Hej jeg har fået konstruktionsplan på mit byggeri, og de vil have, at jeg skal bruge en 10 meter lang HEA bjælke 240. Er der nogen, der kan svare på, hvor tyk limtræsbjælken skal være for at erstatte denne bjælke? Jeg foretrækker at arbejde med træ.

Der findes flere alternativer. Det afhænger primært af, hvor høj bjælke du kan forestille dig. Du skal få nogle alternativer: 90x585, 115x540 eller 215x450. Der er flere muligheder, hvis du er villig til at overdimensionere.

Hvordan beregner du dette?

Hvilke alternativer fins hvis jeg overdimensionerar? Ønsker ikke en højere bjælke, men bredere er ikke noget problem.

Hvis du sigter mod højden 230mm ligesom hea 240, vil du aldrig lykkes med limtræ

215x450 er den både bredeste og laveste limtræsbjælken, som du kan bruge. Der findes bredder på 140, 165 og 190 mm også.

Udregningen er grundlæggende styrkelære. Man kan sammenligne bjælker af forskellige materialer og profiler ved at sammenligne deres bøjningsstivhed, dvs. produktet af elasticitetsmodul og tværinerti, almindeligvis forkortet EI.

Fabyggvejby Fabyggvejby sagde:
Hvordan beregner du dette?

Hvilke alternativer findes, hvis jeg overdimensionerer? Ønsker ikke en højere bjælke, men bredere er ikke et problem.
I er bøjningsstivheden, b bredden og h højden på en rektangulær bjælke i henhold til følgende formel:
I=bh^3/12

Fra formlen kan du se, at bredden vil øge bøjningsstivheden lineært.
Højden øger bøjningsstivheden med kubikken, så at kompensere for reduceret højde med bredde bliver hurtigt urealistisk.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.