Hej. Er der nogen, der har bygget eller planlægger at bygge hus af halmballer i Sverige, som er så populært blandt øko-byggere i USA? Eller er der nogen, der har isoleret med halmballer i traditionelt hus?
http://www.strawbalehomes.com/stockplans.html
http://www.strawhomes.ca/
http://www.strawbalehomes.com/stockplans.html
http://www.strawhomes.ca/
Endelig er der nogen mere, der overvejer dette.
Jeg har samlet lidt information om dette, og det ser ud til, at det ikke er så almindeligt i Sverige. Der er dog nogle eksempler. Jeg skal tjekke derhjemme, om jeg finder noget i Sverige.
Der er to forskellige byggeteknikker med halm: selvbærende eller med træskelet.
Træskelet kræves naturligvis, hvis man skal bygge flere etager eller et stort hus.
Vægsektioner på max 2.5x5m kan bygges uden træ.
Jeg kunne godt tænke mig at bygge et gæstehus med selvbærende vægge, men hvor tagets skelet står på stolper.
I USA er dette en meget billig måde at bygge på. Her i Sverige
er pudset desværre skidedyrt, fordi vi mest har træfacader.
Nu er to-do-listen ret lang, så dette projekt havner ret langt nede på 10-årsplanen.
Jeg har samlet lidt information om dette, og det ser ud til, at det ikke er så almindeligt i Sverige. Der er dog nogle eksempler. Jeg skal tjekke derhjemme, om jeg finder noget i Sverige.
Der er to forskellige byggeteknikker med halm: selvbærende eller med træskelet.
Træskelet kræves naturligvis, hvis man skal bygge flere etager eller et stort hus.
Vægsektioner på max 2.5x5m kan bygges uden træ.
Jeg kunne godt tænke mig at bygge et gæstehus med selvbærende vægge, men hvor tagets skelet står på stolper.
I USA er dette en meget billig måde at bygge på. Her i Sverige
er pudset desværre skidedyrt, fordi vi mest har træfacader.
Nu er to-do-listen ret lang, så dette projekt havner ret langt nede på 10-årsplanen.
Mener I huse bygget af haml og ler så findes der flere sådanne rundt omkring Järna hvor jeg bor.
For eksempel:
http://www.antroposofi.org/skeve/halmhus2.htm
http://www.antroposofi.org/nujarna/nj-halm.htm
For eksempel:
http://www.antroposofi.org/skeve/halmhus2.htm
http://www.antroposofi.org/nujarna/nj-halm.htm
De huse, som jeg finder interessante og rationelle at bygge, er baseret på følgende princip:
Stable hårdtpakkede halmballer til vægge i den ønskede planløsning.
Forstærk vindues- og døråbninger med en træramme.
Dæk alle vægge med net og sprøjt puds på.
For at udnytte halm i taget kræves en form for bærende konstruktion.
Stable hårdtpakkede halmballer til vægge i den ønskede planløsning.
Forstærk vindues- og døråbninger med en træramme.
Dæk alle vægge med net og sprøjt puds på.
For at udnytte halm i taget kræves en form for bærende konstruktion.
Der var en skøn fyr her i England, der byggede et stråhus med stamme af træ. Som puds brugte han ler og kogødning! Fungerede helt fint og blev et meget smukt hus i gammel stenalderstil. Tjek linket:
http://www.channel4.com/4homes/ontv/grand-designs/houses/S/sussex_woodman.html
http://www.channel4.com/4homes/ontv/grand-designs/houses/S/sussex_woodman.html
Klik her for at svare