Hej!

Lad os sige, at vi har en kvadratisk, horisontal overflade, som hviler på stabile reglar med 50 cm afstand mellem hinanden i begge retninger. Overfladen består af en plade, der er skrueslimet på reglarne.

Midt i det kvadratiske "hul" mellem reglarne placerer vi nu en vægt på 100 kg med en baseflade på 10x10 cm. Hvor pladen er svagest mellem reglarne, belastes den altså med 100 kg/dm2.

Hvis pladen f.eks. er fyrretræs-krydsfiner, hvor tyk skal den så være for ikke at knække? Findes der en generel målestok for dette, som byggemarkeder specificerer, så man kan vide på forhånd, om en plade af en bestemt tykkelse og materiale vil holde eller ej?

Tak på forhånd for hjælpen!

Det svarer til en tung mand, der står på et ben. Gætvis vil en 3 mm krydsfinérplade holde uden at knække, men den vil selvfølgelig bøje betydeligt. Hvis den skal være uden svaj, gætter jeg på, at man skal op på nærmere 20 mm.

Tror at den type af styrke på sammensatte plader opnås gennem empiri. Også for producenten. Så anvender man en standardiseret (formentlig) testcase/lastcase. Sandsynligheden for, at den lastcase stemmer overens med din, er lille. Så jeg tror, at det bedste du kan gøre, er at teste selv.

F.eks. søm en ramme/firkant (50x50cm) sammen af stabile regler. Lim- og skrue på en plade. 4-20mm tyk krydsfiner. Læg prøvestykket på en plan og meget stabil overflade. Mål højde på reglerne. Tag et stykke ler (stjæl fra børnene) og lav en 2-3 cm tyk stav, som sættes midt under krydsfineren ned til overfladen. Tag en 10x10cm træklods og belast med 200kg. Mål højden på lerstaven og se, hvor meget krydsfineren har svigtet. Gentag for nogle forskellige tykkelser af krydsfiner, indtil du finder grænsen mellem to tykkelser, hvor den tyndere går i stykker, men den tykkere holder.

Så får du 2 gange margin på styrken for den mindste tykkelse, der ikke går i stykker.

Dette testforslag er ikke på nogen måde perfekt, men det er good enough til formålet, tror jeg. Det er enkelt udformet for at kunne gennemføres hjemme. Der kan også tænkes at findes andre varianter, som måske er hurtigere/nemmere at gennemføre.

Edit: Ser nu bagefter, at leret og højdemålingen ikke er nødvendig.

Senest redigeret:
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.