Hej jeg sidder og skitserer på en fremtidig velisoleret hytte, ca 50kvm. Jeg tænkte først kun at bygge et enkeltplanshus. Men det føles som om jeg for næsten de samme penge kan bygge en ekstra etage. Jeg ved dog ikke helt, hvordan jeg skulle gøre det bedst muligt konstruktionsmæssigt.
Jeg lavede en skitse af, hvordan jeg havde tænkt mig det nogenlunde. Loftshøjden på førstesalen er ikke absolut, så længe den er over to meter, er jeg tilfreds.
Så hvis man ser på denne skitse, hvordan ville det være bedst at løse det? At bygge væggene 3925mm høje og så sætte en "A-tagsstol" på?
Jeg ved slet ikke, hvordan man plejer at gøre det, så nogle tips ville være meget værdsatte. Målene er jo ikke absolutte, som sagt, hvis en væg skal være tykkere eller noget.
En hytte på 50 m² med den højde du har brug for - vil den ikke se meget mærkelig ud?
Hvorfor bygger du ikke en étplans hytte på 70 m² i stedet? Hvordan ser byggetilladelsen ud? Findes der begrænsninger i areal eller højde?
Så kan man diskutere det der med "for næsten samme penge". Jeg kan opstille en masse argumenter mod 1½-plans hvis det er nødvendigt, men i øjeblikket kan jeg sige, at det nok bliver omtrent samme omkostning per m² boligareal.
Jeg vil bare påpege, at det der ikke er en 1.5-planskonstruktion, det er per definition en 2-plans.
Det kan spille stor rolle, når det gælder byggetilladelse.
Selv når du bestiller spær, kan der opstå misforståelser, hvis du taler om 1.5-plan og så vil have udseende i henhold til skitsen.
Spær for 1.5-plan ser normalt ud på andre måder.
Jeg synes, jeg har set andre huse med lignende udseende, som jeg er ude efter, og de har ikke set så tosset ud. Tanken er, at ved et nybygget helårshus (som jeg skal bygge), skal man leve op til strenge energiregler, og jeg har ikke lyst til at bruge mange penge på huset, da jeg primært vil bygge garage. Men hvis jeg bygger under 50 kvm, må huset bruge op til 90 kwh/m2, og jeg slipper for energideklaration. Derfor er tanken at begrænse størrelsen til 50 m2.
Hvis man skal bruge en stige for at komme til overetagen udefra, tror jeg ikke, den tæller som boligareal, hvorfor jeg burde kunne have en overetage som nævnt ovenfor uden at overskride 50 m2 boligareal. Tanken er først kun at lægge isolering i gulvet (som er loft for underetagen). Men hvis lysten melder sig, kan jeg nemt i fremtiden lave et ekstra rum eller to på overetagen og isolere denne efterfølgende.
Loftet for underetagen, altså gulvet for overetagen, overvejer jeg, om jeg kan bygge af stående 220x45 konstruktionsvirke, disse findes i 6 m længde på Bauhaus. Hvis jeg placerer disse med cc 600 mm og fastgør i væggene, burde de vel kunne bære at gå på og fastgøre i væggene?
Jeg ved kun, hvordan man beregner spænding og nedbøjning i metal, så jeg kan desværre ikke beregne dette. Men overetagen udsættes ikke for meget tunge ting, højst en seng, et skrivebord, en garderobe osv., så stående 220x45 lyder stabilt i mine ører.
På væggene, som så stikker op over gulvarealet 1,2 m, kunne man måske fastgøre A-spær på, og på denne måde få et godt rum efter billede.
I henhold til min logik skal jeg alligevel købe stående regler, der er 4,2 m lange til ydervægge, så det bliver samme pris at få ydervæggen 4 m høj som 2,5 m. A-spær burde være lidt billigere end de "almindelige" fagværks-spær, men at 220x45 måske æder den omkostning. Altså ser jeg ikke, hvordan det bliver så meget dyrere at få denne overetage.
Det, jeg er ude efter, er, om det er muligt at bygge sådan her?
andersmc har ret i, at 5.5m lange 220x45 c-c60 vil opleves som meget svajende.
Angående dit ræsonnement om vægskinnerne hænger jeg ikke helt med, hvorfor skulle du have brug for at købe 4.2m hvis du kun har brug for 2.5?
Hvis jeg havde brug for 2.5m længder, ville jeg købe 5.1m og på den måde få 2 ud af hver.
I øvrigt er jeg enig med dig i, at denne type 1, 3/4-planshuse ofte er de flotteste og ser mest proportionale ud.
Ja, når du skriver "næsten samme penge" har du kun beregnet på reglerne, og du regner med at tage dem ud på en meget uøkonomisk måde til etplanshuset, men en mere økonomisk måde til 1½-planshuset, så derfor bliver det næsten samme omkostning.
Regler findes ikke kun i 4,2 m, de findes i en masse forskellige længder. 2,5 meter og derefter fra 3 meter op til 5,4 med 0,3 meters interval er standard.
Men husk på, at reglerne er en meget lille del af den totale omkostning for et hus.
