Føler mig opgivende, fordi jeg ved ikke, hvordan jeg skal løse dette?!

Har hyret tømrere til at bygge nye indvendige vægge for at opdele stuen og montere en skydedør, der skal møde yderhjørnet på gipsvæggen. Jeg har understreget, at jeg vil have en sømløs overgang mellem dør og væg, og at jeg ikke vil have nogen liste der. Jeg spartler og maler selv og har sat hjørnebeskyttelse på, da hjørnet kan blive udsat for stød. Altså, da de var færdige med væggen, gik jeg i gang med maling og spartel. NU når de hængte skydedøren op, ser jeg, at der er et stort "gab" mellem dør og væg, som i en bue hvor døren kun ligger til ved loft og gulv. Hjørnet er ikke lige. Hvordan skal jeg løse dette? Kan jeg kræve, at de udbedrer det? Spontant tænkte jeg, at jeg skulle spartle hjørnet for at få det lige, men så mister jo hjørnebeskyttelsen sin funktion med 5 mm spartel på - et stød vil resultere i mærker.....? Det går ikke at justere døren, da den ligger til oppe og nede...

Har lært en lektie om at kontrollere arbejdet, inden jeg går i gang med spartel og maling, men jeg stolede fuldt på, at tømrerne havde gjort det ordentligt. Men nu er det, som det er, og spørgsmålet er, hvad jeg skal gøre nu?

Hjælp!

Aquabead hjørnebeskyttelse
Gipsvæg
Spartle
Skydedør
Bygge indvendige vægge

• Skydedør monteret ved indvendig væg, tapet i blå plastik i hjørnet, gulv dækket med beskyttende papir, problem med dør justering.
  • Glippe mellem skydedør og væg i gipshjørne, tapet gulvtape og træparket ses i bunden.
  • En skydedør ved en gipsvæg med et synligt mellemrum langs kanten, der indikerer en buet justering mellem døren og væggen.
  • Et nærbillede af en fuge mellem en hvid skydedør og en grå væg, der afslører en åben sprække, der ikke er jævnt lukket langs samlingen.
Selv med hjørnebeskyttelse tror jeg, at der er en vis risiko for grimme mærker i hjørnet.

Jeg tror, det er svært at få firmaet til at lave det om, men jeg ved ikke, hvilke tolerancer man tillader i den retning. Den type afvigelser løser man jo ofte nemt med en liste eller noget lignende. Monterer man en dør, har man jo altid en karm, som døren slutter pænt imod, og så dækker man overgangen mellem væg og karm med gerigt eller fugemasse. Her springer du jo den lige "karm" over og bruger væggen til samme funktion i stedet. Muligvis kan man sætte en liste, som døren kan gå imod, som du også kan gøre tyndere i over- og underkant for at tage forskellen op. Maler man den ind og derefter en tynd streng fuge, kan det nok blive godt, men det er meget pillearbejde at tilpasse en tynd liste.

Eller bare acceptere situationen. Du vil sikkert fortsat se det, men ikke særlig mange andre. Man vænner sig...

• Synes
g_51
  • Laddar…
F fredrik.johansson sagde:
Även med hörnskydd tror jag det finns en viss risk för fula märken i hörnet.

Jag tror det är svårt att få firman att göra om det, men jag vet inte vilka toleranser man tillåter i den ledden. Den typen av avvikelser löser man ju ofta enkelt med en list eller något liknande. Monterar man en dörr har man ju alltid en karm som dörren sluter snyggt mot, och sen täcker man övergången mellan vägg och karm med foder eller fog. Här skippar du ju den raka ”karmen” och använder väggen för samma funktion istället. Möjligen kan man sätta en list som dörren kan gå emot som du också kan göra tunnare i över- och underkant för att ta upp skillnaden. Målar man in den och sen tunn sträng fog kan det nog bli bra, men mycket pyssel att anpassa en tunn list.

Eller bara gilla läget. Du kommer säkert fortsätta se det, men inte speciellt många andra. Man vänjer sig…
Tack för snabbt svar! Är perfektionist ut i fingertoppar och när jag nu använde hantverkare så har jag svårt att sänka förväntningarna.... Till saken att dörröppningen är väldigt smal så vill helst inte sätta upp list för att göra det ännu smalare....

Spartel op med gipsspartel og så nyt hjørnebeslag på eller finjuster noget at sætte på kortsiden. Men tror ikke hjørnebeslaget vil holde over tid.

Tror det går hurtigere at løsne gipspladen eller save den op og vippe den korrekt end at forsøge med en masse fint arbejde

Tak for alle svar!! Efter mange overvejelser har jeg besluttet mig for at forsøge at acceptere det. 😊 Hvis jeg i fremtiden bliver irriteret over det eller hvis noget får et slag, så tænkte jeg at montere en smal hjørnelist.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.