9,738 læst ·
25 svar
10k læst
25 svar
Hej, jeg tænkte på at bygge færdige betonvægge selv
Side 1 af 2
Hvordan havde du tænkt dig at løse facaden?
Rygell sagde:Jeg tænkte på at gøre væggene helt færdige hjemme. Gjort noget med facaden og en glat overflade på indersiden, som man kan male på. Alt for at mindske byggetiden på stedet.[/QUOTE
jeg ville tro, at hvis du bestiller færdige vægge, ville det blive billigere.
vægkonstruktion i princippet beton celleplast beton.
hvordan har du tænkt dig at lave formen?Rygell sagde:
hvordan skal du fixere celloplasten i væggen når du støber?
hvordan fungerer det at løfte den færdigstøbte væg?
hvordan løser du transport?
hvordan løser du løftning på stedet?
kan nok komme på flere spørgsmål
Jeg tror, at det bliver både nemmere og billigere at bygge traditionelle vægblokke i "træ", hvis du vil gøre det selv. Det er ret kompliceret og dyrt at støbe med store forme, så hvis du vil have en kort byggetid, men stadig beton, er det nok billigst og nemmest at købe dem færdige.Rygell sagde:
Selve stommen til et hus er alligevel ikke det dyreste uanset materialet.
Held og lykke!
/Krille
Formen skulle kunne løses. Jeg skal bare finde ud af, hvordan konstruktionen skal være først. Løft og transport er ikke noget problem. Jeg er ved at bygge i træ lige nu. Men vedligeholdelsesmæssigt er beton meget bedre.
men ikke særlig pænt. og det låser sig meget.Rygell sagde:
skal dette blive et bolighus har du tænkt?
Du skal støbe såkaldte sandwich-vægge i horisontal position. 7-8 cm beton som klimasjikt nederst, derefter 15-20 cm frigolit, derefter 10 cm beton som bærende indervæg. Betonskiktene holdes sammen med rustfri ankre af forskellige slags fra Halfen. Huller til vinduer og døre spares enkelt ud med kasser, som du snedkerer af formplywood.
Du skal bygge en støbebord i stål med en form for hydraulik til at løfte op og stille af vægelementerne efterhånden. Eller hvis du har adgang til en kran på byggepladsen.
Kig videre på tilt-up på nettet.
En fordel er, hvis du begynder med at støbe udstokningspuds samt rødgrund, inden den første beton hældes til klimasjiktet. Så behøver du senere kun at overfladepusse og farve, når huset står oprejst, så er facaden klar.
Som du siger er det en meget økonomisk byggemetode.
Du skal bygge en støbebord i stål med en form for hydraulik til at løfte op og stille af vægelementerne efterhånden. Eller hvis du har adgang til en kran på byggepladsen.
Kig videre på tilt-up på nettet.
En fordel er, hvis du begynder med at støbe udstokningspuds samt rødgrund, inden den første beton hældes til klimasjiktet. Så behøver du senere kun at overfladepusse og farve, når huset står oprejst, så er facaden klar.
Som du siger er det en meget økonomisk byggemetode.