Jeg sidder stadig og overvejer, hvordan jeg skal opbygge gulvet til vores nye badeværelse på ~10 m2.

Det jeg har at bygge gulvet på, er en "svagere" variant af 80 mm høje H-formede jernbjælker med en spændvidde på ca. 3100 mm og cc940 mm (billedet illustrerer deres placering).

Bygge højden jeg ønsker at holde mig indenfor er ca. 150-170 mm fra overkant af jernbjælkerne, så havner vi i nogenlunde jævn højde med tilstødende rum.

Målet er at få et gulv med en konstruktion, der har en bæreevne, der holder til klinker.

Diagram der viser placeringen af 80 mm høje H-formede jernbjælker med en spænvidde på 3100 mm og 940 mm mellemrum til et badeværelsesgulv. Trægulv under renovering med træplanker og jernbjælker synlige, værktøj og indkøbsposer i baggrunden. Byggeprojekt i badeværelse.

Du venlige, der sidder med løsningen, der gør, at jeg kan slippe dette spørgsmål, skal belønnes ;)
 
Ingen her på forumet der sidder med et forslag til løsning?
 
P
Dette ligner mit problem, men min plade har ingen stålbjælker, den er ca. 16-17 cm tyk, og jeg har 11-12 cm til at lægge gulvvarme til et køkken.

Jeg har overvejet at lægge cellplast, varmeslanger og så flydespartel, men det bliver ret meget flydespartel, og det er ikke gratis.
Men gætter på, at du skal have fald, så det er vel et must som øverste lag i hvert fald.
 
Tolker din situation som at du har plade på jord. I så fald ville EPS beton og indlægning af varmeslanger/-rør være fornuftigt for dig?

For mit eget vedkommende har jeg en kælder nedenunder, så jeg overvejer, om jeg kan få mit tilstrækkeligt stift til at turde lægge klinker, og om den eksisterende konstruktion kan holde til evt. at støbe ovenpå. Jeg vil jo ikke have problemer med revnedannelse. Som det er nu, er der svaj i bjælkerne.

1. Veje gulvstrøer 120x45 cc 30 ind på de eksisterende stålbjælker + spånplade + flydespartel (føles spinkelt)

2. Støbe EPS med armering på de eksisterende bjælker og loft mod kælderen + flydespartel (kan det eksisterende loft og bjælker klare dette ud fra billedet)
 
P
Nej.. Jeg har også kælder under mig. Jeg gætter på, at det er betonplader, der ligger på væggene, og så har man lavet et rammeværk med gulv på toppen. Jeg har prøvborret.

Men spørgsmålet er, hvad man gør nu?
Kan man lægge klinker ovenpå spånplader med spor, eller skal man fastgøre slanger og flydespartel? Men det kræver meget flyde
 
P
Hvilke slags lagre har du til reglarne?
 
O
snipstah1 snipstah1 sagde:
Tolker din situation som at du har plade på jord. I så fald ville EPS beton og flyde ind varmeslanger/-rør være fornuftigt for dig?

For min egen del så har jeg kælder under så jeg vakler om jeg får mit tilstrækkeligt stift for at turde lægge klinker, og om den eksisterende konstruktion holder til eventuelt at støbe på. Vil jo ikke have problemer med revnedannelse. Som det er nu så er der svigt i bjælkerne.

1. Veje gulvreglar 120x45 cc 30 på eksisterende stålbjælker + spånplade + flydespartel (føles svagt)

2. Støbe EPS med armering på eksisterende bjælker og valv mod kælder + flydespartel (tåler eksisterende valv og bjælker dette ud fra billedet)
Kør nivellgulv. og derefter eps plade på en.
LK Spårplade EPS 16 - LK Systems

eller Eps
https://www.lksystems.se/sv/produkt...de-golv/lk-vandskiva-eps-305070_77746458.aspx
 
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.