Nogle overvejelser:

For seks år siden lod jeg installere en fedtstensovn.
En ovn som nu skal tages ned og udskiftes.
Før nedtagning og installation af ny ovn forsøger jeg at afklare nogle ting:

Kan ikke huske om væggen bag ovnen allerede var der, eller om man skabte den i forbindelse med installationen af ovnen. Hjørnet lyder lidt "hul" når man banker på det, ikke lige så dump/stum lyd som når man banker på min oprindelige gamle skorsten.

Forsøger at finde ud af om hjørnet er nyt eller gammelt.
Hver side er ca. 52 cm bred, med ovnen centreret i midten.
Op mod fodlisten ser det ud som om den aktuelle muring eller plader er "skåret" mod fodlisten, dvs. man kan se fodlisten bagved. Ser ud som pudset overflade, gråagtig i farven, kornet.
Hvis man rører ved kanten øverst mod loftet, som er umalet, føles det som puds på overfladen, men en mere "glat" skæreflade længere inde. Dybde på højre/venstre side er mellem 6-7 cm, varierer lidt.

Hvad tror I? Nyopført eller gammelt "hjørne" bag ovnen?
Kunne det være nyopsatte ildfaste plader, som man derefter har pudset overfladen på?
Og at det er derfor det varierer mellem 6-7 cm på højre og venstre side?
Dvs. forskellig tykkelse puds på en eller anden form for plade.

Kunne det være ny ytong, eller hvordan ser en sådan plade ud? Føles den glat på skærefladen?
Plejer man at pudse på ytong? Har ytong nogen standardmål?
Mit hjørne, venstre og højre side, er altså ca. 52 cm bred og 6-7 cm dybt.
Er det almindeligt at bruge ytong bag fedtstensovne nu til dags?
Hvad kunne det ellers være for en plade?

Hvor røret fra ovnen går ind i væggen, ser det ud som noget sort trådmateriale.
Formentlig en slags tætningsmateriale. Hvad er det?
Er det bare at trække ovnen løs her, når den skal afmonteres, dvs. i forbindelsen mellem rør fra ovn og rør/slange ind i skorstenen?

Eftersom ovnen sidder så fint centreret i dette hjørne, får jeg den tanke, at hjørnet (pladerne) burde være nyopførte i forbindelse med installationen. Det virker usandsynligt, at ovnen ville passe så perfekt i et hjørne, som allerede var muret eller plader, fra før. Nu sidder den i midten med samme mål i begge retninger.
Hvad tror I?

Hvis det er ildfast plade, fx ytong, som er sat op for seks år siden, tror I den er fastskruet, fastmuret, limet, eller hvad?

Tak på forhånd!

Hjørne af rum med gipsplader eller pudsede overflader, loft tilsluttet væggene. Små huller og ujævnheder synlige ved samlingerne.

Revnet pudset hjørne med synlig indre lag, gråagtig overflade, muligvis eldfast materiale bag en kamin.

Hjørne med en pudset overflade ved loftet, med synlig liste, som ser ud til at være skåret til at passe. Listen kan ses bag det pudsede område.

Hjørne bag kamin med lysegrå pudset væg og sort materiale ved rørindgangen, muligvis en tætning mellem kaminrør og skive/væg.

En revne i en hvid pudset væg ved et mørkt hjørne med ujævn overflade.

Pizzapuds? Gjorde man sådan noget i 2008? Eller mener du, at det er gammelt?
Og hvad får dig til at tro, at det er netop det?
Og hvad er det egentlig?
På billede to ser du det, jeg mener med "puds", hvor det er gået i stykker, og farven er faldet af.

Når jeg mærker på snitfladen øverst mod loftlisten, kan jeg ikke mærke nogen samling, som om det skulle være dobbelte gipsplader.
Burde jeg ikke kunne det, hvis det er gips? Og tykkelsen er jo ca. 6-7 cm, er det ikke for tykt, hvis det skulle være gips, selvom det er to plader?
Og satte man gips op bag fedtstensovn i 2008?
Kan det ikke være en form for brandsikker plade, typisk Ytong?
Har hørt, at det også kan lyde lidt "hult".
Tager jeg fejl?

Eller, mener du, at det er et gammelt hjørne?

