11,566 læst ·
18 svar
12k læst
18 svar
Hæve gipspladen 10 mm - arbejder alene.
Jeg har reglet færdigt børnenes værelse. Næste trin er at sætte op OSB og gipsplader.
Jeg vil følge beskrivelsen og hæve pladen 10 mm fra gulvet, før den skrues fast. Jeg har hørt, at man kan gøre det med et koben. Problemet er, at jeg arbejder alene, og det er svært at balancere kobenet, mens jeg skruer pladen fast.
Findes der et trick eller "donkraft", der virker?
Jeg vil følge beskrivelsen og hæve pladen 10 mm fra gulvet, før den skrues fast. Jeg har hørt, at man kan gøre det med et koben. Problemet er, at jeg arbejder alene, og det er svært at balancere kobenet, mens jeg skruer pladen fast.
Findes der et trick eller "donkraft", der virker?
Medlem
· Västernorrland
· 2 106 indlæg
Skal du ikke have loftlister? Det plejer jo ikke være supervigtigt, hvor stor mellemrummet er oven over og under pladen. En cm forekommer ofte.Paulina K sagde:
Med et lidt bredere brækjern som dette
http://www.jula.se/minikofot-380-mm-123437
bliver det ganske let at balancere sammenlignet med en almindelig kofot (dog var netop dette brækjern nok i mindste laget).
http://www.jula.se/minikofot-380-mm-123437
bliver det ganske let at balancere sammenlignet med en almindelig kofot (dog var netop dette brækjern nok i mindste laget).
Medlem
· Västernorrland
· 2 106 indlæg
Hvorfor løfte? Presser man den flade ende af kobenet ind under pladen, så bliver det jo som en vippe, og det er jo bare at sætte foden på den, så løftes pladen.
Men absolut nemmest er at lægge en listebit på gulvet og stille pladen på den. Og en evt. sprække til loftet er absolut ikke noget at bekymre sig om.
Men absolut nemmest er at lægge en listebit på gulvet og stille pladen på den. Og en evt. sprække til loftet er absolut ikke noget at bekymre sig om.
Hvis man vil, kan man springe loftlister over og i stedet lægge en latexfuge. Dog skal pladerne gå helt op til loftet. En 15 cm lang klods, som man har savet til af en 70 eller 95 regel, er et fremragende værktøj til at få pladerne tæt mod loftet. Stil gipspladen på spidsen og tryk med foden på bagenden, og sæt så en skrue midt på pladen, og så er den på plads.
tricket i virkeligheden er, at når man monterer gipsplader, hvor man vil trykke dem op mod loftet, plejer man at bruge en såkaldt gipsfod eller en gipsløfter med håndtag og låsekile. gipsløfter kan både købes og lejes. på fx cramo kan du leje, og hos diverse byggesgrossister/leverandører kan du købe... men vil man spare en lille smule, gør som ellers sagt. glem ikke at lodde pladerne, før de skrues fast.