2,826 læst ·
6 svar
3k læst
6 svar
HJÆLP!! Store mangler ved facaderenovering, hvad gøre?
Hej,
Jeg har en facaderenovering i gang, som snart er færdig. Paneler, vinduesudskiftning samt en vis efterisolering, og blikarbejde.
Det lokale firma, der har udført arbejdet, tog to dages pause, og jeg benyttede lejligheden til at få nogle bekendte tømrere til at tjekke arbejdet. Ifølge alle tre tømrere er arbejdet langt fra godkendt. Mere end 15 bemærkninger, og de var tvivlende over, at tømreren har kompetencen til at udføre arbejdet korrekt.
Jeg har samlet alle notaterne og inviteret det lokale firma til et møde snart for at diskutere foranstaltninger/løsninger.
Mit spørgsmål. Hvad gør man, hvis man ikke bliver enige? Store dele af panelarbejdet vil muligvis skulle gøres om. Det bliver ikke billigt for firmaet. Jeg ville selvfølgelig ikke havne her, men har intet valg, da det desværre er meget dårligt udført. De har hastet igennem hele arbejdet fra starten og har fået at vide, at de skal tage det roligt fra starten.
Tager man en uafhængig synsmand ind? Hvad sker der, hvis firmaet ikke vil lave arbejdet om? Hvordan vurderer man, hvad der er rimeligt at betale?
Træls erfaring, men desværre er jeg nu i denne situation.
Tips til, hvordan man kan håndtere det smidigt?
Kalle
Jeg har en facaderenovering i gang, som snart er færdig. Paneler, vinduesudskiftning samt en vis efterisolering, og blikarbejde.
Det lokale firma, der har udført arbejdet, tog to dages pause, og jeg benyttede lejligheden til at få nogle bekendte tømrere til at tjekke arbejdet. Ifølge alle tre tømrere er arbejdet langt fra godkendt. Mere end 15 bemærkninger, og de var tvivlende over, at tømreren har kompetencen til at udføre arbejdet korrekt.
Jeg har samlet alle notaterne og inviteret det lokale firma til et møde snart for at diskutere foranstaltninger/løsninger.
Mit spørgsmål. Hvad gør man, hvis man ikke bliver enige? Store dele af panelarbejdet vil muligvis skulle gøres om. Det bliver ikke billigt for firmaet. Jeg ville selvfølgelig ikke havne her, men har intet valg, da det desværre er meget dårligt udført. De har hastet igennem hele arbejdet fra starten og har fået at vide, at de skal tage det roligt fra starten.
Tager man en uafhængig synsmand ind? Hvad sker der, hvis firmaet ikke vil lave arbejdet om? Hvordan vurderer man, hvad der er rimeligt at betale?
Træls erfaring, men desværre er jeg nu i denne situation.
Tips til, hvordan man kan håndtere det smidigt?
Kalle
Ved ikke hvordan man gør det smidigt, men det er vigtigt at gøre forventningerne tydelige. Hvad anser I for at være forkert og hvorfor, og gør det klart, at du forventer, at det udføres korrekt. Hvis de ikke mener, de kan løse det korrekt, kan de på egen bekostning hyre nogen, der kan. Alternativt kan de vælge at træde tilbage fra arbejdet. Betaling vil blive gjort, når arbejdet er færdiggjort af et andet firma og afhænger af, hvor meget af deres arbejde der kunne bruges samt det nye firmas pris. Hvis I går tilbage, fordi det nye firma må starte med at rive deres arbejde ned, vil I i stedet kræve erstatning.
T TypRätt sagde:Ved ikke hvordan man gør det smidigt, men vigtigt er vel at gøre tydeligt med forventninger. Hvad anser I være forkert og hvorfor samt gøre det tydeligt at du forventer det bliver gjort korrekt og tror de sig ikke kunne løse det korrekt, kan de på egen bekostning tage en ind, der kan. Alternativt så går de med på at hoppe af arbejdet, erstatning vil blive udbetalt efter det er færdiggjort af et andet firma og afhænger jo da af hvor meget af deres arbejde der kunne anvendes samt det nye firmas pris. Går I i underskud fordi det nye firma skal begynde med at rive deres arbejde, vil I i stedet kræve erstatning.
