Hej,
Jeg er ved at bygge en træterrasse "direkte på jorden" med belægningssten som reglar & bærebjælker hviler på.
I spabadets manual står der
"Sørg for, at overfladen/terrassen kan bære badets belastning med badende på ca. 650 kg/m2"
De samlede mål for terrassen er 4300x5300mm
Spabadet måler 2130x2130mm og skal placeres i den ene ende af terrassen.
Jeg har tænkt mig at konstruere det sådan her..
Grave 30 cm ud,
Lægge geotextil
fylde op med makadam 8-16 15 cm
vibrere hele området
fylde op med makadam 4-8 10 cm ovenpå makadam 8-16
vibrere hele området
Derefter bærebjælker (yderramme) 45x145
skruereglar i samme dimension 45x145 CC 60
skruereglar i samme dimension 45x145 CC 30 under det område, hvor spabadet skal stå
Terrassebrædder 28x120
Bærebjælker + reglar vil hvile på almindelige belægningssten ovenpå bæreunderlaget.
Tror I, at konstruktionen i 45x145 og 28x120 er tilstrækkelig til at klare vægten, som står i manualen? Jeg ved ikke rigtig, hvordan man beregner eller undersøger dette?
Jeg er ved at bygge en træterrasse "direkte på jorden" med belægningssten som reglar & bærebjælker hviler på.
I spabadets manual står der
"Sørg for, at overfladen/terrassen kan bære badets belastning med badende på ca. 650 kg/m2"
De samlede mål for terrassen er 4300x5300mm
Spabadet måler 2130x2130mm og skal placeres i den ene ende af terrassen.
Jeg har tænkt mig at konstruere det sådan her..
Grave 30 cm ud,
Lægge geotextil
fylde op med makadam 8-16 15 cm
vibrere hele området
fylde op med makadam 4-8 10 cm ovenpå makadam 8-16
vibrere hele området
Derefter bærebjælker (yderramme) 45x145
skruereglar i samme dimension 45x145 CC 60
skruereglar i samme dimension 45x145 CC 30 under det område, hvor spabadet skal stå
Terrassebrædder 28x120
Bærebjælker + reglar vil hvile på almindelige belægningssten ovenpå bæreunderlaget.
Tror I, at konstruktionen i 45x145 og 28x120 er tilstrækkelig til at klare vægten, som står i manualen? Jeg ved ikke rigtig, hvordan man beregner eller undersøger dette?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Trallens dimension kan du se bort fra så længe som c/c afstand mellem bjælkerne som de hviler på ikke er mere end 600 mm (for 28x120). Reglernes bæreevne og styrke afhænger helt af hvor tæt og med hvilken spændvidde de ligger. Det kritiske punkt i dit tilfælde er især bærelinjerne. Hvis plint- og c/c-afstanden er for stor bliver belastningen (tværkraften) over hver plint for stor. Jeg kan sige direkte at enkelte 45x145 som bærelinjer fører til meget små plint- og c/c-afstande. Det er bedre at anvende dobbelte sammenskruede (behøver ikke limes i dette tilfælde) 45x145.
Der findes ingen enkeltstående løsning som er korrekt, men man kan se det lidt som et nulsummespil. Eksempel: Dobbelte sammenskruede 45x145 som bærelinjer med 1 m plintafstand (altså plintafstand) og 1,4 m c/c-afstand. Så kan du anvende 45x120 på c/c 600 som bjælker.
Jeg taler hele tiden om C 24 træ (undtagen trallen som ikke er styrkeklassificeret).
Der findes ingen enkeltstående løsning som er korrekt, men man kan se det lidt som et nulsummespil. Eksempel: Dobbelte sammenskruede 45x145 som bærelinjer med 1 m plintafstand (altså plintafstand) og 1,4 m c/c-afstand. Så kan du anvende 45x120 på c/c 600 som bjælker.
Jeg taler hele tiden om C 24 træ (undtagen trallen som ikke er styrkeklassificeret).
Hej,J justusandersson sagde:Trallens dimension kan du se bort fra så længe som c/c-afstanden mellem bjælkerne som de hviler på ikke er mere end 600 mm (for 28x120). Reglernes bæreevne og styrke afhænger fuldstændigt af hvor tæt og med hvilken spændvidde de ligger. Det kritiske punkt i dit tilfælde er frem for alt bærbjælkerne. Hvis sokkel- og c/c-afstanden er for store, bliver lasten (tværkraften) over hver sokkel for stor. Jeg kan sige direkte at enlige 45x145 som bærbjælker fører til meget små sokkel- og c/c-afstande. Det er bedre at bruge dobbelte sammen-skruede (behøver ikke limes i dette tilfælde) 45x145.
Der findes ingen enkelt løsning som er korrekt, men man kan se det som et nulsumspil. Eksempel: Dobbelte sammen-skruede 45x145 som bærbjælker med 1 m sokkelafstand (altså pladeafstand) og 1,4 m c/c-afstand. Da kan du bruge 45x120 på c/c 600 som bjælker.
Jeg taler hele tiden om C 24 træværk (undtagen trallen som ikke er styrkeklassificeret).
Mange tak fordi du tog dig tid til at læse & svare.
Usikker på om jeg forstår dig korrekt, men mener du at bærbjælker 45x145 samt reglar 45x145 med cc30 er for svage?
En oplysning som jeg glemte at tage med i mit oprindelige indlæg (om det nu har nogen betydning overhovedet) er balksko 45x97mm og til disse ankerskrue 4,8x40
Klik her for at svare