Hej

Har et lille problem, som jeg ikke rigtig ved, hvordan jeg skal løse. Vi har tænkt os at bygge vores hus i Isoleca, hvor væggens højde vil være 2750 mm. Vinduene, som vi skal have, er på 2500 mm, hvilket medfører, at vi kun har 250 mm over vinduet. Som jeg forstår det, vil isoleca-systemet sætte en letklinkerbjælke over vinduet på 200 mm (standard) og derefter lægge u-bjælken (200 mm) på denne, hvilket skaber 400 mm, som vi ikke har.

Vi kan ikke hæve taget, så spørgsmålet er, om jeg skal mindske vinduene til 2300 mm (Standard 100 mm intervaller) for derefter at lægge letklinkerbjælke + passblok + U-blok 450 mm, eller om jeg kan bestille en Isoleca bjælke på 250 mm og bruge den som letklinkerbjælke og u-blok.

Se billede

Diagram der viser standard og alternativ vægkonstruktion over vindue med forskellige mål for U-blok, letklinkerblok, og normalblok.

Nogen som har erfaring med dette? Der kan jo ikke være første gang, man ikke har 400 mm til rådighed over vinduene.

Med venlig hilsen
Peter

Svar ifølge Finja:

Man murer op til 2500 mm. Over vinduerne sættes en bjælke, over væggene sættes u-blokke. Så deler man en 70 mm passblok og murer en kant på bjælken, så det bliver som et u. Hæver også u-blokkene rundt om, så vi får samme højde.
Men man skal kigge på taglasten mm. Får vi en tagstol over et vindue mm, er det muligt, at dette ikke fungerer, hvilket en konstruktør skal se på.

Eller ignorerer du bjælken over vinduet og lægger en I-bjælke i Ublokken, som tager din taglast. IBjælken bliver indstøbt i Ublokken og klarer godt med last.
Beregningmæssigt beregner du den lettest som en betonbjælke.

/Peter

Løsningen blev at sænke vinduet til 2400 med en i-bjælke og derefter u-blok over. Så nu har vi 400 mm over vinduet i stedet, hvilket fungerer godt. Ved større partier (3600 mm og større) har vi to i-bjælker i stedet.

http://vartnyahus.tumblr.com

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.