Vi skal rive en bærende væg mellem køkken/gang og stue for at åbne op. Væggen er bærende og skal erstattes af en bjælke. Jeg er kommet frem til, at limtræ bliver for højt, så det bliver en jernbjælke. Jeg ønsker hjælp til at beregne størrelsen på bjælken og om det er bedst med en HEA- eller HEB-bjælke. Tanken er, at bjælken skal hvile på to stående træstolper. Vi kan gå ud fra, at bjælken skal være 4,5m lang, så vi har lidt margen. Hvis bjælken skal være alt for høj, er der mulighed for at sætte en stolpe i midten, men det vil vi gerne undgå.
Jeg vedhæfter diverse tegninger, og mangler der noget, er det bare at sige til.
Vi bor i snezone 2 (Uppsala) og tagvinklen er ifølge en anden tegning 30 grader, og taget består af betonfliser.
For øjeblikket er der mangel på kyndige bygningskonstruktører i forumet, så du bør ansætte en. Så får du desuden godt grundlag for den byggeanmeldelse, der skal sendes til kommunen.
Hej, antager at det er væggen på anden etage direkte under tagstolen. Tror ikke væggen er bærende for tagstolen. Tagstolen har rimelige dimensioner for at kunne spænde 10 m uden mellemliggende støtte. Der findes tabeller ifølge nedenfor på TräGuiden under 4.2.2 Tagstolsdimensioner. Men det skader nok ikke at tage det videre, ville gerne lave nogle kontrolberegninger for at være sikker.
Hej, forudsætter at det er væggen på anden sal direkte under tagstolen. Tror ikke væggen er bærende for tagstolen. Tagstolen har rimelige dimensioner for at kunne spænde 10 m uden mellemliggende støtte. Findes tabeller ifølge nedenstående på TræGuiden under 4.2.2 Tagstolsdimensioner. Men skader nok ikke at tage det videre, havde ønsket at køre lidt kontrolberegninger for at være sikker.
[billede]
Hej.
Det er væggen på første sal (entréplan).
// Oskar
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.