Hej

Vi har et soveværelse med et andet soveværelse ovenover. Vi renoverer underetagen og vil gerne hæve loftet i soveværelset, da det kun er 2 m.

Nuværende mellemdæk er 3550 mm lange og af dimensionen 45x190 med en cc på 400

Mit spørgsmål er: kan jeg save bjælkerne på langs, så de får dimensionen 45x120 og kompensere for det ved at indsætte yderligere regler på 45x120, så den nye cc bliver 200?

På denne måde ville jeg vinde 70 mm i højde.

mvh
Viktor

Hej,

Jeg ville sige, at du IKKE kan gøre det. Stivheden på en gulvregel er kubisk proportional med højden på reglen.

Se beregningsprincip nedenfor.

Beregning af stivhed for bjælker med dimensioner 45x195 mm og 45x120 mm, vist med formler og resultater for stivhed i mm⁴/m.

Hvis man laver en hurtig beregning på nedbøjningen, ser man desuden, at den bliver alt for stor, hvilket kan give store problemer med svaj, selvom den måske klarer styrkekravene.

• Synes
johel572 og 2 andre
  • Laddar…
Tak Gusten, meget lærerigt svar!

Er der nogen der har et andet forslag til hvad jeg kan gøre for at hæve loftet?

Kan aluminiumprofil være et alternativ?

Du kan skaffe limtræsbjælker 115x225 og lægge dem på lavkant c/c 600 mm og skrueslime spånplade ovenpå det. Man kan bruge stål, men det er nok mere besværligt og dyrere.

Et alternativ, jeg overvejer, er at beklæde reglarne på hver side hele vejen med 2-3 mm plade.

Denne kan så både limes og boltes med gennemgående bolte.

Hvordan ville det påvirke holdbarheden og svajet?

J justusandersson sagde:
Du kan skaffe limtræsbjælker 115x225 og lægge dem på lavkant c/c 600 mm og skrue-lime spånplade ovenpå det. Man kan bruge stål, men det er nok mere besværligt og dyrere.
Tak for tipset.

jeg ville dog sætte pris på at slippe for at bryde gulvet op eller gøre noget andet på overetagen. Hvis jeg lader den eksisterende spånplade på overetagen ligge og ”bare” limer når jeg lægger limtræsbjælkerne, ville det give tilstrækkelig effekt?

S
Nja teoretisk set går det. Jeg lavede beregningen forudsat:
  • C24 konstruktionsvirke.
  • Serviceklasse 3 (på den sikre side)
  • Sikkerhedsklasse 3 (på den sikre side)
  • Frit opstillet bjælke.
  • Nyttelast 2 kN/m2 og densitet på 420 kg/m3 for træ.
  • Forudsætter ingen risiko for vridning, da gulvet stabiliserer bjælkerne.
Dimensionerende last: 0.627 kN/m (lastkombineret)

Momentkapacitet: 76 %

Tværkraftkapacitet: 23%

Trykstyrke vinkelret (ved støtte): 11%

Initial udfladning: 12.5 mm sammenlignet med L/300 = 11.8 dvs en mindre overskridelse men ikke noget problem i virkeligheden.

Endelig udfladning: 21 mm sammenlignet med L/150 = 24 mm.

Senest redigeret:
Spånpladen skal limes til limtræet for at begrænse svajet. 115 mm er ellers for dårlig højde i forhold til spændvidden. Kan du bygge nedefra uden at bryde spånpladen op, så er det mest et praktisk problem. Det er selvfølgelig muligt at forstærke de eksisterende reglar med fladstål på begge sider med gennemgående bolt, men dimensionen bør snarere ligge omkring 10x120 mm, hvilket nok bliver ret besværligt. Svajet er det store problem, ikke styrken.

