Hej!

Jeg bor i en villa fra 20'erne i Skåne (lergrund) med en 55 m2 kælder med højde til loftet på 187 cm. Huset er drænet for 20 år siden og er udstyret med en platonmåtte. Vi har besluttet os for at bryde det eksisterende betongulv (3-4 cm) i kælderen op og grave ud så meget som ydervæggene tillader (maximalt 30 cm). Formålet er at øge højden til loftet med 10-12 cm og reducere fugtigheden for at bruge kælderen som gæsteværelse med toilet og bad.

Jeg overvejer nu, hvilke valg vi bør træffe, når vi lægger den nye isolering, med hensyn til bl.a. omvendt fugtvandring. Min ambition er ikke at skulle lægge et højere lag isolering end nødvendigt, for at få så stor øgning af lofthøjden som muligt. Jeg ser gerne, at vi undgår makadam for at slippe noget, der bygger højde, uden at bidrage til isoleringen. Jeg overvejer mellem celleplast og isodrän. Celleplast kræver jo makadam, men virker bedre ud fra synspunkt omvendt fugtvandring. Isodrän er en dårligere løsning hvad angår omvendt fugtvandring, men jeg slipper makadam.

Hvilken løsning virker mest fornuftig af nedenstående forslag? Jeg er selvfølgelig åben for andre løsninger!

Alt. 1 Entreprenørens forslag, billigst og enklest, men risiko for omvendt fugtvandring?

BETON 6-8 cm med vandbåren gulvvarme
ISODRÄN 10 cm
MARKDUK
LERGRUND

Alt. 2 Min idé for at reducere risikoen for omvendt fugtvandring

ISODRÄN 5 cm (forskudt i forhold til nedre isodränplader)
DAMPBARRIERE/PLASTFOLIE
ISODRÄN 5 cm
MARKDUK
LERGRUND

Alt. 3 Min idé for at reducere risikoen endnu mere for omvendt fugtvandring

CELLEPLAST XPS300 5 cm
DAMPBARRIERE/PLASTFOLIE
ISODRÄN 5 cm
MARKDUK
LERGRUND

Meget taknemmelig for synspunkter!
Med venlig hilsen, Pernilla

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.