Hej!

Jeg beskæftiger mig med modeljernbaner og har brug for et stort hobbyhus på mindst 150 kvadratmeter. Hvis jeg bygger huset på min grund, et enkelt hus, et enkelt rum, ingen vinduer, kun en dør, ingen vand og afløb men strøm og varme selvfølgelig. Den nærmeste sammenligning bør være en garage. Hvad ville være billigst? Træhus, beton, mursten? Hvad anslår I, at omkostningen vil være?

Taknemmelig for svar.
Peter

Mikael_L
Træhus med træbjælkelag på pæle. Hvis jordforholdene tillader det.

Mit gæt er ca. 1200-2000:- /kvm i materialomkostninger for et enkelt hus på pæle. Så tænker jeg på det billigste snedigste materiale overalt, f.eks. de billigste betontagsten og billigt klik-gulv osv. Samt lidt halvdårligt isoleret. Ingen varme og ventilation heller. Men et par elradiatorer og en paxventilator koster ikke meget.

Hvis du skal hyre en tømrer, så kommer der vel ca. 5 timer /kvm, dvs. omkring 2000:- /kvm.

Så er der jo en masse ekstra bygherrekostnader. Byggetilladelsesgebyr, byggeskadeforsikring, evt. færdiggørelsesbeskyttelse, evt. kvalitetsansvarlig, evt. konstruktionstegninger osv. osv. Det kan hurtigt løbe op til over 100 tusind derved, i "unødvendige" omkostninger.

edit:
Nu må andre sige til, hvis I synes, jeg kalkulerer for optimistisk. En sygdom jeg har :D

Senest redigeret:
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.