Hej! Jeg har et rum, der er 5x10m. Her er det tænkt at blive et gym. Hvis jeg tager træningsmaskiner ind, bliver træningsområdet ikke så anvendeligt til andre aktiviteter. Jeg tænkte derfor sådan her:

-Et sæt 5m stålrør, der danner en slags kube.
-Ingenting fastgøres til væg eller loft.
-På de tværgående rør kan man derefter hænge boksebold, TRX-bånd, romerske ringe og lignende.
-At fastgøre rørene til hinanden burde kunne gøres, som når man bygger stilladser eller kobler rør sammen.

Nu undrer jeg, hvor tykke rør skal være for at klare en vægt på 200 kg i midten af 5m? Findes der sådanne rør?

på billedet er en lignende ”crosscage,” men jeg vil have 5m lange rør

• Modulær crossfit-ramme med diverse fitnessudstyr som TRX-bånd og romerske ringe. En person balancerer på en træningsplatform.
S
Der findes konstruktionsrør, det som vil være begrænset er nok deformationen. Har du noget krav på maksimal deformation?

Du får jo op lidt i dimension, når det handler om 5m længde..

Vil du fastgøre stativet i gulvet? Hvis ikke øger det også den nødvendige dimension..

Så hvordan du har tænkt at sætte dem sammen også..

Er der mulighed for tværstivere/anden type forstærkning?

S scorp1on sagde:
Der er konstruktionsrør, det som kommer være begrænsede er nok deformasjonen. Har du noget krav på maksimal deformation?
Er deformation det samme som hvor meget det bøjer sig? Det spiller ikke så stor rolle. Men det skal jo føles trygt at hænge i.

Violina Violina sagde:
Du får jo op i dimension, når det handler om 5m længde..

Vil du fastgøre stillingen i gulvet? Hvis ikke, øger det også den nødvendige dimension..

Hvordan har du tænkt dig at fastgøre dem sammen?

Er der mulighed for tværstang/anden type forstærkning?
Jeg forsøger at få det her til at hænge sammen i mit hoved. Værelsets bredde er fem meter, det er derfor, jeg vil kunne køre over hele bredden uden at skulle snuble. At skrue fast i gulvet er ikke noget problem.

D dkhansson sagde:
Jeg forsøger at få det her til at give mening i hovedet. Rummets bredde er fem meter, det er derfor, jeg vil kunne bevæge mig over hele bredden uden at snuble. At skrue fast i gulvet er ikke noget problem.
Ingen mulighed for støtteben i midten?

Det er jo ikke den statiske belastning, når man bare hænger 200 kg, der er dimensioneret, men når man træner og laver diverse øvelser, bliver det også en dynamisk last..

Har du mulighed for at få noget svejset?

Edit: bolte i gulvet gør, at det optager laster betydeligt bedre :)

Violina Violina sagde:
Ingen mulighed for støtteben i midten?

Det er jo ikke den statiske belastning, når man bare hænger 200 kg, der er dimensioneret, men når man træner og laver forskellige øvelser, bliver det jo også en dynamisk last..

Har du mulighed for at få noget svejset?

Edit: bolte i gulvet gør, at det tager belastningen betydeligt bedre :)
gulvet kan vi bolte rundt bedst vi vil i. Men jeg vil jo, at deltagerne også kan spille bordtennis eller indendørs hockey eller danse, hvis de vil. Så et tykt rør ville ikke være noget problem. Ikke penge heller, vi sammenligner mod at købe en masse fitnessmaskiner.

D dkhansson sagde:
gulvet kan vi bolte rundt bedst vi vil i. Men jeg vil jo at træningsdeltagerne også kan spille bordtennis eller indendørs hockey eller dans hvis de vil. Så et tykt rør ville ikke være noget problem. Ikke penge heller, vi sammenligner mod at købe en masse fitnessmaskiner.
Jeg ville sige at du skal op på mindst VKR 80*40*5 for ikke at risikere en alt for stor nedbøjning..

Edit: gerne da med skråstiver i hjørnerne

• Synes
dkhansson
  • Laddar…
Violina Violina sagde:
Jeg ville sige, at du skal op på mindst VKR 80*40*5 for ikke at risikere en alt for stor nedbøjning..

Edit: gerne med skråstivere i hjørnerne
Er runde rør mindre bæredygtige sammenlignet med firkantede profiler?

D dkhansson sagde:
Er runde rør mindre holdbare sammenlignet med firkantede profiler?
Jeg ville sige, at de er stærkere, men eftersom du ikke har afsløret, om der bliver svejsning eller ej, så anbefaler jeg firkantrør, da de er lettere at skrue sammen :geek:

• Synes
tobbbias
  • Laddar…
Violina Violina sagde:
Ville sige, at de er stærkere, men eftersom du ikke har afsløret, om det bliver svejsning eller ej, anbefaler jeg firkantrør, for de er lettere at skrue sammen :geek:
Da ville jeg have valgt firkantrør. At kunne bygge om og tilføje dele ville jo have været en drøm!

D dkhansson sagde:
Så ville jeg have valgt firkantrør. At kunne bygge om og tilføje dele havde jo været en drøm!
Firkantrør kan du jo nemt forbinde med plader og skruer, og nemt at bore og hænge ting op i også :)

• Synes
dkhansson
  • Laddar…
S
Violina Violina sagde:
Jeg ville sige, at du har brug for mindst VKR 80*40*5 for ikke at risikere en alt for stor nedbøjning..

Edit: gerne med skråstivere i hjørnerne
Deformationen for en frit understøttet bjælke ifølge den, du nævner med en punktlast (karakteristisk værdi) i midten, fører til en deformation på 31 mm ekskl. egenvægten.

S
Med en VKR 120x60x4 S355J2H bliver det ingen problemer med styrken (inkl. regnet med en dynamisk forstørrelsesfaktor på 1.5) samt dimensionerende værdier på lasterne (lasterne forstørres med en vis faktor ud over den dynamiske forstørrelsesfaktor).

Set til deformationerne får jeg det til 17 mm (at sammenligne f.eks. med L/300) da har jeg regnet med den forstørrede last samt egenvægt men ikke med dimensionerende værdier ud over det.

Jeg har regnet på en 2D ramme hvor jeg har antaget en ikke momentstiv indspænding i gulvet (boltet).

Senest redigeret:
  • Wow
dkhansson
  • Laddar…
S scorp1on sagde:
Med en VKR 120x60x4 S355J2H blir det ingen problem med styrken (inkl. regnet på en dynamisk forstørrelsesfaktor på 1.5) samt dimensionerende værdier på belastningerne (belastningerne forstørres med en vis faktor ud over den dynamiske forstørrelsesfaktor).

Set til deformationerne får jeg det til 17 mm (at sammenligne f.eks. med L/300) da har jeg regnet med den forstørrede belastning samt egenvægt men ikke med dimensionerende værdier ud over det.

Jeg har regnet på en 2D ramme hvor jeg har antaget en ikke momentstiv indspænding i gulvet (boltet).
wow. Tak!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.