Så har jeg allerede tænkt. Så den idéen har jeg skrottet. Ser jo bare hvordan væggene har taget skade af fugt og begynder at slippe. De har brugt meget tynde plader. Overvejer at enten fjerne de plader. (ved dog ikke hvordan det ser ud bagved) Eller finde billige og overskydende brædder og sætte op. Eller om man kan bruge plade. Dog bliver evt. plade meget dyrere, hvis jeg ikke finder rigtig billigt et sted. Loftet er ok med synlige kraftige træbjælker og brædder. Vil jo desuden miljøet skal være hyggeligt for hønsene.

Heij83
Begynd med at støbe et lag beton oven på det gamle, rotter finder huller og kommer gerne ind via gulvet.
Belysning er godt at have, når det bliver mørkt udenfor, hvis du har tændt i hønsehuset, går de selv ind.
Du vil måske også have kyllinger i huset, og så har de brug for en varmelampe.

Jeg synes, du skal prøve uden hønsegård, hvis I bor på landet. Vi har ca. 40 fritgående høns, og på tre år har vi mistet én høne.

isolering er overkurs, det er kun noget for rotterne at bygge rede i

Senest redigeret:
  • Synes
Frangipanista
  • Laddar…
Heij83 Heij83 sagde:
Begynd med at støbe et lag med beton ovenpå det gamle, rotter finder huller og kommer gerne ind via gulvet.
Belysning er godt at have, når det bliver mørkt ude, har du tændt i hønsehuset så går de selv ind da.
Du måske også vil have kyllinger i huset og da har de brug for en varmelampe.

Jeg synes du skal prøve uden hønsegård hvis I bor på landet. Vi har ca. 40 fritgående høns, og på tre år har vi mistet en høne.
jeg tænkte at støbe om gulvet og fikse væggene. Kunne have uden hønsegård men ved jo ikke om de så går væk og f.eks. går ind til naboers haver. Desuden har jeg hund og hende vil jeg kunne gå løs forbi (med mig da) uden at begynde at jage dem, så det bliver nok en hønsegård alligevel. Af den enklere type.

• Synes
Heij83
  • Laddar…
Heij83
For øvrigt kan jeg anbefale, hvis du vil have lidt sjovere dyr, at anskaffe løbeænder. De æder snegle, kan ikke flyve, så et hegn på typisk 50 cm til naboerne er nok for at de ikke skal gå ind der. Lægger ca. 300 æg om året og behøver kun en balje til at bade i.

• Løbeænder på græsplæne foran garage, gammel cementblander i baggrunden.
  • Elsker
Frangipanista
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.