Rudimentær skitse over en meget lav sovealkove.
140cm seng + to personer + div (under 100kg). I alt måske 3000-4000N belastning spredt over 75% af overfladen.

Hvilken type regler bør jeg bruge under? Holder 120x45mm-regler? Billedet kan være misvisende da de regler der er brugt der er 170mm, men havde håbet at undgå med 120.

https://i.imgur.com/2HeHP1K.jpeg
https://i.imgur.com/wpltNuW.jpeg

Alt godt og god fortsættelse /M

• Skits af sovalkove med seng og trinpodie. Vist med atomiserede vægge og ramme. Overvejer reglstørrelse til sikker støtte.
  • 3D-skitse af lav sengealkove med træbjælker og brædder, viser konstruktion og brug af 170mm bjælker, spørger om 120x45mm reglar er tilstrækkelige.
Maximilian Wicen Maximilian Wicen sagde:
Rudimentar skitse over en meget lav sovealkove.
Hvor højt op er "alkovens" gulv fra undergulvet?
Hvad findes derunder, dvs hvordan er bjælkelaget bygget?

• Synes
Maximilian Wicen
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood sagde:
Hvor højt oppe er "alkovens" gulv fra undergulvet?
Hvad findes under, dvs hvordan er bjælkelaget under bygget?
Ja altså det er jo knap en alkove men mere bare en forhøjning. Den står på solid beton. Den er ca. 50 cm over gulvet.
Det eneste bæreevneproblem er egentlig reglerne, om de er dimensioneret OK.
120 x 45mm eller om større regler er nødvendig for en spændvidde på 2.8m x 2.4m

Det bør holde med 120, men det kan nok svigte lidt. Men hvis du har betonulv under, kan du vel bare sætte nogle ekstra "ben" på konstruktionen?

• Synes
Maximilian Wicen og 1 anden
  • Laddar…
P petterovski sagde:
Det vil nok holde med 120, men det kan godt svaje lidt. Men hvis du har betonggulv under, kan du vel bare sætte nogle ekstra ”ben” på konstruktionen?
Sant det kunne jeg gøre (ekstra ben). Kommer du fra en byggebaggrund eller gætter du bare lidt? :)

Jeg ville absolut have sat en ekstra ben i midten på de to bærende bjælker. Hvis du så oplever, at der er svaj i selve gulvstrøerne (prøv at stille dig på dem, inden du lægger gulvet), så er det nok tilstrækkeligt at skrue et ben i siden på dem midt på spændet. Jeg uddanner mig til bygningsingeniør, men dette er nok lidt gætværk baseret på, at jeg har renoveret en del.

• Synes
Maximilian Wicen
  • Laddar…
S
Er spændvidden på bjælkerne 2.4 eller 2.8 m?

• Synes
Maximilian Wicen
  • Laddar…
S scorp1on sagde:
Er spændvidden på bjælkerne 2.4 eller 2.8 m?
2.4m.
Bærelinjerne er 2.8m.

Bedste svar

P
Med 120x45 får du en nedbøjning på 10 mm med C24 ved 100 kg/m2, dvs ca 300 kg på overfladen cirka. Med 145x45 C24 får du 5 mm.

Det enkleste er dog støtteben i midten af spændvidden, så kan du let bruge 120x45.

MvH Joakim

• Synes
KnockOnWood og 1 anden
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.