Hej, vi skal bygge 2 mindre ekstra soveværelser nede i kælderen. Men hvordan går vi nemmest til værks?
Som det ser ud nu, har vi to muligheder.
1. Beholde og reparere de pudsede vægge samt male dem. Lægge tæppe på gulvet (som en altan tæppe der stadig ånder). Sætte en skillevæg op.

2. Sætte stålregler op, bygge nye indervægge + skillevæggen
Bygge et ordentligt gulv fra bunden.

Problemet er, at rummene allerede er små, Rum 1. 1,80x3m Rum 2. 2.50×3m. Samt en loftshøjde på 210cm.
Så egentlig føles mulighed 2 som om det vil tage for mange cm af pladsen. Selvom det sandsynligvis er den mulighed, der føles mest hjemlig.

Hvis man skulle vælge mulighed 1. Hvordan reparerer man nemmest hullerne i den pudsede væg? Gerne noget, der ikke tager flere uger at tørre :) Noget man bør tænke på?

Hvad er det for et hus? Byggeår? Type af plade? Type af dræning? Hvad er huset bygget på for type af jord?

Alt 1. Hullerne repareres bedst med lignende puds, som I har nu. Gulvet synes jeg bliver bedst med klinker. Puds tager uger - måneder før det tørrer.

Sørg for, at der er god ventilation, og se dræneringen efter. Mange kældre kan være uegnede som boligareal.

H Hammarfall sagde:
Alt 1. Hullerne repareres bedst med lignende puds som I har nu. Gulvet synes jeg bliver bedst med fliser. Puds tager uger - måneder før det tørrer.

Sørg for, at der er god ventilation, og gennemgå dræningen. Mange kældre kan være uegnede til at have som boligareal.
Afhængig af hvornår huset er bygget, og hvordan afgør, hvilken puds der skal anvendes, og valget af gulvbelægning afhænger af, hvordan gulvet er konstrueret.

O Exsicco sagde:
Afhængig af hvornår huset er bygget og hvordan afgør hvilken puds der skal bruges og valg af gulvbelægning afhænger af hvordan gulvet er konstrueret.
Sådan er det, mere information er nødvendig.

Jeg har gravet ud vores kælder til nederkant af sålen, derefter bygget op med 100mm pordrän, 50mm cellplast og oven på den ca. 80mm armeret beton med vandslanger. Vores hus er bygget i '44, så det var uarmeret beton direkte på leret (gammel søbund). Derefter har jeg regelret op med 45mm pladeregler (luftspalte mod ydervæggene) og vådrumsgips mod væggene, der står direkte i leret. Indervæggene er osb + almindelig gips. For ventilation har jeg installeret et FTX-system. Det er enormt arbejde og bekosteligt, men i Sthlm kan man i det mindste motivere det med tanke på, hvad en m2 koster i gennemsnit :) vi har nu et fantastisk klima i kælderen, hvor der skal blive to soveværelser, vaskerum, badeværelse og vinkælder.... nå ja, vi løftede huset ca. 30cm også, hvilket giver os 235cm i loftshøjde, når alt er færdigt. Jeg ville ikke anbefale nogen at give sig i kast med et lignende projekt, medmindre personen i spørgsmål har mere energi end fornuft...

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.