Man bør jo ikke lukke materiale inde mellem to tætte lag, hvilket fører til den interessante situation i badeværelser, hvor man normalt har dampspærren på indersiden af isoleringen rundt om hele huset og derefter tætningslaget inde i selve badeværelset.
Læs i Bygg-AMA (kan have været en anden branche-regel, og det var for et godt stykke tid siden) at man skulle løse dette ved at erstatte dampspærren lige ved badeværelset med vindtæt, typisk Windy.
Hvordan har I, der bygger, gjort i denne situation? Er der nogen, der har gjort det sådan, eller fortsætter I med dobbelte tætningslag og håber, det går godt?
Eller på en anden måde?
Skal ikke sige dette til 100%, men hvad jeg har læst mig til, så skal det være tilstrækkeligt, at tætningslaget i badeværelset er tættere (mindre gennemtrængeligt) end hvad dampspærren er i ydervæggen. På den måde kan det eventuelle vand bevæge sig i én retning.
Ved dog ikke, om jeg har ret, så en badeværelsessnedker må gerne kommentere.
Mvh
Thomas
Men er ikke almindelig dampspærreplast lige så tæt som normale vådrumssystemer?
Der må da være masser af folk her på forummet, som har bygget badeværelser i deres nybyg, er der ingen, der tør fortælle, hvordan de har gjort ?
Det er altså ikke det superkorrekte svar, jeg spørger om, men hvordan man normalt vælger at gøre.
Mistænker nemlig, at det her er et af de områder, hvor der findes en teoretisk løsning, som få bruger...
Dvs at de fleste fortsætter med vådrumsmembranen i badeværelset og lader dampspærren i ydervæggen blive siddende.
Kommer nok selv til at gøre som Bygg-AMA anbefalede, erstatte dampspærren med Windy i ydervæggene til badeværelset og forbinde den øvrige dampspærre til tætningslaget i badeværelset på passende vis.
Øvernitisk privatbygger, jajamensan! Har jeg nu brugt en masse tid og dyr T-tejp på at få dampspærren tæt, så føles det så forkert at åbne op den.
Det skal jeg, men det kommer til at tage tid . Badeværelset ligger længst ned på prioriteret-listen, og det går ikke så hurtigt, når man bygger selv. Lige nu har jeg plastet hele tilbygningen, da jeg regner med, at vi kommer til at flytte ind, inden vi fikser det nye badeværelse.
Så her havde jeg i hvert fald tænkt det i teorien:
Dvs jeg tænkte at klemme plasten fast mellem reglar og vådrumspladerne.
I den mindre pyntelige virkelighed bliver det vel som vanligt også en del Tacoflex-tape og tilsvarende lim til dampspærre, som jeg købte det samme sted (befestigungsfuchs.de, Tacoflex er samme tape som den dyre svenske T-flex men til en tredjedel af prisen).
Hm, det var sådan det stod i branche-reglerne jeg læste. Når jeg tænker efter, så er det nok overkill, hvis man virkelig sørger for at forbinde dampspærren til tætningslaget i badeværelset.
Ellers (hvis man ikke forbinder til tætningslaget) er tanken vel at forhindre området uden plast fra at blive en stor åbning i dampspærren, der kommer jo stadig fugtig indeluft fra siden, fra rummene ved siden af badeværelset. Eftersom windyn er mere åben end dampspærre (men mere lukket end ingenting) så kan evt. fugt fanget mellem tætningslag og windy stadig ventilere gennem windyn.
Hvis jeg skal motivere windyn selvom jeg forbinder plasten til tætningslaget (en motivation som er en ren efterrationalisering ) så er det, at jeg som privatbygger bygger langsomt, og det kan tage et stykke tid mellem åbningen af dampspærren og at tætningslaget påføres. Eftersom vi på det tidspunkt vil være flyttet ind i de øvrige rum, og det vil være opvarmet, så er det for at give en vis beskyttelse mod kondens i mellemtiden. Havde samme problem da jeg efterisolerede bryggerset, jeg blev nødt til at rive en omgang isolering ned som nåede at blive gennemvåd inden jeg lukkede til og malede med vådrumsmaling.
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.