21,331 læst ·
37 svar
21k læst
37 svar
Hjælp mig hvordan vi skal konstruere låg med hængsel til kasser
Hejsa!
Vi har et lille problem på loftet.
Langs hele den ene side har vi bygget en lang kasse, hvor vi har tænkt os at opbevare en masse skrammel
nej men, sengetøj og julelysestager blandt andet.
Hvert låg vil variere i størrelse, da det afhænger af rumlets størrelse, men alle vil være 900 dybe, og bredden er som bredest 1200.
Alt skal bygges i 16 mm MDF er det tænkt.
Så skal vi se, om jeg overhovedet kan forklare.
Længst inde efter masoniten vil der sidde en fast plade, så der kan man ikke komme til, medmindre man vil (det vil være muligt, hvis man vil, da transformatorerne til spotsene sidder der).
Yderligere en regel vil blive sat op i den forreste del mellem støttebenene for at fastgøre en front på kassen.
Og så til låget. Det behøver ikke være noget High tech, bare et lille udsnit i den forreste del af låget, så man kan løfte det op, og en anordning med en pind nedenunder, så låget holder sig åbent.
Men hvordan skal man gøre?
Hvad har man brug for af hængsler?
Jeg vil helst ikke se dem, hvis det er muligt.
Forstår I overhovedet, hvad jeg mener?

Vi har et lille problem på loftet.
Langs hele den ene side har vi bygget en lang kasse, hvor vi har tænkt os at opbevare en masse skrammel
nej men, sengetøj og julelysestager blandt andet.
Hvert låg vil variere i størrelse, da det afhænger af rumlets størrelse, men alle vil være 900 dybe, og bredden er som bredest 1200.
Alt skal bygges i 16 mm MDF er det tænkt.
Så skal vi se, om jeg overhovedet kan forklare.
Længst inde efter masoniten vil der sidde en fast plade, så der kan man ikke komme til, medmindre man vil (det vil være muligt, hvis man vil, da transformatorerne til spotsene sidder der).
Yderligere en regel vil blive sat op i den forreste del mellem støttebenene for at fastgøre en front på kassen.
Og så til låget. Det behøver ikke være noget High tech, bare et lille udsnit i den forreste del af låget, så man kan løfte det op, og en anordning med en pind nedenunder, så låget holder sig åbent.
Men hvordan skal man gøre?
Hvad har man brug for af hængsler?
Jeg vil helst ikke se dem, hvis det er muligt.
Forstår I overhovedet, hvad jeg mener?

Tror jeg forstår, hvordan du mener. Lågens bagkant skal gå tilbage mod den lave skuffevæg, der allerede er på plads på billederne? Låget løftes op mod skråtaget i bagkant og skal altså have hængsler i bagkant? Hængslet ifølge linket kan du sætte i underkanten af låget og overkanten af den bageste skuffevæg, så det ikke ses. http://www.jula.se/gangjarn-75x50-mm-343419 Eventuelt skal du forstærke skuffevæggen, det er svært at se, hvad den består af.... Sådanne hængsler findes i alle mulige varianter og prisklasser.....
Den enkleste løsning på at holde lågen åben er vel at sætte en hængslet pind på hver side af lågens underside i forkant. Pinden stilles lige ned i en passende rille indenfor skuffens forreste væg i åben position og skubbes simpelthen tilbage i skuffen, når den skal lukkes. Ønsker man pinden helt væk i lukket position (så den ikke hviler mod skuffegulvet) sætter man velcro eller magnet eller noget, så den sidder fast mod låget i lukket position.
Nogle tips....
Den enkleste løsning på at holde lågen åben er vel at sætte en hængslet pind på hver side af lågens underside i forkant. Pinden stilles lige ned i en passende rille indenfor skuffens forreste væg i åben position og skubbes simpelthen tilbage i skuffen, når den skal lukkes. Ønsker man pinden helt væk i lukket position (så den ikke hviler mod skuffegulvet) sætter man velcro eller magnet eller noget, så den sidder fast mod låget i lukket position.