På den anden side af væggen har du også murværk, men den som er original, dvs. mursten, mørtel, pudsemørtel.
Hårdere, mere dump/stum når man banker.

Bør og bør...

Da jeg engang installerede en brændeovn, skiftede jeg trævæggen ud med gips på stålregler.
Det er nok den mest almindelige måde at ordne svært-antændelige overflader på gamle vægge.
Hvis det var dit hus, da brændeovnen blev installeret for 6 år siden, har jeg lidt svært ved at forstå, at du slet ikke husker, hvad der blev gjort.

Du har fået mine gæt, intet andet, det skrev jeg tydeligt, ikke sandt?
Det du viser på billede to, synes jeg faktisk mest ligner sandspartel.

Og jeg kan faktisk byde på endnu et gæt:
At væggen bag brændeovnen ser så tyk ud, 6 - 7 cm som du skriver, kan skyldes, at man satte 45 mm stålregler med gips som brandbeskyttelse udenpå den gamle væg.
45 + 13 + 13 = 71 mm.

Men igen, det er mine gæt.

Haha, jeg ved, det er mærkeligt, at jeg ikke kan huske. Må skylde på, at det var min tidligere samlever, der bestilte dette job, ikke mig. Jeg var hverken hjemme eller involveret.
Og han, han kan heller ikke huske. Det er mærkeligt..
Jeg synes desuden, det er mærkeligt, at virksomheden, der udførte jobbet, ikke kan huske eller har nogle dokumenter, hvor det er muligt at udlede, hvad der faktisk blev gjort.

Hvad er sandspartel?
Kan det være smurt på udenpå en gipsplade, for at få en pudslignende struktur, og så malet?

På loftlisten synes jeg at se rester efter noget gråt, der "stænkede" på den hvide liste og væggen bagved.
Derfor tænker jeg også, at der måske er pudset på en overflade, før det blev hvidmalet.
Kan selvfølgelig tage fejl.
Er sandspartel gråt for resten?

Ja, du er tydelig med, at det er gæt! :)
Tak for dine gæt for resten!

Stina71 sagde:
...
Hvor røret fra kaminen går ind i væggen ser det ud som noget sort trådigt materiale. Formentlig en slags tætning. Hvad?
Er det bare at trække kaminen løs her, når den skal nedmonteres, dvs. ved forbindelsen mellem rør fra kamin og rør/slange ind i skorsten?
...
a) Hvorfor ikke banke lidt af vægpladen ned i et hjørne så du kan se, hvad det er for materiale.
b) Det trådige materiale burde være glasfibersnor. Det bruger man til at tætne røgrør.
c) Det burde ikke være noget problem at trække kaminen ud fra skorstenen.

Hvorfor skal du skifte egentlig, er kaminen ikke god?

For resten kiggede jeg på min fedtstensovn.
Den er helt rund, cylinderformet, og står med bagsiden 17 cm fra væggen. Og væggen er træpanel.
Så der var der tilsyneladende ingen problemer med brandsikkerheden.
Men din kamin har måske plade/jern, som bliver varmere, på bagsiden?

Jeg skal udskifte brændeovnen i forbindelse med, at den alligevel skal tages ned. Skal nemlig skifte gulvet, som den står på.
Vil have en brændeovn, der passer bedre til huset, lidt mere gammeldags stil. Eventuelt en i støbejern.
Täljstenskaminen fejler intet som helst! Har fungeret rigtig godt!

Jeg tror min har plade på bagsiden..

Ja, måske bliver det til at banke en del af pladen væk helt enkelt.
Spørgsmålet er i så fald hvordan, så jeg ikke sprækker for meget..

Men du, ytong eller lignende, er det altså udelukket, 2008?
Ytong med nogen form for pudsemørtel eller sandspartel udenpå?

Jeg ser det i hvert fald som usandsynligt, at det skulle være letbeton.

Tør du virkelig ikke pille lidt puds/spartelmasse væk nede i et hjørne for at se, hvad der er bagved.
Det er jo bare at spartle igen bagefter.
Desuden ser du det jo, hvis du trækker ovnen væk og kigger i hullet ind til skorstenen.

Hvad spiller det egentlig for en rolle, hvad der er bag ved den "pudsede" overflade?