Uden at gå ind på selve spærkonstruktionen har jeg nogle tanker...
Hvis hemsen ikke skal bruges dagligt, men mere som gæsteværelse og opbevaring, er en udvendig trappe fremragende.
Så slipper man for trappehullet inde, dvs. sparer gulvareal, og varmen forsvinder ikke op på loftet unødigt.
Men nogle enkle spørgsmål: Hvor langt er huset? Hvor stort areal har du brug for på hemsen? Taghældning?
Tak for alle svarene. Jeg regner med en plade på jorden, der er 6x8,4m. Jeg tog bare til Bauhaus for at se, hvilke længder de har der, og det var i princippet kun 4,2m, hvor finder man alle de andre længder?
Jeg har som sagt ikke tænkt mig at indrette overetagen nu, men bare have det som koldloft. Men det føles proaktivt allerede fra starten at planlægge for mere plads. End at bygge et 50kvm hus, og så indse om 5 år, at lidt mere plads ville være godt. Jeg skal som sagt bygge mindre end 50kvm beboelsesareal for øjeblikket. Det er billigere og nemmere at bygge rigtigt fra starten end at bygge til. Eller i det mindste gøre grovarbejdet.
Jeg har ingen erfaring med huskonstruktion, hvilket sikkert kan mærkes. Så alle de tips, jeg kan få for at løse dette, er værdsat. Jeg synes, min idé som ovenfor er god, bortset fra at den måske skal modificeres for faktisk at fungere i praksis. Hvis 5,5m gulvplankerne bliver vaklende, synes I, det vil være passende med langsgående vægge et eller andet sted nedenunder som støtte? Jeg vil lave en plantegning, så kan I se, hvordan jeg har tænkt mig rummene, og om disse vægge kan fungere som bærende støtte.
En udvendig trappe ville sikkert være en god løsning i fremtiden, som leder ind i en vindtæt veranda, så man slipper for at gå i blæsten. Men hvis jeg laver en permanent trappe nu, tæller det sikkert som beboelsesareal, hvorfor jeg nu i så fald sætter en dør i gavlen og tager mig derhen med en stige.
En udvendig trappe føles som en fornuftig løsning. En indvendig trappe vil stjæle for meget gulvplads.
Du har brug for en hjertemur (bærende væg) i husets længde. Det bliver lidt tricky med plantegningen, da huset er så smalt. Men væggen behøver ikke være præcist i midten, og den behøver ikke bestå af en enkelt væg, hvis du forstår, hvad jeg mener.
Ang. regler skal du lede rundt blandt de byggemarkeder, der findes i nærheden. Nu ved jeg ikke, hvad I har, men generelt har de udprægede lavprisvarehuse et dårligere udvalg af længder. Jeg har f.eks. XL-byg, som har udvalg af forskellige længder. Det de ikke har, kan man bestille, eller endda få savet op.
Skal du bygge et helt hus, så kør ikke og køb træ læs for læs. Indhent tilbud fra forskellige byggemarkeder og trælastforretninger. Selvom XL-byg er lidt dyrere pr. meter, kan de blive billigere samlet set på grund af mindre spild. En anden stor fordel er, at man kan returnere ubrugte materialer.
Tænker mig noget i denne stil, så burde gulvet/loftet blive stabilt? Mellem badeværelsesvæggen og soveværelsesvæggen kan man jo også sætte en regel for at gøre det mere stabilt der, det glemte jeg at tage med.
Hvordan kan man se på konstruktionen på overetagen så. Er konceptet med ca. 4 m høje vægregler, og A-spær ifølge tidligere billede gangbart?
EDIT: Åh, når jeg søger på 1 3/4-plans huse, dukker der jo sådan nogle huse op, som jeg stræber efter. Er de bygget sådan, som jeg har vist generelt, eller gør man det på en anden måde?
Med den der planløsning er der alle muligheder for et stabilt mellemdæk.
Tagstolsløsningerne i 1 3/4 plan kan løses på forskellige måder.
Hvis du ønsker at undgå "katteloft" og dermed få mulighed for vinduer også på overetagens langsider, kan du have en mønterbjælke med liggende reglar/bjælker fra ydervæggene til mønterbjælken. Alternativt kan du anvende hanebåndsspær.
Jeg selv valgte hanebåndsspær i mit eget 1 3/4-byggeri, fordi jeg alligevel ville have 60 cm isolering i taget, så gjorde det ikke noget, at de byggede lidt i højden.
Her er nogle billeder fra byggeriet, der viser lidt af tagkonstruktionen.
Gabbe det der ser godt ud! Jeg vil selv kunne isolere godt, mindst 400 mm. Hvis jeg bruger sakstagstol, føles det måske også mere rummeligt, da der bliver lidt højere til loftet. Men hvordan får man isoleringen op nedefra? Og skærer man isoleringen til og passer den ind i hullerne i tagstolen? Har du allerede en byggetråd om byggeriet?
Det føles som om, hvis jeg skulle bygge sådan her og isolere gulvet for overetagen og lade overetagen uisoleret, så kan de ikke sige, at det er boligareal, hvis man har brug for en stige for at komme op?