50,795 læst ·
18 svar
51k læst
18 svar
Hænge tung genstand i loftet
Side 1 af 2
Hejsa.
Er i fuld færd med at hænge min projektor op i loftet, eftersom den vejer omkring 70 kg og absolut ikke må falde ned i hovedet på nogen, så ville jeg helst sætte den op med ekspansionsbolte.
Nu bor jeg i en lejebolig og vil helst ikke have besværet med at ordne loftet den dag, jeg flytter.
Blev anbefalet at bruge Fischers SX-10 plugs. Skal kunne holde til nærmere 300 kg med sikkerhedsfaktor 3.
Er dette en fornuftig idé? Betonloft, 4 plugs i alt, belastningen bliver lige ned.
mvh bofr
Er i fuld færd med at hænge min projektor op i loftet, eftersom den vejer omkring 70 kg og absolut ikke må falde ned i hovedet på nogen, så ville jeg helst sætte den op med ekspansionsbolte.
Nu bor jeg i en lejebolig og vil helst ikke have besværet med at ordne loftet den dag, jeg flytter.
Blev anbefalet at bruge Fischers SX-10 plugs. Skal kunne holde til nærmere 300 kg med sikkerhedsfaktor 3.
Er dette en fornuftig idé? Betonloft, 4 plugs i alt, belastningen bliver lige ned.
mvh bofr
Brug almindelige plugs, det bliver 4 små huller (10 mm typ).
Bore gennem maskeringstape, så splitter du mindst muligt.
Jeg tape over huller, som dels var i lejligheden fra starten (ekstravæg) + mine projektorhuller med hvid el-tape, og i normalt lys sås det knap.
Er man ultraseriøs, kan man maskere rundt om hullet og spartle plus male. En vis nuanceforskel ses knap.
Bore gennem maskeringstape, så splitter du mindst muligt.
Jeg tape over huller, som dels var i lejligheden fra starten (ekstravæg) + mine projektorhuller med hvid el-tape, og i normalt lys sås det knap.
Er man ultraseriøs, kan man maskere rundt om hullet og spartle plus male. En vis nuanceforskel ses knap.
Ellers er Fischers plugs rigtig gode, jeg bruger dem i vores hus, har aldrig svigtet indtil videre. SX-10 er jo 10 mm så hvorfor ikke bruge dem? det bliver ikke større huller end i v-g:s forslag.
4 huller i et betongloft er jo ikke svært at ordne, når/hvis du flytter, skru skruer ind i plugs, læg spartelmasse på, klart. Hvis man vil, kan man male på spartelmassen med samme farve som loftet. Men sandsynligvis er det nok med hvid el-tape som v-g skriver, der er ingen, der går og kigger i loftet
4 huller i et betongloft er jo ikke svært at ordne, når/hvis du flytter, skru skruer ind i plugs, læg spartelmasse på, klart. Hvis man vil, kan man male på spartelmassen med samme farve som loftet. Men sandsynligvis er det nok med hvid el-tape som v-g skriver, der er ingen, der går og kigger i loftet
Ja pluggen er næsten ligegyldigt hvilken. Skru en pløk op, den skal du nemt kunne HÆNGE i uden at den slipper.
Visse betonmaterialer er porøse, og det gør det svært at få noget til at sidde, men test for at være helt super-sikker. Så mærker du også, om pløkken "trækker", dvs. man kan stramme skruen.
Lige den pløk der nævnes, har jeg ingen erfaring med, så jeg siger ikke noget om den, men den er sikkert god (præcis som de fleste pløkker, når de anvendes korrekt).
Visse betonmaterialer er porøse, og det gør det svært at få noget til at sidde, men test for at være helt super-sikker. Så mærker du også, om pløkken "trækker", dvs. man kan stramme skruen.
Lige den pløk der nævnes, har jeg ingen erfaring med, så jeg siger ikke noget om den, men den er sikkert god (præcis som de fleste pløkker, når de anvendes korrekt).
Almindelig plastpløk? Virkelig?
De er jo helt glatte, tænk på at al belastning er ren udtrækning.
Tingen skal virkelig sidde som et hus. Hvis jeg hænger mig i projjen efter den er opsat, vil jeg ikke have, at den falder ned. Den må heller ikke langsomt kravle ud, hvilket jeg har hørt, at plastpløkker kan gøre, når belastningen er høj, langvarig og udsat for stød.
Vi reformulerer problemet lidt.
Skal sætte en ting op i betonloftet. Tænkte at bruge 4 borehuller. Vægten vil hænge lige ned, men det er ikke sikkert, at belastningen bliver jævn over fastgørelsespunkterne.