Ok, jeg troede nemlig, at man nogle gange nu om dage, og før i tiden, satte nogle former for ildfaste/brandhæmmende plader op bagved brændeovne. Derfor jeg vrøvler om ytong.

Eftersom der er trukket en slange gennem røgåbningen og hele vejen op til skorstenen kan jeg desværre ikke kigge ind for at se, hvad væggen er lavet af.

Visst, jeg må simpelthen forsøge at skære en lille del af, nederst for eksempel. Årsagen til at jeg vil vide det, er for at tage en beslutning om det er noget "gammelt skidt", som jeg bør benytte lejligheden til at skifte ud, når jeg alligevel tager den nuværende brændeovn ned, og inden jeg sætter en ny op. Jeg vil sikre mig, at det virkelig er brandsikkert og et passende materiale i sammenhængen.

Sandspartel, det som jeg ser som puds på billede to altså?! Ser det ud som puds? Tror I det er brændeovnsfirmaet eller er det malerne, der i næste omgang har smurt dette på? Eller er det en del af at skabe en brandsikker væg, dvs. formentlig lavet af dem, der installerede brændeovnen? Anvender man sandspartel for at få en overflade, der ligner en muret væg, eller hvorfor?!

Firmaet, der udførte installationen, kan ikke huske det hundrede procent, men da jeg ringede dem nu, sagde de, at "vi satte nok ytong op og pudsede overfladen op". Ytong som tilsyneladende er i små blokke, som man murer op.

Stina71 sagde:
Ok, jeg troede nemlig, at man nogle gange nu til dags og tidligere, satte en form for ildfaste/brandtålige plader bag ved brændeovne.
Før satte man nogle gange dit "älsklingsmaterial" (eternit), i dag bruges andre typer af fibercementplader.

Jeg har ikke set nogle sådanne plader/blokke, der er så tykke, som de ser ud til at være hos dig.

Demmpa, hvad hedder de skiver/blokke som du tænker på?
Hvor tykke er de?

Hvad hedder de fibercementplader som du mener, som nu om dage bruges i stedet for eternit?
Hvor tykke er de? Hvad er de lavet af? Og plejer man at skabe en pudset overflade på disse?

Ved nogen hvor tykke ytongblokke kan være? Hvilke forskellige dimensioner findes? Som man kan mure op bag ved brændeovne.
Tænker at det måske kan være sådan nogle, og at man derefter har lagt en form for puds udenpå.

De nyere fibercementplader (f.eks. Minerit) er lige så tykke som eternitpladerne var, altså ca. 5 mm, findes også i tykkere versioner.
http://sv.m.wikipedia.org/wiki/Fibercementskiva
http://www.fibab.se/fibercement_fasad_Equitone_natura.html

Man kan bruge dem naturlige, eller man kan behandle dem som almindelige gipsplader, ved maling kan man rulle dem, så de ser ud som en pudset overflade.

Ytong, efter en søgning på nettet:
http://www.xella.se/se/docs/flash/102137_2_YTONG_MASSIVELEMENT_DATABLAD_SE.pdf
http://www.xella.se/se/docs/102328_PROJEKTERINGSHANDBOK_SE_WEB.pdf
http://www.byggbasen.com/prod/ytong_plattan/2267.html

Eftersom det går udenpå loftlisten burde du kunne være i princippet sikker på at det er "nyt". Var der ingen ildsted dér, før I satte kaminen ind, så er det sikkert lavet for at brandsikre væggen. Der er ingen grund til at gøre noget, der ser sådan ud, ellers. Behøver du at vide præcis hvilket materiale?
http://www.brandskyddsforeningen.se/i-hemmet/sotning/brandsakert_placering
Lyder det hult, så tror jeg mere på "strålingsbeskyttelse" end "brandsikker væg".

Hvis du behøver at vide for at afgøre, hvad der kan installeres på stedet, er det ikke nemmere at spørge den skorstensfejer, som derefter skal godkende, hvordan han vurderer sagen. Specielt hvis det er en ældre kamin uden typegodkendelse, der skal ind. Eller tage udgangspunkt i 25 cm baseret på info i linket ovenfor, så burde det gå godt, forudsat at du ikke støder på en kræsen type med egne fortolkninger.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.