S
Hej,

Vi har ganske nyligt fået godkendt byggetilladelse til at indsætte et mindre vindue (680x680) på førstesalen til vores rækkehus.
Jeg drøftede lidt idéer med folk her på forummet samt et lokalt byggefirma omkring, hvordan vinduet skulle aflastes.
Desværre gav jeg ingen detaljerede beskrivelser af huset, kun en facadetegning, og fik så svaret fra samtlige, at væggen på et sådant sadeltagshus ikke er bærende (hvilket jeg har forstået, at den 9 ud af 10 gange ikke er), og kan derfor aflastes med to horisontale og to vertikale reglar rundt om vinduet.

Da vi skulle indsætte vinduet og åbnede væggen, opdagede vi dog, at der sad tre reglar ret tæt placeret i stedet for 1, som jeg havde forventet. Midterreglen var dog ret løs og blev meget bevægelig frem og tilbage af fukssvansen, når man savede. Vi valgte dog alligevel at aflaste ifølge planen. Da vinduet endelig var oppe, fik jeg dog en dårlig fornemmelse og begyndte derfor at prøve at sætte mig ind i tagkonstruktionen lidt mere grundigt. Efter lidt mere drøftelse med kyndige personer fik jeg at vide, at gavlvæggen er bærende til en vis grad og bærer op om rygningen. Jeg har efterfølgende forsøgt at styrke op rundt om vinduet med ekstra reglar på siderne samt nogle forstærkede vinkeljern. Jeg satte også en ekstra regel i det ene hjørne på undersiden af vinduet, som har støtte i hammarbandet ved gulvniveau. Ovenfor det tilsvarende hjørne på oversiden sidder kun kortlinge mellem de stående reglar, hvilket gør, at en ekstra regel der måske ikke ville give så meget? Det svage led her er vel dog den liggende regel ovenfor vinduet.

Mit spørgsmål er: tror I, at det holder, skal jeg forstærke mere, eller bør jeg tage fat i nogen, der kan beregne dette og lave en ny løsning?

Ville være meget taknemmelig for hjælp med dette!

Vedhæfter diverse tegninger, billede af byggeriet samt facadetegning.

• Nyt installeret mindre vindue på en byggeplads, omgivet af isoleringsmateriale og trækonstruktioner.
  • Bygningsdiagram med specifikationer for trækonstruktion, der viser afstande og materialer anvendt til opbygning af væg ved vinduesinstallation.
  • Bygningsplan for overetage i rækkehus med vægkonstruktion, vindue og skitserede mål samt reglar.
  • Bygningsplan af et sadeltagshus med detaljer om tagkonstruktion, isolering og reglar, inklusive en sektion visning, materialer og dimensioner.
  • Planløsning for radhus viser placeringen af strukturelle elementer og vægge, herunder speciel markering for det nye vindue i øverste etage.
  • Ritning af radhusets entréfasad med markeret placering af et lille vindue på overetagen, mål på 0,68 m angivet.
Lidt svær at vurdere. Tegningerne er ikke komplette, så man kan regne på det. Udover mønterbjælken er der langsgående tagåse. Afvekslingen af gavlvinduet er ret sikkert utilstrækkeligt udført, men det bedste er først at beregne belastningen fra mønterbjælken.

• Synes
BirgitS
  • Laddar…
S
Tak! Desværre er der ingen flere konstruktionstegninger hos stadsbyggnadskontoret.
Findes der en konstruktion, man kan lave, som med sikkerhed svarer til bæreevnen hos de tre afskårne stående regler (38x118) uden at skulle beregne lasten?

Du skal lave en opbygning omkring vinduet med regler på højkant. Hvor langt er afstanden til rygningens næste støtte? Hvor bredt er huset? Hvor ligger det (dvs snøzone)?

S
Jeg måtte åbne op for en plade af gipsen på loftet for at kunne se, hvordan støtten for kipbjælken ser ud. Bjælken hviler altså på en regel, og de øvrige har støtte i taget. Midterreglen og den venstre regel på billedet er altså de to ydre regler af de tre, som vi skar over ved vinduet. Den overskårne regel i midten har kun støtte i en kortling, som sidder ca. 40 cm over vinduet. Afstanden fra vinduet op til kipbjælken er 2,5 m, og disse regler går som sagt direkte op uden støtte på vejen. Håber det blev forståeligt.

Gavlvæggen er 10,89 m bred, og huset ligger i snøzone 2.

• Isolering og trækonstruktion på loft med synlige reglar og nockbalk støtte. Gipspladen fjernet for inspektion af strukturen bagved.
  • Gipsskivepanel fjernet på loftet for at afsløre trækonstruktionen under taget, med synlige reglar og isolering imellem, samt skygger på væggen.
Hvor lang er rygbjælkens spændvidde, dvs. afstanden til dens næste støtte ind i huset?

S
Afstanden mellem væggene på loftet er 4,10 m, og hvad jeg kan se uden at fjerne gipsen, er det samme udformning med støtte på den side.

Bedste svar

Der er ingen store laster på nockbalken med den aktuelle tagkonstruktion, men afvekslingen rundt om vinduet bør se ud som det nedenstående billede viser.
3D-tegning af en trækonstruktion til vinduesudskæring, der viser afstivning med 45x95 C 24 træplanker monteret lodret og vandret.
Jeg har anvendt 45x95 C 24 træ. Det kan også være tilstrækkeligt for midterpillerne, det afhænger af, hvor lange de er.

S
Så skal jeg udskifte det eksisterende med dét der. Jeg tænker, at jeg beholder de eksisterende stående reglar i 38x118, som kommer ned fra rygningen nu, så de får lov at blive i den dimension.

Stort tak for skitsen og for at du har taget dig tid til at regne på dette!

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.