Hej, tak for svar. Jeg må se hvordan det går. Mvh Kalle
En uafhængig besigtigelsesmand, som begge parter kan acceptere, plejer at fungere meget godt, hvis man ikke fra starten er enige om, hvad der skal afhjælpes. Men undgå at det ender med, at I tager hver jeres mere eller mindre partiske besigtigelsesmand, det bliver kun rod.Kalle91 sagde:
Glem aldrig, at den eneste håndfasthed du formentlig har, er betalingen. Lad dig ikke narre til at betale for det, der er "færdigt", selvom det naturligvis ikke nødvendigvis er rimeligt at tilbageholde hele betalingen. Det, du tilbageholder, skal række til at lade en anden færdiggøre til et håndværksmæssigt resultat.
tak for svar. Jeg mailede en liste med alle bemærkninger til firmaet. I dag fik jeg svar, at de ikke ville fortsætte, og at jeg skulle tage en anden ind. De klagede over, at intet i huset var, som det skulle, og at huset i princippet bare var hovedpine. Hvilket jeg ikke kan forstå, da der ikke er noget bemærkelsesværdigt ved projektet.C cpalm sagde:En uafhængig tilsynsmand som begge parter kan acceptere plejer at fungere meget godt, hvis man ikke allerede fra starten er enige om, hvad der skal rettes. Men undgå at tage hver jeres mere eller mindre partiske tilsynsmand ind, det ender bare som en pandekage.
Glem aldrig, at det eneste holdpunkt du sandsynligvis har, er betalingen. Lad dig ikke narre til at betale for det, der er "færdigt," selvom det naturligvis ikke nødvendigvis er rimeligt at tilbageholde hele betalingen. Det, du tilbageholder, skal være tilstrækkeligt til at lade nogen anden færdiggøre til et fagligt tilfredsstillende resultat.
Formodentlig vidste han allerede fra start, at arbejdet ikke var korrekt udført, og at han ikke havde kompetencen. Han håbede bare, at jeg ikke ville opdage det (hvilket jeg gjorde takket være snedkere, der kan deres fag).
Han svarede også, at han ville sende alle fakturaer fra leverandørerne.
- Jeg er havnet i en situation, hvor jeg har paneler, der skal fjernes og ikke kan genbruges.
- Ekstra arbejde, der vil tage hele min ferie at få styr på.
- Jeg havde også tænkt at lave vinduesudskiftninger selv, inden jeg valgte ham til at overtage den del i forbindelse med panelarbejdet. Jeg har tilbud fra en virksomhed i udlandet på nøjagtig samme produkt (bogstaveligt) til en betydeligt billigere pris.
Jeg valgte ham, fordi jeg ville kombinere panelarbejde og isolering med vinduesudskiftning, da jeg havde brug for en pause fra projektering og kunne fokusere på noget andet.Desværre blev det helt omvendt.
Er det sådan, at det er firmaet, der har købt ind materialer, som du ikke længere anser, at du kan anvende, så behøver du ikke betale de fakturaer, han sender til dig for materialer. Du har betalt for en tjeneste, hvor han køber ind materialer og sætter dem op. Har han ikke fuldført dette, kan du meddele ham, at det står ham frit for at komme og hente sine materialer, men at du ikke vil dække materialomkostningerne, da arbejdet ikke er færdigt. Kan du derimod anvende materialet, er det rimeligt, at du betaler for det og beholder det, men vær da tydelig med hvilket.
...og egentlig burde han også tilbageføre facaden/huset til oprindelig stand, hvis han nu ikke længere vil fuldføre den aftalte tjeneste facadeudskiftning. Han kan jo ikke komme og rive al panel/liste/pap og efterlade huset helt ubeskyttet.T TypRätt sagde:Er det sådan, at det er firmaet, der har købt ind materialer, som du ikke længere finder du kan bruge, behøver du ikke betale de fakturaer, som han sender til dig for materialer. Du har betalt for en tjeneste, hvor han køber ind materialer og opsætter disse. Har han ikke fuldført dette, kan du meddele ham, at det står ham frit for at komme og hente sit materiale, men at du ikke vil stå for materialomkostningen, da arbejdet ikke er færdigt. Kan du derimod bruge materialet, er det rimeligt, at du betaler for det og beholder det, men vær da tydelig med hvilket.
Klik her for at svare