Nogle tips....
Senest redigeret:
Medlem
· Stockholm
· 4 491 indlæg
Byg udtrækkelige skuffer i stedet.
Hav faste låg og læg puder tæpper osv. på.
Låg vil gøre dig skør, klemme fingre, der vil ligge ting på låget, du skal flytte først osv......
BYG UDTRÆKKELIGE SKUFFER!
Hav faste låg og læg puder tæpper osv. på.
Låg vil gøre dig skør, klemme fingre, der vil ligge ting på låget, du skal flytte først osv......
BYG UDTRÆKKELIGE SKUFFER!
Medlem
· Stockholm
· 4 491 indlæg
Byg grundere kasser ovenpå reglen, eller skift regel.
Pladsen i alle disse kasser vil række et godt stykke tid, selvom de er grundere.
Pladsen i alle disse kasser vil række et godt stykke tid, selvom de er grundere.
Hvis vi sammenligner fordele og ulemper ved udtrækkelige skuffer vs låg
Låg
+Kan udnytte hele pladsen og kan lægge lange ting ned
+billigste løsning?
-Kluntet, besværligt at flytte tingene.
Skuffer
+klart mere praktisk at kunne trække ud
-taber plads
-dyrere
I er velkomne til at udbygge listen eller rette mig.
Nu får jeg beslutningsangst :/
Låg
+Kan udnytte hele pladsen og kan lægge lange ting ned
+billigste løsning?
-Kluntet, besværligt at flytte tingene.
Skuffer
+klart mere praktisk at kunne trække ud
-taber plads
-dyrere
I er velkomne til at udbygge listen eller rette mig.
Nu får jeg beslutningsangst :/
Det øverst med låg som du sagde synes jeg virker mest fornuftigt
så kan du måske tilpasse nogle rum til dine gardinstænger mm
og så har du nogle hvor du kan stille ned mindre papkasser fx med småting
derudover er det jo ikke så besværligt hvis du vil bygge om fx et rum til noget andet
sjovt med bønner som hopper omkring og fikser og tricks
så kan du måske tilpasse nogle rum til dine gardinstænger mm
og så har du nogle hvor du kan stille ned mindre papkasser fx med småting
derudover er det jo ikke så besværligt hvis du vil bygge om fx et rum til noget andet
sjovt med bønner som hopper omkring og fikser og tricks
Det er min sambo som skal bygge kasserne. Han er bare ikke så meget for forum, så jeg spørger for os 
Jeg skal derimod give mig i kast med at male alt, så denne måned har jeg lovet mig selv en malersprøjte, som jeg håber, at jeg kan finde ud af at håndtere.
Jeg skal derimod give mig i kast med at male alt, så denne måned har jeg lovet mig selv en malersprøjte, som jeg håber, at jeg kan finde ud af at håndtere.
Tror I, at et almindeligt kort hængsel kan løfte så tunge låg?
Vil ikke direkte bygge noget, der går i stykker med det samme.
Min partner siger, at det er bedst at sætte lange, som dem på stalddøre, men det synes jeg ikke er så interessant.
Hvor finder man stifter med en fjeder mon? Jeg forestiller mig noget i stil med dem, man sætter på døre, bare med en lidt svagere fjeder... Og længere måske er nødvendigt.
Hvorfor skal det være så let at tegne, men svært at udføre?
Vil ikke direkte bygge noget, der går i stykker med det samme.
Min partner siger, at det er bedst at sætte lange, som dem på stalddøre, men det synes jeg ikke er så interessant.
Hvor finder man stifter med en fjeder mon? Jeg forestiller mig noget i stil med dem, man sætter på døre, bare med en lidt svagere fjeder... Og længere måske er nødvendigt.
