Jeg har brug for hjælp til at dimensionere et mellemdæk.
Se billeder nedenfor.
Generelt kan jeg begynde med at spørge, om I ser nogle mærkværdigheder med opstillingen indtil videre?
Dimensioner: 2 støttepunkter, 45x220 C30 (Spændvidde ca. 4,5 m) med CC 300 mm
Alt ifølge dimensioneringshjælpen på byggbeskrivningar.se.
Problemet er at få den tomme plads, I kan se på billederne.
Jeg får ikke spændvidderne til at passe. Hvis muligt, ville jeg fortsætte med konstruktionsvirke over strækningen på 5970 mm (6 m) ifølge den nuværende konstruktion. Det er nok desværre for svagt.
Er det så "enkelt" som at lægge en stålbjælke? Hvad tror I?
At lægge en stålbjælke er ikke noget særligt. En frit opsat bjælke på 6m kan give kraftige dimensioner primært på grund af svaj. Bjælken bliver sandsynligvis højere end træreglarne, og så bliver det svært at gemme den i bjælkelaget. Da ville man for eksempel vælge højere kertobjælker med en mere spredt cc og gemme bjælken i bjælkelaget. Der findes naturligvis flere løsninger for at fixe bjælkelaget. Som retningslinje kan man lidt forenklet sige, at bjælkelagets spændvidde skal være længere end bjælkerne for at kunne få rimelige proportioner på strukturen.
Det ser også ud til at der findes 45 mm limträ som kan klare spændvidden, men så bliver hele bjælkelaget grovere. Hvis man skal tro specifikationen fra leverandøren, ender du på 45x315 ved 6m spændvidde og cc 600.
Jeg synes, det er passende med lidt lateral tænkning i dette tilfælde. En variant er at indsætte en primærbæreværk af limtræ med måske 2400 mm c/c og derefter hænge den sekundære bæring mellem limtræsbjælkerne i husets længderetning. Så kan du bruge rimelige kvaliteter, dimensioner og c/c afstande. Dette virvar af tætliggende bjælker bliver aldrig godt. Så kommer der en blikkenslager og begynder at save i dem... Hvad koster in C 30 tømmer. Du har lagt ind næsten 5 kubikmeter. Kertobjælker er ellers et undervurderet produkt. Et vigtigt spørgsmål er, hvad du vil opnå (udover at det skal holde)? Limtræsbjælker kan være eksponerede og tilføre også andre kvaliteter end det rent statiske.