Vi er lige begyndt at renovere vores etplanshus med kælder. Vi er i en situation, hvor vi vil fjerne en væg, der er 370 cm lang, som er en bærende væg.
Jeg har kigget på XL byggs tabel, men den er for 1 1/2 plans huse, og der finder jeg ud af, at en limtræsbjælke, der er 4 m lang og har dimensionen 115x315, er tilstrækkelig. Men jeg overvejer, om jeg kan reducere højden på den, da jeg kun har et loftsrum.
Vi har precis sat gang i at renovere vores etplanshus med kælder. Vi er i en situation, hvor vi vil fjerne en væg, der er 370cm lang, som er en bærende væg.
Jeg har kigget på XL bygges tabel, men den er for 1 1/2 plans hus, og der får jeg frem, at en limtræsbjælke, der er 4m lang og har dimensionen 115x315, er tilstrækkelig. Men overvejer om jeg kan få reduceret højden på den, da jeg kun har et loft.
Spær sidder på ca 120cc.
Taknemmelig for svar.
Mvh Kalle
Sæt ellers en IPE200 bjælke i stedet, den holder nemt, vi har en der er +4m i vores 1 1/2 plans hus, så 3,7m er roligt.
Okej det låter ju bra. Jeg har jo bare enplans, så for at komme billigere ud af det, måske kan man gå ned en dimension? Hvad har I som søjle?
Ikke 100% sikker, men jeg tror, at det er dobbelt 95x45, der står med ca ca 100 mm mellemrum, der ligger en 95x45 forstærkning ovenpå som bjælken hviler på. Jeg er lidt uklar, da bjælken hviler på vores hjertemur, og jeg er ikke helt klar over, hvordan den ser ud indeni.
Okay, men hvis jeg køber en limtræssøjle á 90x90 og lægger jernbjælken på, så burde det holde, antager jeg. Tænkte at fastgøre søjlerne både til ydervæggen og i murstocken.
En 115x315 limtræbjælke kan du erstatte med en 190x270 uden at tabe bæreevne. En IPE 200 ligger i samme herred. Når man har klædt den ind med reglar og gips for brandisoleringens skyld, bliver den dog ikke nævneværdigt lavere. Desuden bliver det altid problematisk at kombinere en stålbjælke med træpiller. Hvis du tror, at 115x315 er overdimensioneret, er dette let at verificere.
En 115x315 limtræsbjælke kan du erstatte med en 190x270 uden at miste bæreevne. En IPE 200 ligger i samme omfang. Når man har klædt den ind med regler og gips for brandisoleringens skyld, bliver den dog ikke nævneværdigt lavere. Desuden bliver det altid problematisk at kombinere en stålbjælke med træpiller. Hvis du tror, at 115x315 er overdimensioneret, er dette let at verificere.
Hvor sjovt at netop du ville svare.
Jeg har set andre indlæg, hvor du har svaret, at du har meget erfaring og viden om det meste.
Træ er jeg vel egentlig mere glad for at bruge. Dog er der blevet en mindre ændring. Fruen vil have køkkenskabe præcis der, hvor bjælken skal gå, så nu er vi inde på at lægge den på loftet og fastgøre den ned med 45x45 regler på hver side af spær. Eventuelt en limtræspille i ydervæg under hammerbåndet, hvis pillen ender midt i et 60-fag. Så en pille ved siden af skorstenen. For man kan vel ikke fastgøre limtræsbjælken i skorstenen?
Men det mærkeligste af alt er, at det er gitterspær, men da man byggede, forberedte man med en jernbjælke i en væg mellem et soveværelse og dagligstue, hvis man ville åbne op. Men jeg forstår ikke meningen, når det er selvbærende spær. De øvrige regler i "hjertetvæggen" er 3"2" for at være nøjagtig.
Du har måske et godt svar på, hvorfor det er lavet sådan med regler og en jernbjælke med gitterspær?
Væggen, der skal fjernes, er den imellem soveværelse 1 og dagligstue. Den er jo allerede afbåret dog med to piller, hvoraf den ene bliver midt i køkkenbænken. Så er et ønske at åbne til skorstenen. Altså ca. 70 cm til.
Huset er fra 1966 med betondæk med en trækonstruktion ovenpå. Muret med mursten op til gavltoppunktet.
Ydervæggene er lavet med 2"4" med 15mm spånplader på indersiden
Råspær på ydertag og indvendigt loft.
