Har en stue som skal opdeles i to mindre rum ved at bygge en skillevæg midt i rummet. Væggen vil blive bygget mellem to vinduer (se billede), så jeg har ikke meget spillerum med placeringen.
Min overvejelse er, hvordan jeg skal fastgøre vægprofiler, bundrem og skillevægstop på en fornuftig måde?
Vægprofiler
Kan ikke finde nogen regel mellem vinduerne jeg kan fastgøre i
Bundrem
Det er træbjælkelag med gulvspån og parketgulv ovenpå. Min regelsøger giver ingen udslag over gulvet.
Skillevægstop
Loftet er gips med brædder under. Regelsøgeren giver heller ikke noget udslag.
Antager at væggen bør fastgøres noget bærende, selvom den nye væg i sig selv ikke skal være bærende?
Klip et 90 mm bredt spor i parketten, hvor væggen skal være, og skru en 70 mm metalskinne fast centreret i hullet. Det er godt, hvis parketten har lidt bevægelsesfrihed. I loftet behøver du ikke fjerne noget gips, men du skruer skinnen direkte gennem gipsen i råsponten. Sæt træstolperne imellem, og så er det bare at slå væggene op med osb og gips.
Edit: Træstolperne, der står mod hver væg, kan du lime fast med et montagelim.
Skær et 90 mm bredt spor i parketten, hvor væggen skal være, og skru en 70 mm metalbundplade centralt i hullet. Det er godt, hvis parketten har lidt bevægelsesfrihed. I loftet behøver du ikke fjerne noget gips, men du skruer bundpladen direkte gennem gipsen i forskallingen. Ind med træregler imellem, og så er det bare at lukke væggene med OSB og gips.
Edit: træreglerne, der står mod de respektive vægge, kan du lime fast med noget montageklæbemiddel
Tak for hurtigt svar!
Er der nogen speciel grund til, hvorfor man skal bruge en metalbundplade, eller fungerer det lige så godt med en træbundplade?
Jeg antager, man skal save i parketten, for at den kan bevæge sig, eller hvad er grunden? Hvis man vil rive væggen i fremtiden, tænkte jeg, at det var godt, hvis parketten var intakt nedenunder.
Jeg synes ikke, at du skal ødelægge et så fint parketgulv. Du burde kunne lægge syllen ovenpå parketten med noget imellem, f.eks. sådan et mellemunderlag, som man lægger under flydende gulve.
Jeg synes ikke, at du skal ødelægge et så fint parketgulv. Du burde kunne lægge syllen ovenpå parketten med noget imellem, f.eks. sådan et mellemlæg, som man lægger under flydende gulve.
Som papirmateriale, mener du?
For skum bliver nok for blødt til den vægt.
Men hvis væggen ikke sidder fast nedad, er det nok vigtigt, at den sidder godt fast i siderne i stedet, så måske behov for ekstra stivere i væggene.
Som lumppapp mener du?
For foam bliver nok for blødt til den vægt.
Men hvis væggen ikke sidder fast nedad er det nok vigtigt at den sidder godt fast i siderne i stedet, så måske behov for ekstra reglar i væggene.
Lumppapp kan blive godt. Hvis man får en træregel i loftet og lægger en på gulvet burde man kunne have stående reglar på hver side af døren som er kappet så præcist at de altså klemmer fast gulvreglen så den ikke bevæger sig. Jeg synes at gulvet ser ud som et gammelt parketgulv som antageligt er limet og ved ikke hvorfor det skulle have behov for særlig meget bevægelsesrum. Hvis det var et flydende gulv ville det være anderledes, men jeg synes ikke at det ser ud som sådan et.
Jeg synes, at gulvet ser ud som et gammelt parketgulv, der sandsynligvis er limet, og ved ikke, hvorfor det skulle behøve særligt meget bevægelsesrum. Hvis det var et flydende gulv, ville det være anderledes, men jeg synes ikke, det ligner sådan et.
Jeg ved ikke, men der findes nytproducerede parketgulve med hollandsk mønster.
Lumppapp kan blive godt. Hvis man får en træregel op i loftet og lægger en på gulvet, burde man kunne have stående reglar på hver side af døren, som skæres så præcist, at de s.a.s. klemmer gulvreglen fast, så den ikke bevæger sig. Jeg synes, at gulvet ser ud som et gammelt parketgulv, som sandsynligvis er limet og ved ikke hvorfor det skulle behøve særligt meget bevægelsesplads. Hvis det var et flydende gulv, ville det være anderledes, men jeg synes ikke, det ser ud som sådan et.
Parketten er fra 1966, da huset blev bygget. Dog lige nyslebet og lakeret.
Fra egne erfaringer (renoveret 2019-2022):
Regn med 1,5 MSEK - så lægger du 300k til som "øvrigt". Regner da med at du hyrer håndværkere til alt. Det er ikke inkluderet syld, ekstraisolering.
Det ville altså blive nærmere 6 MSEK for et rækkehus (med meget lille grund), et grundejerforening med alt, hvad det indebærer. Desuden direkte el som ikke er direkte attraktivt givet de forventede elpriser en relativt lang tid fremover. Ganske vist Amundön (det er hyggeligt), men alligevel... Hvis det er absolut nødvendigt for jer at bo på det "rigtige" postnummer (Hovås) så må I sluge den bitre pille - ellers synes jeg det er sindssygt mange penge for en så lille bolig. Vi bor selv i Lerums kommune, og her kan I få et rigtigt hus for samme penge i god stand.
Nu tror jeg ikke det koster 1,5mil at sætte en indvendig væg op. Bevares, materialepriserne er steget, men man må nok tage tilbud fra en anden
gætter på at du ville skrive til den som ville totalrenovere et rækkehus
Fra egne erfaringer (renoveret 2019-2022):
Regn med 1,5 MSEK - så lægger du 300k til som "diverse". Regner så med, at du hyrer håndværkere til alt. Så er der ikke medregnet syller, ekstra isolering.
Det ville altså blive nærmere 6 MSEK for et rækkehus (med en meget lille grund), et grundejerfællesskab med alt hvad det indebærer. Desuden direkte el som ikke er specielt attraktivt givet de forventede elpriser en relativt lang tid fremover. Ganske vist Amundön (det er hyggeligt), men alligevel... Hvis det er absolut nødvendigt for jer at bo på det "rigtige" postnummer (Hovås) så må I sluge den bitre pille - ellers synes jeg det er sindssygt mange penge for sådan et lille hjem. Vi bor selv i Lerum kommune og her kan I få et rigtigt hus for de samme penge i god stand.
Jeg svarede i den forkerte tråd . Glem ovenstående!
Opdatering med resultat og hvordan jeg gjorde til sidst. Tiden vil vise, om det var det rigtige valg.
Jeg monterede væggen ved at skrue hammerslået i loftet. konstruktionslim og skruer til vægreglarna. Lumppapp blev lagt under syllen som anbefalet og skruet på to steder med lidt større forborede huller gennem parketten, som forhåbentlig kan repareres, hvis væggen skal fjernes en dag. Tanken var, at parketten skulle kunne bevæge sig frit uden at ramme skruen.
Jeg brugte OSB og gips på begge sider.
Reglar på vej op
Klar til at trække el
Færdig væg efter installation af dørkarm og tapetsering
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.