Hej, har søgt på nettet, men har svært ved at tyde beregninger.

Kort og godt undrer jeg mig over, hvad en hea 100 bjælke kan klare i belastning, hvis den er 3,5m lang og står på stolper i hver ende?
Og hvis nogen kender nedbøjning i mm ved en vis vægt?

Jeg har et badeværelse som skal bygges i det gamle køkken derhjemme. Bjælkelaget frie længde er ca. 4m mellem ydervæg og bærende skillevæg, som bjælkelaget altså ligger på.

I det gamle køkken vil der blive to rum. Et badeværelse mod ydervæg og et entrérum inden badeværelset.

I vaskerummet i kælderen findes en ikke-bærende skillevæg som skal rives ned, området som er ca. 1m mellem væg og ydervæg huser en sauna og wc.

Bjælken skal op inden skillevæggen rives, og grunden til at jeg vil sætte en bjælke op inden nedrivning er for at tage højde for, HVIS det skulle være sådan at bjælkelaget har bøjet ned og er begyndt at belaste skillevæggen, og jeg vil ikke have sætninger i bjælkelaget som kunne resultere i revner i badeværelset som skal bygges.

Alle vægge vi taler om er murede teglvægge.

Fri længde på hea 100 bjælken bliver 3,5 meter mellem stålstolperne.

Bjælkelaget kommer så til at ligge i ydervæg, 1M frit og derefter afvekslet på hea-bjælken, så yderligere 2,6M til bærende skillevæg.

Nu tænker I måske, at jeg tager for meget med afvekslinger, når eksisterende bjælkelag har så kort fri længde, jeg skal jo desuden regel om bjælkelag til cc30, men som det er i dag, er gulvet så fantastisk stift og fint, man kan ikke tro, at det er et 80 år gammelt træbjælkelag, og med ea-bjælken i kælderen vil den ligge lige under det nye badeværelse, så der bliver virkelig ikke nogen svigt.

Venlig hilsen Alex

Hej!

HEA100, L=3,5 meter belastet med 10 kN.
Så at du måske ville have noget mere støtte, men ja, det kan beregnes. Tag kontakt med en bygningsingeniør, så kan de løse det.

Billede viser en deformationsanalyse af en HEA100-bjælke på 3,5 meter med en belastning på 10 kN. Farverne angiver forskydning i millimeter.

• Synes
kashieda
  • Laddar…
Tak for beregningen.

10kn= 1 ton?

hvad kan man regne med for vægte på et badeværelse?
Nu er det jo ikke punktlister men spredt over hele bjælkens længde.

du kunne ikke have regnet på en hea 140 bjælke?

B JSaltberg sagde:
Hej!

HEA100, L=3,5 meter belastet med 10 kN.
Så du ville måske have noget mere støtte, men ja, det kan beregnes. Tag kontakt med en bygningsingeniør, så kan de løse det.

[billede]

hvordan skal jeg tolke nedbøjningen, i mm ifølge skalaen eller ifølge billedet, at den har bøjet sig tilsvarende bjælkens tykkelse?
Tolker det som at bjælken belastes med 10kn i midten?

Jeg ville bare vise, at det er muligt at regne på dette, men jeg ser helst, at du henter ekspertise på dette, hvis du ikke ved det. Gerne en, der kan se på helheden af huset og hvordan belastningerne bliver. Ved du mere præcist, hvad lasterne bliver, så kan man jo regne på afstand, men som du måske forstår, tager det lidt tid at gøre dette og diskutere frem og tilbage, hvad der er rimeligt.

Billedet er overdrevet for at vise, hvordan lasterne går, men skalaen til venstre er korrekt. Bjælken er belastet med ~1 ton over hele bjælkens længde.

En 3,5m lang HEA 140, der belastes med 1 ton udspredt last, vil bøje ned 2,5mm

Formlen for nedbøjning af en frit oplagt bjælke med jævnt udspredt belastning er: (5 x lasten (i Newton) x længden oprejst i 3) / 384 x E (elasticitetsmodul) x I (tröghetsmoment).

Senest redigeret:
B JSaltberg sagde:
Jeg ville bare vise, at det er muligt at beregne dette, men jeg ser helst, at du tager ekspertise ind på dette, hvis du ikke ved det. Gerne nogen, der kan kigge på husets helhed og hvordan belastningerne bliver. Ved du mere præcist, hvad belastningerne bliver, så kan man jo beregne på afstand, men som du måske forstår, tager det lidt tid at gøre dette og vurdere frem og tilbage, hvad der er rimeligt.