Her er to tegninger. En af spær og en oversigt over planløsningen. Og så nogle halv-gode billeder efter nedrivning. Håber på nogle gode råd. Med venlig hilsen Kalle
Nej, du må ikke fæste noget i skorstenen. Uanset hvor i højden du placerer limtræsbjælken, skal den have ordentlige understøtninger, som fører lasterne ned, gerne i form af limtræssøjler, hvis de kan få lidt længde. Hvis du lægger bjælken på loftet, bør du bruge solide stålbeslag til at fæste "hængende" bygningsdele. Stål tåler trækkræfter meget bedre end træ. Spørgsmålet er, om du har brug for nogen limtræsbjælke? Når jeg kigger på tagkonstruktionstegningen, synes jeg, at dimensionerne er lidt spinkle i forhold til den store spændvidde og nutidens snelaster. Man skal huske, at grundværdien for snelast i Lidköpingområdet er fordoblet siden 1966. Derfor synes jeg, det er klogt at regne med en kernevæg eller bjælke i husets midte. Stålbjælken, der findes mellem stuen og det tilstødende soveværelse, er faktisk ikke med på tegningen. Det må være bygherren, der af en eller anden grund har vurderet, at den er nødvendig.
Når I skal finde passende placeringer for søjler og bjælker, så husk, at mellem to tagspær er der egentlig ikke behov for støtte. Det er altså muligt at lave en "åbning", hvis det letter planlægningen.
Nej, du må ikke fastgøre noget til skorstenen. Uanset hvor i højden du placerer limtræsbjælken, skal den have ordentlige understøtninger, der leder belastningerne ned, gerne i form af limtræsøjler, hvis de får lidt længde. Placerer du bjælken på loftet, bør du bruge kraftige stålbeslag til at fastgøre "hængende" bygningsdele. Stål tåler trækkræfter meget bedre end træ. Spørgsmålet er, om du overhovedet har brug for en limtræsbjælke? Når jeg ser på spærtegningen, synes jeg, at dimensionerne er lidt spinkle i forhold til den store spændvidde og de nuværende snelaster. Så skal man huske på, at grundværdien for snelast i Lidköping-området er blevet fordoblet siden 1966. Jeg synes derfor, at det er klogt at regne med en hjertevæg eller bjælke i midten af huset. Stålbjælken, der er mellem stuen og det tilstødende soveværelse, er faktisk ikke med på tegningen. Det må være bygherren, der af en eller anden grund har vurderet, at den er nødvendig.
Når I skal tænke over passende placeringer af søjler og bjælker, så husk, at mellem to spær er der egentlig ikke brug for støtte. Det er derfor muligt at lave et "slip", hvis det letter planlægningen.
Tusind tak for svarene! De hjælper mig utroligt meget!
Men der kommer flere spørgsmål.
Spørgsmål 1
Kan jeg sætte 5-6 stykker 220x45 reglar sammen og bruge som aflastning i stedet for den lange aflastning? Mest fordi det er lettere at få op på loftet.
Spørgsmål 2
Jeg vil lave to aflastninger på hver side af skorstenen, som du måske har set på billederne. Den ene er jo en kortere aflastning ca. 130cm, men for to spær. Hvilken dimension synes du, jeg skal have på limtræet der?
Spørgsmål 3
Under limtræsøjlen, der kommer til at være på den lange aflastning, er væggen i kælderen bygget af tegl. Kan en teglvæg klare disse belastninger? (Det er ildstedet i gildestuen, hvor søjlen ender)
Spørgsmål 4
Hvor mange skruer pr. stålbeslag og hvor mange beslag pr. spær bør der være?
Spørgsmål 5
Det her med, at to spær ikke har brug for støtte, men man kan lave et slip.
Mener du for eksempel den korte aflastning ved skorstenen. Det er to spær, der ligger der, hvor væggen skal fjernes. Er det nok at sætte for eksempel en limtræsøjle under det ene spær, der er ved siden af skorstenen og undlade at støtte det andet?
Eller mener du, at i stedet for at købe en lang limtræsbjælke, der skal strække sig forbi skorstenen og videre forbi den lille aflastning, kan man opdele det i to som jeg har tænkt? Jeg tror, du mener det sidstnævnte.
Spørgsmål 6
Hvilken dimension er passende for den lange limtræsbjælke?
Først skal man beslutte sig for hvilken last fra spær man skal regne med. Jeg synes det er rimeligt at antage, at halvdelen af spærlasten ender på skillevæggen. Det er sikkert overdrevet, men det repræsenterer en slags maksgrænse, som man altid kan forsvare. Efter at have set på spærernes dimensioner, kommer jeg frem til, at hvert spær repræsenterer en punktlast på ca. 20 kN (20 kilonewton er lidt over 2000 kg). Hvilke dimensioner en midterbjælke bør have afhænger helt af, hvor lang den skal være, dvs. hvor mange spær den skal bære, men i princippet er det nødvendigt at bruge limtræ. Det bedste er, hvis du på en plantegning markerer, hvor spærerne findes, og hvor du ikke ønsker at have nogen bjælke.
(Vil gerne sige, jeg skrev forkert i forrige indlæg. Den korte væg, vi gerne vil nedtage, så er det kun en spær over den, som bliver påvirket.)
