Jeg sidder og tegner på en indervæg med fast vinduesparti, som jeg skal bygge, og jeg ville gerne have feedback vedrørende bære evne fra en, der er lidt mere erfaren.

- Jeg har tænkt mig at bygge den med 45*70-regler og OSB+Gips på begge sider, så den totale tykkelse på væggen bliver ca. 120 mm.

- Reglerne vil blive fastgjort til bærende betonvægge samt i gulv og loftsbjælkelag af beton.

- I væggen vil der være en åbning i overkanten, hvor jeg dels vil placere et vinduesparti, sandsynligvis med enkeltglas, samt efterlade et hulrum, der skal dækkes med en udenpåliggende skydelåge af træ. Vinduespartiet vil være ca. 138*70 cm.

- Da der vil blive trukket el fra eksisterende loftudtag til nye lampeudtag på hver side af væggen samt stikkontakter og afbrydere i væggen, vil loftreglen blive kappet ved lampeudtaget ifølge anbefaling fra elektriker, ca. 70 mm glippe.

Jeg har bygget en væg med regler før uden problemer men har aldrig bygget med vindues- eller dørparti, så jeg har lidt svært ved at vurdere, hvor tungt glaspartiet bliver, og om bæreevnen er tilstrækkelig. Hvad tror I? Se tegning med tænkt regelstruktur indtegnet.

• Tegning af en planlagt indvendig væg med mål og forslag til regelstruktur, inklusiv et indbygget vinduesparti og en skydelem.

Bedste svar

Kan ikke se, at der skulle være nogen problemer med bæreevnen.
Det eneste jeg ville overveje, er stabilitet i sidled. Eventuelt lægge dobbelt reglar under glaspartiet væg til væg. Det er ikke nødvendigt af styrkemæssige årsager, men kun for at gøre væggen mere stabil med færre vibrationer/flex, hvis nogen læner sig mod den.

• Synes
Intelligence2
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.