Endelig er der nogen mere, der overvejer dette.
Jeg har samlet lidt information om dette, og det ser ud til, at det ikke er så almindeligt i Sverige. Der er dog nogle eksempler. Jeg skal tjekke derhjemme, om jeg finder noget i Sverige.

Der er to forskellige byggeteknikker med halm: selvbærende eller med træskelet.
Træskelet kræves naturligvis, hvis man skal bygge flere etager eller et stort hus.
Vægsektioner på max 2.5x5m kan bygges uden træ.
Jeg kunne godt tænke mig at bygge et gæstehus med selvbærende vægge, men hvor tagets skelet står på stolper.

I USA er dette en meget billig måde at bygge på. Her i Sverige
er pudset desværre skidedyrt, fordi vi mest har træfacader.

Nu er to-do-listen ret lang, så dette projekt havner ret langt nede på 10-årsplanen.
 
De huse, som jeg finder interessante og rationelle at bygge, er baseret på følgende princip:
Stable hårdtpakkede halmballer til vægge i den ønskede planløsning.
Forstærk vindues- og døråbninger med en træramme.
Dæk alle vægge med net og sprøjt puds på.
For at udnytte halm i taget kræves en form for bærende konstruktion.
 
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.