OK, nu viser jeg min totale uvidenhed om dette Hvordan gør jeg på den enkleste måde for at sikre, at den mur jeg murer (leca) vil være helt vinkelret? Det er slemt nok at få til nøjagtige mål (2544*4410 mm).
Jeg ved, at man skal krydsmåle, men hvordan gør jeg dette på bedste måde? Diagonalen bliver over 5 meter, som er længden på mit målebånd. Murarsnor er lidt let fleksibel, så svært at få nøjagtighed med sådan en.
Byggeplade i fuld størrelse kan man også bruge som vinkel og måle området ret præcist, i kombination med murerstreg, som fastgøres på pinde uden for byggeområdet.
Her er sålen, jeg har støbt. Den skal være nogenlunde vinkelret, men ikke nok til, at jeg tør måle fra dens kanter. Den røde linje viser, hvor muren til selve væksthuset skal være. De andre skal blive faste plantekasser, også murede. Jeg tænkte at spænde muresnor at holde mig efter, når jeg først har fået de præcise mål og vinkler på plads.
I anvisningen til væksthuset ser man, at ydre målene skal være 2544x4410 mm, så jeg bør holde mig lidt mindre end det for at efterlade plads til puds, antager jeg. Skal man skære ca. 1 cm på hver side af muren? Hvis det skulle blive nogle millimeter for småt, burde det være bedre end nogle millimeter for stort. Det værste der kan ske, er vel, at der bliver lidt mellemrum ved det indrammede på billedet nedenfor, men hvis muren bliver for stor, så vil "læben" på rammen komme ovenpå muren?
Byggplade i fuld størrelse kan man også anvende som vinkelhager og måle området ret præcist, i kombination med murarsnor som fastgøres på pinde uden for byggeområdet.
Problemet er bare at få en sådan byggplade hjem uden trailer
Men smart med et sådant målebånd. Lille omkostning i sammenhængen.
Leca er taknemmeligt. Nogle mm for meget så tager man vinkelsliber med diamantskive. Nogle mm for lidt så lægger man lidt mere puds på.
Ja, vinkelsliberen bliver vel nødløsningen. Men jeg tænker, at det ville være bedre at kappe 1 cm på hver side for at kunne justere med pudsen. Altså i alt 2 cm i bredden og 2 cm i længden. Det jeg er mest bekymret for er, at det kommer til at skæve, altså ikke være vinkelret. Jeg mistænker, at et drivhus ikke har nogen som helst justermulighed for sådan noget med tanke på glassene.
Kryds-mål bare en meter fra to af hjørnerne så er målebåndet nok. Det går ikke at holde millimeter nøjagtighed når du murer så det er fint og tilstrækkeligt.
Det letteste er i øvrigt at bruge 200 kr på et nyt målebånd.
Jeg murede vores drivhusgrund med en fejl på +-2 mm på alle mål. Målt med laser. Det gjorde alligevel ingen forskel i sidste ende, da tolerancen på tingene i byggesættet fra Williab garden viste sig at være betydeligt mere end det...
At krydsmåle med murarsnoren er svært, synes jeg, den flekser for meget. Derfor brugte jeg laseren, men har du ikke det, så er et længere målebånd lige så funktionelt.
Jeg murede vores drivhusgrund op med en fejl på +-2 mm på alle mål. Opmålt med laser. Det spillede i sidste ende alligevel ingen rolle, fordi tolerancen på dimserne i byggesættet fra Williab garden viste sig at være betydeligt mere end det…
Krydsmål med murersnoren er svært, synes jeg, den giver for meget efter. Derfor brugte jeg laseren, men har du ikke det, er et længere målebånd lige så funktionelt.
Hvis man skulle lede efter undskyldninger for at købe nye legetøj, findes der nogen billig krydslaser, der duer til jobbet?
I princippet hvilken som helst ville jeg sige, det eneste er vel, at man skal være lidt natugle, hvis man ikke køber med en modtager, da linjerne ses dårligt i dagslys udendørs.
For netop krydsmålingen brugte jeg en afstandslaser.
OK, så har jeg forsøgt at måle lidt. Sådan har jeg fået det til. Jeg har egentlig to spørgsmål:
1. Er det tilstrækkeligt vinkelret til at tage udgangspunkt i, når jeg murer op til drivhussættet? Good enough?
2. Hvis ikke, hvordan justerer jeg det nemmest til good enough?
Det jeg har målt er indersiden af den støbte sål. Jeg tænkte at tage udgangspunkt i den, når jeg sætter snorene til muring. Alle mål i cm.
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.