Skal kunne tåle mindst 70 kg konstant år efter år. Må ikke rykkes på grund af midlertidige høje belastninger
(f.eks. hvis nogen kaster sig op og tager fat i tingen, så al denne persons vægt overføres, gentag dette en gang i sekundet).
Dimensionerer meget hellere over end at det går galt, tingen er stor, tung, med skarpe kanter og overhovedet ikke blød.
Prioritetsliste i faldende orden:
Holdbarheden
Beslaget aftageligt (eller nemt overpudset)
Antal huller
Med venlig hilsen, bofr
De er jo helt glatte, tænk på at al belastning er ren udtrækning.
Tingen skal virkelig sidde som et hus. Hvis jeg hænger mig i projjen efter den er opsat, vil jeg ikke have, at den falder ned. Den må heller ikke langsomt kravle ud, hvilket jeg har hørt, at plastpløkker kan gøre, når belastningen er høj, langvarig og udsat for stød.
Vi reformulerer problemet lidt.
Skal sætte en ting op i betonloftet. Tænkte at bruge 4 borehuller. Vægten vil hænge lige ned, men det er ikke sikkert, at belastningen bliver jævn over fastgørelsespunkterne.
Skal kunne tåle mindst 70 kg konstant år efter år. Må ikke rykkes på grund af midlertidige høje belastninger
(f.eks. hvis nogen kaster sig op og tager fat i tingen, så al denne persons vægt overføres, gentag dette en gang i sekundet).
Dimensionerer meget hellere over end at det går galt, tingen er stor, tung, med skarpe kanter og overhovedet ikke blød.
Prioritetsliste i faldende orden:
Holdbarheden
Beslaget aftageligt (eller nemt overpudset)
Antal huller
Med venlig hilsen, bofr
Almindelige plastpløkker ville jeg springe over. De holder, men nylonpløk føles bedre. Om det så er Fischer, Essve eller noget andet, spiller mindre rolle. Brug mindst 5-6mm skrue, gerne mere.
Egentlig holder det jo med én korrekt skruet skrue/pløk.
Vil du have både seler og livrem, findes der jo almindelige ekspansionsbolte til beton også. Holder til et halvt ton per fastgørelse, men så skal du bore 14mm. Tænker fx på Essves Superplus ekspansion. Den bruges fx til at fastgøre byggehejs i betonvægge... Burde holde for dig.
Essve (og sikkert andre også) har jo også almindelige betonsskruer. Bor hul og skru skruen i. Holder til flere hundrede kilo per fastgørelse.
Egentlig holder det jo med én korrekt skruet skrue/pløk.
Vil du have både seler og livrem, findes der jo almindelige ekspansionsbolte til beton også. Holder til et halvt ton per fastgørelse, men så skal du bore 14mm. Tænker fx på Essves Superplus ekspansion. Den bruges fx til at fastgøre byggehejs i betonvægge... Burde holde for dig.
Essve (og sikkert andre også) har jo også almindelige betonsskruer. Bor hul og skru skruen i. Holder til flere hundrede kilo per fastgørelse.
Tak for alle svar.
Står og vejer lidt mellem at køre en ekstra spreder og 6 stk. fischerplugger eller 4 stk. m8 ekspansionsbolte.
Havde helst valgt alt. 2...tipper på at jeg kunne hænge en bil i dem.
Får se hvordan jeg gør..
Kan jeg få fat i slagankre et eller andet sted, så føles det som et mere tiltalende mellemtrin.
Har dog ikke set nogen i de butikker, jeg har rodet i, hilti har, men de plejer at være passende dyre..
/bofr
Står og vejer lidt mellem at køre en ekstra spreder og 6 stk. fischerplugger eller 4 stk. m8 ekspansionsbolte.
Havde helst valgt alt. 2...tipper på at jeg kunne hænge en bil i dem.
Får se hvordan jeg gør..
Kan jeg få fat i slagankre et eller andet sted, så føles det som et mere tiltalende mellemtrin.
Har dog ikke set nogen i de butikker, jeg har rodet i, hilti har, men de plejer at være passende dyre..
/bofr
Hvis du skruer en skrue+plugg i og hænger dig i den, så holder 4 skruer nok mere end det, ikke?
En almindelig blåplugg (ved ikke om det er plast eller nylon) men som man hænger en almindelig VVS-bladskrue holder jeg (omkring 80 kilo) i en enkelt skrue. Så 4 stykker bør minimum holde til 320 kilo.
En plugg er ofte glat, men har "hager" som presses udad, når man skruer i en tilstrækkelig stor skrue, så man kan se det som et 5 cm tykt stykke plast, som man lige har skruet i.
