Det måske er massive plankvægge? Hvad er det for et overflademateriale? Selvom det er gipsplade på overfladen, kan der være puds nedenunder. En lang træskrue kan så fungere. Du må simpelthen teste først.
Har dårlig styr på hvad det er for et overflademateriale. Kan jeg se det på en eller anden måde? Dog bemærkede jeg, at gardinbeslagene i rummet var fastgjort med lange træskruer. 4 millimeter 6,5 cm lange, hvor gevindene begyndte efter 2,5 cm, de havde sporskruehoved, så de føltes ældre. Da jeg skruede mine nye gardinbeslag op med disse skruer, tog det et stykke tid, før skruen greb fat, i starten føltes det som om jeg skruede i noget porøst og det føltes ikke særligt sikkert.
Men hvis det er planke vægge, betyder det, at jeg kan skrue hvor jeg vil? Eller hvordan er planke vægge konstrueret?
Lyder præcis som klassisk pudsede vægge. 3" not- og fjerdet plankevæg, bastmåtte på det og derefter 2 cm kalkpuds. Da skal du bruge 70mm lange træskruer, som får ordentligt fat i plankevæggen. Husk, at pudsoverfladen ikke bærer noget, så hvis du har punktformet kontakt mod overfladen, skal du aflaste denne sidelæns, f.eks. med en krydsfinerplade.
Ok tak for svar! Konsollerne vil blive fastskruet direkte mod væggen, så den vil således bære hele vægten vertikalt. Hvad mener du med at aflaste sidelæns? At jeg har en plywoodplade på væggen som et ekstra ydre lag? Eller misforstår jeg dig nu?
Loftet kommer til at veje omkring 10 kg/m2 ifølge akustikeren, hvilket bliver cirka 60-70 kg. Denne vægt vil blive fordelt på to konsoller samt en regel, der er fastskruet på væggen. Typisk sådan her: https://www.byggahus.se/forum/byggn...att-borra-mojligt.html?perpage=15#post2716866 (Men den tværgående regel vil blive placeret bag vinduet for øget holdbarhed.)
Tror du, at det vil holde at få en sådan konstruktion op på en plankevæg?
Når jeg vil fastgøre noget i gipsvægge, banker jeg på væggen, og så hører man, når man er ved en regel. Så tager jeg en knappenål, som jeg trykker i væggen. Så mærker man, om man er ved en regel. Hullet bliver så lille, at det ikke ses, hvis man har ramt forkert.
Det var en god idé! Jeg skal skaffe nogle knappenåle og se, om der er nogle reglar der.
En ting jeg tænkte på er, at da jeg skruede gardinerne op, behøvede jeg ikke bore. Jeg bankede bare skruen ind med en hammer et stykke, og så begyndte jeg at skrue. Der var intet sted, hvor jeg følte et stop. Det burde der vel være, hvis der var en planke der? Dvs. at jeg ikke kan skrue hele vejen uden at jeg måtte hamre den sidste del ind, hvor planken var, for derefter at skrue skruen helt ind? For nu skruede jeg skruen hele vejen uden at det blev et rigtigt stop.
Jeg tjekkede med viceværten, og han vidste ikke, hvordan væggene er opbygget.
"Huset er bygget i 40'erne, så desværre har jeg ingen info om, hvad der er for materialer i væggene, men jeg har på fornemmelsen, at indervæggene normalt er af letbeton og nogle bærende vægge. Forskellen mellem let og betonvæg kan man ofte høre ved bankelyden. Letbeton lyder mere hult."
Jeg har banket på væggene, og det lyder forskelligt. Nogle steder lyder det "tykt", og andre steder hult. Dog lyder det "træagtigt" overalt. Ikke betonagtigt. Dog er jeg ingen tømrer, så jeg har ikke stor erfaring med at afgøre vægges beskaffenhed ved at banke på dem. Det kan meget vel være, at det er puds eller letbeton.
Men er der nogen måde at afgøre, hvad det er for vægge, andet end at skrue en testskrue ind og se, om den holder?
Det er jo ret stor chance for, at væggene overhovedet ikke har noget træmateriale. I lejligheder fra den tid er det almindeligt med datidens letbeton, eller murede teglstensvægge.
Du kan jo prøve at bore med en tynd bore, hvis du støder på træ, så er det jo godt hvis boret ikke er tykkere end at du kan skrue i hullet. Finder du ikke noget træ, så må du bruge rawlplug.
Jeg vil gerne vide væggenes konstruktion først, så jeg er sikker på, at den konstruktion, jeg laver, holder. Vil ikke have, at 60 kg tag skal falde ned i hovedet på en. Kunne bore, men samtidig har jeg allerede skruet gardiner fast, og der følte jeg ikke træ. (som jeg skrev ovenfor) Dog er jeg som sagt ingen tømrer, men der var ingen steder under iskruningen, hvor jeg følte en stop, som jeg vel burde gøre, hvis træ pludselig dukkede op?
Men lad os antage, at det er letbeton. Er det nok med plug? Eller hvis det er kalkpuds? Er det slut så?
Billede: https://www.byggahus.se/forum/byggn...att-borra-mojligt.html?perpage=15#post2716866 Hvis vægten på taget bliver 60 kg, vil den tværgående regel have 30 kg vægt på sig, hvis jeg har forstået det korrekt, fordelt på to konsoller. Reglen, der sidder på væggen, vil have de resterende 30 kg fordelt på x antal skruer. Kommer det til at holde med skrue og plug, tror I?
Indså en ting, der styrker din gætning. I køkkenet har den tidligere ejer skruet noget op, formodentlig en hylde. Der er to huller lige over hovedhøjde en meter fra hinanden. I hvert hul sidder der en rawlplug, der er 8 mm indvendigt. Hele borehullet er 9-10mm i diameter. Det bekræfter jo, at skrue og rawlplug er metoden at bruge.
Forestil dig, at det er letbeton. Hvor meget vægt kan en skrue + rawlplug holde? Hver konsol vil skulle bære en fjerdedel af loftets vægt, hvis jeg har forstået det korrekt. (15 kg) Hvor mange skruer per konsol tror I, jeg har brug for?
Så kommer reglen på væggen til at tage den resterende vægt, altså 30 kg. Hvor mange skruer tror I, jeg har brug for der?
/Jens
Ps. Tak som tusind, fordi I hjælper mig med dette! Super venligt!
Ja det skal ikke være noget problem, ved ikke hvor mange skruer din konsol tager men kan tænke mig typisk 2-3stk. Så i alt 4-6skruer og din regel som aflaster burde ikke være noget som helst problem at bære.
Det bedste jeg kan anbefale er vel at tage til en fornuftig jernhandler og købe skruer, i forbindelse med dette så taler du også med personalet!
Jeg refererer dette til når jeg hænger op kabelstige og andet på arbejdet, på forskellige vægmaterialer.
I letbeton er det nok mest normalt at jeg borer med 10mm bor og bruger blå plug og byggstaps i passende længde.
Som sagt spørg personalet når du køber, de burde have godt styr på det! Held og lykke
Senest redigeret:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.