Billedet er overdrevet for at vise, hvordan belastningerne går, men skalaen til venstre er korrekt. Bjælken er belastet med ~1 ton over hele bjælkens længde.
jeg forstår, hvad du siger, men er taknemmelig for, at du tager dig tid.

så tolker jeg det som, at 1 ton spredt last over bjælken giver en nedbøjning på 1,84 mm i midten?

det er accepteret i min verden, har større margener og kan i værste fald bare shimse visse reglar bjælkelaget,

da denne hea bjælke vil løbe langs ydervæggen, hvor bjælkelaget er forankret, men 1 m væk, er der desuden mindre belastninger i virkeligheden, som bjælken vil bære

Alex

• Synes
Valsaren
  • Laddar…
Alex husbyggare Alex husbyggare sagde:
så tolker jeg det som at 1ton spredt last over bjælken får en nedbøjning på 1,84mm i midten?
Det passer ikke!

En HEA100, 3.5m, frit opbygget og jævnt fordelt belastning får en nedbøjning på 7.5mm.

At JSaltberg får andre værdier (mistænker jeg) skyldes, at han/hun har regnet med en bjælke med fast indspændte ender.

• Synes
Granngubben
  • Laddar…
G Gabbe1 sagde:
Det stemmer ikke!

En HEA100, 3.5m, frit oplagt og jævnt fordelt last får en nedbøjning på 7.5mm.

At JSaltberg får andre værdier (mistænker jeg) skyldes, at han/hun har regnet med en bjælke med fast indspændte ender.
ved 10kn fordelt last?

fast indspændte ender tolker jeg som at både øvre og nedre flens sidder med bolt/svejseforbindelse?

jeg skal bolte fast bjælke mod stålpæle, men det er jo såklart ikke det samme

Det passer, fast inspændt i enderne som jeg viste.
Køb dig en Karl Björk for mekanik, så kan du beregne alt bagefter :)

Jeg ville tro, at bøjningen bliver i Iy, altså y-y, ret mig gerne Gabbe.

Formelberegning af bjælkeafbøjning med værdier: kraft (F), længde (L), modulus (E) og inertimoment (I) på ternet papir.

Diagrammer af punktbelastning på bjælker, både i midten og uden for midten, med tilhørende formler og symboler for beregning af momenter og deformationer.
Diagrammer af bjælkers bøjning med punktlaster, viser beregning af momenter og forskydningskræfter ved forskellige punkter, herunder ved midten og afstand fra A.

Diagram over varmvalsede I-bjælker med tekniske data og specifikationer for forskellige stålkvaliteter og dimensioner.

rent generelt set så svigter bjælker mere end man tror. En bjælke som kun er 100mm hænger nok en del alene på egenvægt på den længde. Ved store åbninger og afvekslinger så er det ikke usædvanligt med 2-300mm bjælke som indfældes i loftet delvist.

Alex husbyggare Alex husbyggare sagde:
ved 10kn udspredt last?

fast indspændt ender tolker jeg som at både øvre og nedre flang sidder med bolt/svejseforbindelse?

jeg skal bolte fast bjælke mod stålsøjler, men det er jo selvfølgelig ikke det samme
Fast indspændt er meget svært at opnå i normale byggerier.

• Synes
Bernieberg
  • Laddar…
B JSaltberg sagde:
Stämmer, fast inspänt i ändarna som jag visade.
Köp dig en Karl Björk for mekanik så kan du regne på alt sen :)

Skulle tro at bøjningen bliver i Iy, altså y-y, ret mig gerne Gabbe.

[billede]

[billede]
[billede]
[billede]
Nja,
Inertimomentet for en HEA100 er ca 349 cm4 (om man anvender bjælken på den almindelige måde)
Sen var det vel udbredt last (ikke punktlast) som efterspurgtes af TS.

For øvrigt holder jeg med dig om at man klarer sig meget langt på Karl Björks lille gule...

G Gabbe1 sagde:
For øvrigt er jeg enig med dig i, at man kommer meget langt på Karl Björks lille gule...
Den er rød nu om dage ;)

B JSaltberg sagde:
Den er rød nu om dage ;)
Ok, jeg er gammel ;)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.