• Synes
Gusten_Gnuk
  • Laddar…
Mikael_L
V Viktor Hellman sagde:
Er der nogen, der har et andet forslag til, hvad jeg kan gøre for at hæve loftet?
Ærligt talt, det er bare at indse, at du ikke kan gøre noget, der overhovedet retfærdiggør omkostning og besvær i forhold til nogen enkelt vundet cm.
Løft hele huset og hæv væggen er det eneste fornuftige.
Løft 400mm

• Synes
Gusten_Gnuk
  • Laddar…
S scorp1on sagde:
Tja, teoretisk set så går det. Jeg gjorde beregningen forudsat:
  • C24 konstruktionsvirke.
  • Serviceklasse 3 (på den sikre side)
  • Sikkerhedsklasse 3 (på den sikre side)
  • Frit opstillet bjælke.
  • Nyttelast 2 kN/m2 og densitet på 420 kg/m3 for træ.
  • Forudsætter ingen risiko for vipning da gulvet stabiliserer bjælkerne.
Dimensionerende last: 0.627 kN/m (lastkombineret)

Momentkapacitet: 76 %

Tværkraftkapacitet: 23%

Trykstyrke vinkelret (ved støtte): 11%

Initial nedbøjning: 12.5 mm sammenlignet med L/300 = 11.8 dvs en mindre overskridelse men er ikke noget problem i virkeligheden.

Endelig nedbøjning: 21 mm sammenlignet med L/150 = 24 mm.
teoretisk set går det slet ikke. Svajkravet på 1.5 mm/1kN opfyldes ikke. Svajet vil være det største problem. Brudgrænsen er næsten aldrig afgørende i lavtliggende træbjælkelag. 21 mm langtidsnedbøjning er også for meget så længe man ikke taler tag.

• Synes
justusandersson
  • Laddar…
Jeg er enig med Justus om, at skruvlimma måske er den eneste praktisk mulige økonomiske løsning, det gør virkelig meget, da du i princippet får en række tilsvarende H-bjælker.

Jeg er dog også enig med Mikael i, at det måske er at gøre for meget for at vinde kun et par centimeter.

Er det muligt at forstærke nedad på en eller anden måde (i underetagens loft)?

Tak for alle svar!!!

Huset er et gammelt sommeratelier, dvs. et sommerhus, bygget i 1929. Det er selvfølgelig tilbygget i forskellige omgange med forskellige tilbygninger, hvilket gør det svært at løfte overetagen uden at skulle skifte spær osv.

Vi laver en større renovering på stueetagen, hvor vi skal fjerne en væg og åbne køkkenet ind i et soveværelse. I forbindelse med dette tænker vi, at når vi alligevel har alle lofter nede og har adgang til den eksisterende etageadskillelse, skal vi gøre, hvad vi kan, for at hæve de laveste dele af huset.

Jeg er begyndt at rive isoleringen ned nu og har opdaget, at oven på de regler, jeg har set indtil nu, ligger der råspont med luft ovenover. Jeg må få snedkeren herud og muligvis en konstruktør.

S
G Gusten_Gnuk sagde:
teoretisk set går det ikke alls. Svigtkravet på 1.5 mm/1kN opfyldes ikke. Svigten vil være det største problem. Brudgrænsen er næsten aldrig afgørende i lave træbjælkelag. 21 mm langtidsnedbøjning er også for meget så længe som man ikke snakker tag.
Meget rigtigt, jeg var alt for hurtig. Hvis man nu skulle sætte kortlingar, hvordan kan man så tage hensyn til stivheden? Tænker man sig et fiktivt tværsnit (bøjningstrægehedsmomentet), eller at bjælken ikke længere er frit understøttet?

I det britiske anneks til EN-1995 findes metoder til at tilgodeses effekten af kortlingar.
Med en 22mm spånplade kan du sikkert kunne sænke punktlasten på reglen med ~50%. Uanset hvad, skal egenfrekvensen ligge over 8Hz for at kunne anvende reglerne i EC.

• Synes
scorp1on
  • Laddar…
S
B bossespecial sagde:
I det brittiska annexet till EN-1995 finns metoder för att tilgodegøre sig effekten af kortlingar.
Med en 22mm spånskiva kan du sikkerligen kunne sænke punktlasten på reglen med ~50%.
Hae du nogen erfaring med hvordan vi gør i Sverige?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.