Alt dette forudsat at betonen er ok; hvis ikke, må man bruge specielle metoder.
Fordelen ved en plugg hvor skruen er separat er, at man slipper for at klippe bolten inde i hullet, når man endelig skal have den ud. Pluggen plejer at blive så deformeret, at den plejer at kunne trækkes ud med en spidstang, men det er ikke altid tilfældet.
Selvfølgelig holder nok ingen plugg til, at man skal svinge sig i projektorfæstet
En almindelig blåplugg (ved ikke om det er plast eller nylon) men som man hænger en almindelig VVS-bladskrue holder jeg (omkring 80 kilo) i en enkelt skrue. Så 4 stykker bør minimum holde til 320 kilo.
En plugg er ofte glat, men har "hager" som presses udad, når man skruer i en tilstrækkelig stor skrue, så man kan se det som et 5 cm tykt stykke plast, som man lige har skruet i.
Alt dette forudsat at betonen er ok; hvis ikke, må man bruge specielle metoder.
Fordelen ved en plugg hvor skruen er separat er, at man slipper for at klippe bolten inde i hullet, når man endelig skal have den ud. Pluggen plejer at blive så deformeret, at den plejer at kunne trækkes ud med en spidstang, men det er ikke altid tilfældet.
Selvfølgelig holder nok ingen plugg til, at man skal svinge sig i projektorfæstet
Et tip, hvis du vil bruge expanderbult och kunna feje sporene efter dig en dag er at bore hullet så dybt som hele bulten er lang (plus några mm).
Når du senere skal fjerne dem, slår du bare hele bulten ind, spartler igen og vupti er den væk.
Når du senere skal fjerne dem, slår du bare hele bulten ind, spartler igen og vupti er den væk.
Såja.
Nu har jeg monteret beslaget i loftet.
Anvendte fischers sx 12x70 og fire 10x90 franske.
Krævede en ordentlig skruenøgle for at stramme dem, så det skal nok sidde godt..
Hænger selve projektoren op, når jeg har rekrutteret lidt løftehjælp
Jeg takker for al hjælp.
mvh bofr
Nu har jeg monteret beslaget i loftet.
Anvendte fischers sx 12x70 og fire 10x90 franske.
Krævede en ordentlig skruenøgle for at stramme dem, så det skal nok sidde godt..
Hænger selve projektoren op, når jeg har rekrutteret lidt løftehjælp
Jeg takker for al hjælp.
mvh bofr
Holdfasthedsdata findes her:http://www.fischersverige.se/Portal...ing/_dokument/Kapitel_allmaen_infaestning.pdfbofr321 sagde:
OBS: Værdien som gives er for belastning vinkelret mod skruens retning, dvs som det bliver når man hænger noget på en væg.
For aksial belastning er det sandsynligvis væsentligt mindre bæreevne.
Hvor ser du dette egentlig? Kigger man på alle Hilti's datablad, angives både udtræknings- og tværbelastning. Eftersom Fischer nu kun angiver en værdi, så burde det vel med al rimelighed være det mindste af de to?anaitis sagde:
Intetsteds, hverken på emballagen eller i databladene siges det, at lasten skal være vinkelret.
/bofr
Tog bare Hilti op som et eksempel, de angiver både træk og tværlast. Fischer ser ikke ud til at gøre dette.anaitis sagde:
Men i hvert fald. http://www.hilti.se/data/techlib/docs/calculations_t/anchor_fasteners/60 plugg.pdf I dette datablad findes hilti-s HUD-1 som virker til at være nogenlunde lig den almindelige s-plugg. (Nylon og omtrent samme form).
Kigger man i tabellen der, står der både træk og tværlast. En 10mm plugg HUD-1 med 8mm træskrue skulle så i beton klare omkring 200kg udtræk og næsten 300 kg i tværlast.
Fischer skriver for sin s-plugg 10mm og 8mm træskrue kun en værdi, lige over 100 kg.
Begge beregninger har sikkert en masse justeringer i sig, fischers værdi er med sikkerhedsfaktor 7, hilti siger at deres er "sikkerhedsklasse 1".
Hvad dette indebærer er svært at sige men pluggerne virker i hvert fald at være stort set ens.
At Fischers plugg så skulle klare meget mindre end 100 kg i udtræk når Hiltis plugg ifølge papiret klarer 200 kg i udtræk er meget svært at tro.
Fischers SX-plugg skal angiveligt være en slags videreudvikling af den gamle s-plugg. Ifølge deres tabeller adskiller de sig dog kun med 10-20kg.
Alle tal ovenfor er betonværdier, Fischers C20/25, Hilti K25. (samme)
/bofr