Okay. Jeg har tegnet nogle streger i paint, hvor jeg vil have afbæring. Ved den lille åbning håber jeg, at man kan undgå at sætte limtræssøjler og lade de to spær på hver side af den (spær 5), der skal bære sig, tage vægten ved hjælp af en limtræsbjælke. Spær nr 6 har jo en parallel væg, der løber under. Dog vil vi fjerne dobbeltportene og åbne ca 1 m yderligere. Så ved ikke, hvor meget det hjælper, hvis det er en parallelvæg. Og spær nr 4 får jo en limtræssøjle under sig.
Derudover er der en vinge ud fra skorstenen, som er lavet af blåbetonplader. Cirka 100 mm tykke og ca 400x400 mm store. De sidder langs hele den ene langside og rækker udenfor skorstenen som en vinge ca 100 mm. Jeg undrer mig over, hvorfor man har gjort sådan, og om man kan fjerne dem? Er det for at isolere varmen?
Man kan se vingen på den tidligere plantegning, jeg sendte.
Tak fordi du engagerer dig, dette hjælper os utrolig meget!
Hvordan plantegningen ser ud nu
Hvordan vi vil have, at det skal blive
Dette er en lidt besværlig måde at kommunikere på. Det ville have været uendeligt meget lettere, hvis vi kunne have siddet ned sammen... Lasten fra spærene kan håndteres enten af søjler eller af bjælker. Søjler og bjælker kan forskydes til siden uden større konsekvenser. Jeg tror, I ville have gavn af nogen med kompetence inden for området, hvis I kan rådføre jer konkret.
Jeg forstår dig fuldstændigt. Men jeg vil tage kontakt med en af mine gamle arbejdsladere, som har en del erfaring inden for dette. Nu har jeg i hvert fald prøvet på egen hånd at hente info.
Men for at jeg skal komme med noget materiale til ham, som vi kan tage udgangspunkt i, har jeg brugt byggbeskrivningars dimensioneringsværktøj. Dog kunne man kun vælge 1 1/2 hus. Så jeg valgte det, og at den anden etage var uindrettet. Der fik jeg frem, at jeg kunne bruge en 90x315mm limtræsbjælke med en udnyttelsesgrad på 42%. Og 90x90mm limtræspille med en udnyttelsesgrad på 24%. Vi må se, hvad han har at indvende, men jeg føler mig sikker med dette. Har også lavet en tegning i paint, som jeg skal tage med som grundlag.
Spændvidden er en vigtig variabel, når man skal beregne dimensionerne på en bjælke. Ved en jævnt belastet bjælke, der hviler på to understøtninger, øges vridmomentet (som virker nedbøjende) med kvadratet på spændvidden. En tometer-bjælke påvirkes altså af et fire gange så stort vridmoment som en enmeter-bjælke.
Det 3,8 m lange rum ved siden af murstokken (hvor du har en stålbjælke i dag) har brug for en 90x315 mm limtræsbjælke, under forudsætning af, at den støttes af en limtræssøjle ved murstokken. Denne bjælke kan ligge, hvor stålbjælken ligger i dag, men kan også forskydes til murstokkens andet hjørne, hvis den får tilstrækkelig støtte i ydervæggen. (Måske dumt at ændre på det, men det er muligt.)
Det 1,3 m lange rum kan du klare med en 90x225 mm limtræsbjælke, som også behøver støtte af en søjle ved murstokken. Kontrollér med skorstensfejeren, hvad der kræves af brandsikringsisolering i dit tilfælde.
Den type bygning, som du har haft som forlæg, når du har brugt bygningsbeskrivninger program, har egentlig helt andre forudsætninger end dit hus, men giver nok alligevel omtrent de samme belastninger.
Lidköping er en meget hyggelig by med et fint centrum, som andre byer bør være misundelige på. Og flere hyggelige caféer.
Okay, men kan jeg bytte ud limtræsbjælken som er 90x225 med en 66x315? Den dimension findes på byggmax her i byen.
Du skriver, at jeg kun behøver have limtræssøjler ved siden af skorstenen på den lange bjælke. Behøves der ingen søjle i ydervæggen? Ganske vist ligger tagkonstruktionen på ydervæggen. Og jeg tænker jo at lægge min limtræsbjælke på tagkonstruktionen på ydervæggen, så måske behøves det ikke?
På den korte skriver du, at det er nok med en ved siden af skorstenen der også. Men det er fordi, når jeg har sat min væg op med 95x45, så vil den tagkonstruktionen, som går over, få støtte der i sin tur vil give støtte til min bjælke som jeg lægger på. Antager, at det er sådan, du mener. Vil bare være helt på den sikre side og dobbelttjekke, så jeg forstår alt rigtigt
Jaså, du kender Lidköping så godt? Vi trives rigtig godt i denne by. Dog lidt trist om vinteren, men somrene opvejer det! Dejligt med nærhed til søen også.
Senest redigeret:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.