Hej byggahus!

Vi køpte vores nuværende hus for ~2.5 år siden. Huset er fra "1909", men det er blevet bygget og revet dele ned på mindst 4 forskellige tidspunkter, så det er en herlig blanding.
Vi har lige givet os i kast med at renovere køkkenet, dels fordi det er blandede skrog og fronter (blandet ukendt mærke fra gætter vi på 90'erne, og lidt IKEA fra ~09) og dels fordi gulvet er rigtig vaklevorent. Laminatet der ligger der er slut, det er begyndt at dele sig i samlingerne, og man kan se hvordan det hælder med det blotte øje visse steder.

Køkkenindretning og skrog blev revet ud i ugen der gik, og i weekenden begyndte vi at rive gulvet op. Vi havde ingen idé om hvad der lå der, bortset fra at det var laminat, 22mm gulvspån og isolering (kunne ses ind ved en af tærsklerne).

Laminatet var enkelt at få ud, gulvspånet lidt sværere fordi det var limet i samlingerne. Under gulvspånet lå der så almindelige 12mm spånplader helt uden nogen form for fastgørelse. Når de var væk kunne man se, at der ikke var en eneste regel i hele rummet (~3.5m x 5.6m) uden gulvet lå flydende på isoleringen. Også vandrørene lå løst i et spor i isoleringen.
Gulv under renovering med synlige kabler og isoleringsplader på jorden i et gammelt hus. Vægg med radiator og revner i isoleringen.

Isoleringen viste sig at bestå af 180mm tykke markplader som lå på aldringsbestandig fugt & dampspærre plast. Under det hele er der sand.
Et køkken under renovering med synlige markskiver og plast undergulv. Vandrør stikker op fra et hul i væggen, og der er ikke synlige gulvregler.
  1. Hvad er dette for en slags gulvkonstruktion? Er det en normal løsning eller er det fuldstændigt en egen-opfundet ide som ikke fungerede særlig godt? (Der var fordybninger i gulvet på op til 3cm hvor man gik meget.)
Hvad skal man gøre i stedet? Spontant bør man vel montere en ramme rundt væggene og fastgøre gulvregler mellem langsiderne og lægge gulvspån på det? Planen er at lægge linoleum-click øverst.
  1. Hvilke dimensioner bør det være på reglerne? Uden at grave ud eller flytte på sandet er der plads til regler der er 170mm høje, men det går jo at grave ud og have højere regler. 220mm er vel anbefalet for spændvidde på 3.5m med cc600. Jeg har ikke givet mig i kast med at grave i sandet for at tjekke hvor dybt det er så det kan jeg ikke svare på desværre.
  2. Hvordan fastgøre rammen i ydervæggene? Ydervæggen/soklen er alt andet end jævn og lige. Skal man have noget mellem væggen og rammen så det ikke ligger træ direkte mod muren? Vægg med revner og synligt fundament i hussokkel, delvist dækket af fjerner gulvbelægning og plastik. Stikdåser monteret på væggen.
  3. Isolering? Nu har jeg jo smidt en masse markplader ud, men hvad bør disse erstattes med? Nye markplader? Cellplast? Fylde hele med 20cm sand?
  4. Fugt? Det var tørt og fint i hele rummet (udover hvor vi har slasket lige ved vasken, havde en utæt blandingshanen der for en måned siden), både over og under plasten. Noget særligt man bør tænke på?
Tak for hjælpen
//J

Hvad er der under sandet? Er det stueetagen? Hvad er det for en grundlæggelse?

Problemet er vel sandet, det vil flytte sig der, hvor man går mest. Problemet findes i mange udlejningsejendomme. Hvad findes under sandet.

Protte

Mikael_L
prototypen prototypen sagde:
Problemet är vel sanden, den vil flytte sig der man går mest. Problemet findes i mange lejeboliger.
Hvad findes under sanden.

Protte
Er det når der ligger sand på bjælkelaget/gulvet og så parket, som du tænker på?

useless useless sagde:
Hvad findes under sanden? Er det stueetagen? Hvad er det for et fundament?
Ja, det er på stueetagen, men desværre ved jeg ikke, hvad der er under sanden, eller hvor dybt det er sand. Jeg vil forsøge at grave i et hjørne i aften, så jeg forhåbentlig kan give lidt bedre svar. Desværre kan jeg heller ikke sige meget om fundamentet. Hvordan kan man identificere de forskellige muligheder?

prototypen prototypen sagde:
Problemet er vel sanden, den vil flytte sig, hvor man går mest. Problemet findes i mange lejeboliger.
Hvad ligger under sanden.

Protte
Mikael_L Mikael_L sagde:
Er det når der ligger sand på bjælkelaget/gulvet og så parket, som du tænker på?
Her har jo isoleringen ligget imellem, så det er den, der er sunket sammen, sandet er jævnt og fint.

Hvilken type hus er det? Er der kælder? hvordan ser fundamentet ellers ud?

S Stefan1972 sagde:
Hvad er det for en type hus? Er der kælder? hvordan ser fundamentet ud i øvrigt?
Der er ikke kælder, og hvad vi ved er det en blanding af plade og torpargrund, det var i hvert fald det vi fik at vide, da vi købte.

Huset er en lille skånsk u-formet gård bygget engang i begyndelsen af 1900-tallet.

Som sand har været almindelig som føling. I øvrigt så har du en flydende gulvkonstruktion. Intet underligt.

H hempularen sagde:
Som sand har vært almindeligt som afkänning. I øvrigt så har du en flydende gulvkonstruktion. Intet mærkeligt.
Så lyder det som om problemet egentlig har været, at isoleringen, der har ligget, ikke har været holdbar nok til at blive brugt på den måde, eller at den simpelthen er så gammel, at det er tid til at skifte den. Det er tydeligt, at det var den, der var årsagen til, at gulvet var så blødt som det var.

Et alternativ til at lægge gulvet op skulle så, hvis jeg har forstået det rigtigt, være at fylde rummet med celleplast af passende styrke og tykkelse og så lægge gulvspån og overflade på det?

Det er sådan moderne flydende gulve laves. Tjek med ngn. som virkelig ved det. Der er sikkert mange detaljer at tage hensyn til.

Var spånpladerne friske undertil?

Var det bare et laminatgulv, eller var der en plastikmåtte under?

Interesseret da vi også har en gammel skånelænge med flydende gulve fra 80'erne.

Har gravet dybere (bogstaveligt talt) og under sanden var der ler med indslag af flint og kridt. Ubrugbart at grave i, men det var nødvendigt for at få ned jernrør som hjælp ved afretningen vi lige har gjort. Har også fjernet nogle cm sand for at få plads til celloplasten og gulvspånpladerne som er på vej ind.

Oldboy Oldboy sagde:
Var spånplattorna friska undertill?

Var det bara ett laminatgolv, eller fanns det en plastmatta under?

Intresserad då vi också har en gammal skånelänga med flytande golv från 80-talet.
Spånpladerne var helt friske og der lå kun laminat på, ingen plastmåtte. Jeg tror dog, at spån og laminat er lagt ind senere end isoleringen og den aldresbestandige plast, som var fra 1980 ifølge mærkningen.

Det store problem med gulvet var, at msrkskivornaantingen ikke var beregnet til at lægge flydende gulv på, eller så var de simpelthen i slutningen af deres forventede levetid. De skulle skiftes under alle omstændigheder.

• Synes
Oldboy
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.