L
Hej
Jeg skal bygge en udestue med en plade, der strækker sig ud fra vores hus. Vores tag skyder ud cirka 1 meter, hvor udestuen kommer til at være. Når jeg har målt i passende højde til at lave fundamentet, så er det rimeligt at lave det lidt lavere end gulvet indendørs, dvs. cirka 245 cm under taghøjde.

Nu til spørgsmålet. Hvis jeg køber nedenstående udestue, vil tagrenderne på udestuen være 225 cm over den nye betonplade. Dermed kan de ikke kobles sammen med tagets nuværende render. Bliver dette et problem? Jeg kan ikke rigtig sætte to bjælker på min udestue for at få højden op, det ville se meget mærkeligt ud. Jeg kan jo heller ikke bygge det nye fundament i 225 cm højde, da ville det ligge over døren ind i huset?

Tegning af tagkonstruktion med to skråtag sat sammen, illustrerer problematikken vedrørende tagrender til opbygning af et nyt udestueprojekt. En illustration af et uterum med glasdøre og trætagskonstruktion, præsenteret med detaljer og priser fra Skånska Byggvaror på en hjemmeside.

Taknemmelig for hjælp til, hvordan dette bedst kan løses.

Første mulighed er vel at trække nye nedløbsrør fra udestuens tagrender og tilslutte dem til regnvandsrørene under jorden.

Mulighed to er at trække nye nedløbsrør og føre dem til en faskine.

Mulighed tre er at trække nye nedløbsrør til en vandtønde.

L
Tak for svaret. Jeg var nok lidt forvirret der, hvad angår tyngdekraften og vandets vej.

Et opfølgende spørgsmål dog. Jeg vil have udestuen midt på en langside, dermed vil 2/3 dele af husets vand løbe ned i de nye tagrender til udestuen.
Tror du, det er rimeligt at lægge rør under jorden, der afsluttes ved græsplænens dræning. Dræningen er ny og ligger med rigelige mængder store makadam sten samt drænrør. Under terrassen er der desuden også stenknus, da der har været en udendørs belægning i sten der. Vi har heller ingen kælder i huset, hvis det kan være interessant at vide.
Alternativet bliver at koble på der, hvor de nuværende tagrender leder ned, men så skal jeg rive nylagt kantsten op og ødelægge rødderne til et meget fint træ?

Sender med et billede for at illustrere
Diagram over afvandingssystem, inklusive brønd placering, render og terrænplan for muligt rørføring til ny dræningsløsning ved terrassen.

OK, jeg antager, at hele det eksisterende tagfald på langsiden kun ender i et enkelt nedløbsrør (det du har markeret "Rännorna leder ner här" på billedet ovenfor? Altså at du ikke har et nedløbsrør i hvert hjørne af huset?

Hvor fører det regnvandsrør hen derefter, direkte til "Brunnen", eller går det til en stenfaskine eller et andet sted? Hvis de går direkte til brunnen, kan du jo vælge, om du vil føre de "röda" rør direkte til brunnen også, eller koble dem på ledningen i jorden efter "Rännorna leder ner här".

Du bør helst ikke føre regnvand til en dræn. Absolut ikke til husets dræn i hvert fald, jeg ved ikke helt, hvad "græsplænens dræning" betyder eller hvor den ligger (er det de grå streger?), men den er vel lavet for at gøre græsplænen tørrere, og da ville jeg i hvert fald ikke lede ekstra vand DERTIL i stedet. Du vil helst have, at vandet fra taget skal væk til brunnen. Men dræningen kan måske række som "stenkiste", hvis det er som du siger. Nogle løser jo tagafvandingen ved blot at lede vandet et par meter væk fra hjørnet og slippe det på jorden der, og det fungerer for dem.

Jeg ville nok personligt helst have lagt rør til brunnen, bare sørge for at have fald på ledningen og undgå alt for skarpe vendinger, hvor der let kan blive stop, ellers er man jo ret fri i trækruten og kan undgå træer osv.

L
b8q sagde:
OK, jeg antager, at hele det eksisterende tagfald på langsiden kun havner i et enkelt nedløbsrør (det du har markeret med "Rännorna leder ner här" på billedet ovenfor? Dvs. at du ikke har et nedløbsrør i hvert hjørne af huset?

Hvor fører det regnvandsrør hen derefter, direkte til "Brunnen", eller går det til en stenkiste eller et andet sted? Hvis de går direkte til brunnen, kan du jo vælge, om du vil lede de "röda" rør direkte til brunnen også, eller forbinde dem et sted på ledningen i jorden efter "Rännorna leder ner här".

Du skal helst ikke lede regnvand til nogen dræning. Absolut ikke til husets dræning i hvert fald, jeg ved ikke rigtig, hvad "gräsmattans dränering" betyder eller hvor den ligger (er det de grå streger?), men den er vel lavet for at gøre græsplænen tørrere, og så ville jeg i hvert fald ikke lede ekstra vand DERTIL i stedet. Du vil helst have, at vandet fra taget skal væk til brunnen. Men dræningen kan måske være nok som "stenkista", hvis det er som du siger. Nogle løser jo tagafvanding ved blot at føre vandet et par meter fra hjørnet og lade det løbe ud på jorden der, og det fungerer for dem.

Jeg ville nok personligt helst have lagt rør til brunnen dog, bare sørget for at have fald på ledningen og undgå alt for skarpe sving, hvor det let kan blive stoppet, ellers er man jo ret fri i føringen og kan undgå træer osv.
Tak for dit svar. Jeg lavede ikke et helt tydeligt kort. Ja, det stemmer, at vandet kun løber af fra én side til brunnen. Denne brunn (tror det hedder dagvattenbrunn) leder alt vand fra huset, grunden og nedløbsrørene væk. Den går videre til gadens ledninger, så det er ikke noget problem, hvis jeg kan forbinde dér. Problemet er at føre den dertil uden at ofre græsplænen. Hvor dybt skal jeg grave? Er det nok, at jeg holder nogle cm hældning per meter, eller findes der anbefalinger for dybde?

Jeg er enig i, at det kan være dumt at lede det til græsplænens dræning, men tænkte, da den er dyb og har meget sten omkring, at den måske kan tage det?

Findes der nogle regler for dræning, som man skal følge?

Regnvandsledninger behøver ikke ligge dybt overhovedet, det er nok med et par dm, og et fald på mindst 1 cm/m.

L
b8q sagde:
Dagvattenledninger behøver ikke ligge dybt overhovedet, det er tilstrækkeligt med et par dm, og et fald på mindst 1 cm/m.
Tak for al hjælp. Når jeg skal grave rørene ned, behøver jeg fylde med grus omkring, eller kan de bare graves ned i jorden?

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.