Hvorfor skal det være så let at tegne, men svært at udføre?
ha ha pinde fra bagagerummet
så skal hun også have en lås ellers står klappen åben hele tiden
Jep pianohængsler fungerer og går ikke i stykker
Der findes mange store massive garderobedøre, der sidder med pianohængsler
og derudover bliver det kun en lille afrundet messingkant man ser (jeg havde sat sådan nogle selv)
klappen skulle vel være i mdf? lav en lille overhæng på et par cm så slipper du for at bore huller eller sætte håndtag
eftersom klapperne sandsynligvis ikke skal flyve op og ned nitten gange om dagen (eller skal det blive loppemarkedbazaar)
så virker det mest praktiske som nogen skrev med pinde på hver side med et lille hængsel
når du åbner, stiller den sig op selv (eller som nogen skrev sæt velcro så den sidder i underkant
låg og stiller sig op når den løsnes (den konstruktion har jeg på klapper i udhuset)
så skal hun også have en lås ellers står klappen åben hele tiden
Jep pianohængsler fungerer og går ikke i stykker
Der findes mange store massive garderobedøre, der sidder med pianohængsler
og derudover bliver det kun en lille afrundet messingkant man ser (jeg havde sat sådan nogle selv)
klappen skulle vel være i mdf? lav en lille overhæng på et par cm så slipper du for at bore huller eller sætte håndtag
eftersom klapperne sandsynligvis ikke skal flyve op og ned nitten gange om dagen (eller skal det blive loppemarkedbazaar)
så virker det mest praktiske som nogen skrev med pinde på hver side med et lille hængsel
når du åbner, stiller den sig op selv (eller som nogen skrev sæt velcro så den sidder i underkant
låg og stiller sig op når den løsnes (den konstruktion har jeg på klapper i udhuset)
Overvejer om vi måske skulle montere noget sådan her indenfor alle lågerne.
http://m.ikea.com/se/sv/catalog/products/art/80230224/
http://m.ikea.com/se/sv/catalog/products/art/80230224/
de skabåbnere virker nok ikke
det er sådan med dem, at på skab skal man kunne trykke skabsdøren lidt ind, så skyder de døren lidt ud
tror næppe det virker med låger der ligger ned
mener du konstr med pindene?
let at forklare
åben et låg så meget som du vil
sæt en pind mellem låg og gulv i den højde du vil
skru en lille hængsel fast i låg/pind
sæt lidt velcro længere ned på pinden og tilsvarende på samme sted i låget (tryk pinden derind før du lukker
da du har en regel i overkanten under lågets sider
så kan du fræse et spor i disse (deri skal pinden passe
så monterer du pinden med hængsel som jeg beskrev (men ingen velcro
Når du så løfter låget, vil pindens inderste ende falde ned, og låget er åbent
når du lukker, skubber du pinden ind, som glider langs sporet, indtil låget har lagt sig (en enkel konstr
men hvis du har pinden, så den slæber på gulvet, så måske det bliver problem (for der står eller ligger andre ting i vejen
det er sådan med dem, at på skab skal man kunne trykke skabsdøren lidt ind, så skyder de døren lidt ud
tror næppe det virker med låger der ligger ned
mener du konstr med pindene?
let at forklare
åben et låg så meget som du vil
sæt en pind mellem låg og gulv i den højde du vil
skru en lille hængsel fast i låg/pind
sæt lidt velcro længere ned på pinden og tilsvarende på samme sted i låget (tryk pinden derind før du lukker
da du har en regel i overkanten under lågets sider
så kan du fræse et spor i disse (deri skal pinden passe
så monterer du pinden med hængsel som jeg beskrev (men ingen velcro
Når du så løfter låget, vil pindens inderste ende falde ned, og låget er åbent
når du lukker, skubber du pinden ind, som glider langs sporet, indtil låget har lagt sig (en enkel konstr
men hvis du har pinden, så den slæber på gulvet, så måske det bliver problem (for der står eller ligger andre ting i vejen