Hej!

Jeg har en landgang til en bro, der har brug for noget at hvile på inde på land. Min tanke er at fastgøre en horisontal bærende bjælke, som landgangen kan hvile på (Se skitse). Problemet er, at det ene beslag, hvor bjælken skal sidde, er en stor sten, som er så stor, at bjælken skal fastgøres på siden af stenen, så spørgsmålet er nu, hvilken teknik der er smartest for at ordne det beslag? Selvom broen ligger ret roligt, gætter jeg på, at der vil være en del horisontale kræfter på bjælken, altså træk og tryk, når broen bevæger sig. Derudover bliver der naturligvis vertikalt tryk, når man går på landgangen.

Hvilken metode vil I anbefale til at fastgøre reglen mod stenen? Ekspansionsbolt i stenen + noget metalbeslag? - I så fald hvordan? Eller er det bedre at støbe en klods, som bjælken kan hvile på?

Taknemmelig for alle idéer!

Skitse på ternet papir viser en landgang, en regel, og en sten. Reglen er tegnet i forlængelse af landgangen, der hviler på stenen. Håndtegnet skitse på ternet papir viser en stor sten og placering af regel, del af landgangskonstruktion til en brygge.

Det bedste ville være, hvis du kan bore fast en balksko at fæstne reglen med

Bedste svar

Borem nogle jern i stenen og støb en sokkel eller balksko som nævnt ovenfor (y)

Tak for de hurtige svar!

Jeg tænkte først bare på en bjælkesko, men er bange for, at den vil blive "mattet ud" af bølgerne, dvs de horisontale kræfter, men. Hvis jeg støber en sokkel, som jeg sætter beslaget i, så bør det blive bedre!

Hav en herlig weekend!

• Synes
Henrik.woll
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.