Jeg laver om det gamle stald til værksted og kommer til at have brug for to nye bærelinjer ifølge vedhæftet billede. Jeg overvejede først limtræsbjælker og lavede beregningen på http://swelagerbalk.inadire.se/Lagerbalk.aspx, hvilket så ville betyde 115x450s limtræsbjælke i midten af garagen. Så meget lofthøjde vil jeg ikke miste, og jeg stødte samtidig på to stålbjælker, jeg kan få fat i og samtidig spare nogle tusindlapper. Disse er HEA 250, og ifølge en tabel, jeg så her på forumet, skulle en sådan svare til en langt større træbjælke end 115x450, så det føles meget passende, når man har adgang til bjælkerne.
Så undrer jeg mig over, hvad man ellers skal tænke på i dette tilfælde med en sådan bjælke? Jeg har læst lidt, og det ser ud til, at det er vigtigt at forankre en H-bjælke i sidled for at undgå, at de bevæger sig i konstruktionen. Stål har også en anden egenvægt og er på sin måde "blødt", så jeg undrer mig over, om en sådan bjælke over tid kan begynde at synke ned?
I ydervæggen er det nok ikke et problem, da det vil være stolpet bortset fra over selve garageporten (omkring 3 m). Jeg har også regnet på det på moelvens side, og det ser godt ud.
Det går vel at sikre mod bevægelser med nogle franskskruer. Ellers er det vel bare at køre på. Så kan du jo bygge en telfervogn til at montere på midterbjælken. Den kan nok holde til lidt last udover taget.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.