Hej,

jeg er ved at forberede fremføring af radiatorrør på første sal. Ledningerne kommer op cirka midt i huset, og for at nå ud til begge gavle, hvor radiatorer skal placeres, bliver jeg nødt til at komme forbi/igennem samtlige gulvbjælker (10 tagstolper + 9 mellemstolper), som ligger med cc 600 og er 45x220 mm. Jeg bliver nødt til at lave 2 huller i hver bjælke på cirka 25-30 mm hver for at få fremført de 2 rør, der er nødvendige til fremføring og retur. Er der risiko for, at jeg ved at gøre dette forringer konstruktionens bæreevne?

Hvor skal jeg placere hullet i højden - i underkanten, midten eller overkanten?
Skal jeg forsøge at få hullet tæt på anlægspunkter eller langt væk?
Noget andet jeg skal overveje?

Jeg er selv lidt skeptisk overfor at bore huller i mine nye flotte gulvbjælker :) men jeg gætter på, at det er den eneste måde at løse det på? Det er sådan, man plejer at gøre, går jeg ud fra.

Ja, du forringer konstruktionens bæreevne. Om det har nogen betydning? Sandsynligvis ikke.
Læg hullerne midt i. Hvor du skal placere hullerne i området afhænger lidt af, hvor langt bjælkerne spænder, og om de er kontinuerlige over støtte eller ej. Generelt er det nok ok, hvis du lægger dem 15%-20% fra støtte.

Har ingen erfaring med, hvordan man plejer at trække radiatorrør, men lægger man virkelig dem inde i bjælkelaget? Tænker på risikoen for lækage.

Tak for hurtigt svar,

bjælkerne er 8 meter lange og har spændvidder på 3 hhv. 5 meter dvs. midtbæringen ligger 3 meter fra den ene væg (og dermed 5 meter fra den anden).

Ifølge vores vvs-mand er det almindeligt at trække radiatorrør i bjælkelag, man får endda lov til at placere samlinger skjult, da varmesystemet er et lukket system.

Ok, det optimale ville så være at trække rørene i 3 meters rummet, rimelig tæt på ydervæggen. Jeg tror ikke, det gør nogen større forskel, men hold dig i hvert fald et stykke fra midterbæringen, så er det roligt.

Jeg talte lige med VVS-manden, og han foreslog, at jeg efterlader en 50 mm sprække mellem 2 stk. gulvspånplader og lægger rørene i den sprække. Gør jeg det, så tror han, at jeg evt. kun vil behøve at skære et ca. 10 mm dybt og 50 mm bredt hak i toppen af gulvbjælkerne. Kan det være et fornuftigt alternativ? Eller er det bedre at bore 2 stk. 30 mm huller ved siden af hinanden midt i gulvbjælkerne?

Jeg borede alle gulvregler for radiatorslyngen, da jeg byggede sidste år.
Tænk på, at hvis du borer midt i på regelhøjden og har c-c 60, er det meget svært at trække i fx 22mm kobberrør. 15mm gik godt, fordi de er så bløde, at de kan bøjes lidt efterhånden, som man trækker dem ind.
Det nemmeste ville nok være PEX.

Lyder fornuftigt. Du forringer nok styrken mere ved at gøre det på den måde, men hvis du gør det i det mindre rum, ville jeg tro, at det er marginalt.

kalubah sagde:
Lyder rimeligt. Du forringer nok styrken mere ved at gøre det på den måde, men hvis du gør det i det mindre rum, vil jeg tro, det kun er marginalt.
Hvis jeg gør det i det mindre rum, vil jeg ende under gulvet i badeværelset, hvilket ikke føles så heldigt, hvis man skulle tvinges til at komme til rørene engang. :S

Hvis jeg skal skære et 10 mm dybt og 50 mm bredt snit i toppen af bjælkerne i det større rum, som har spændvidde på op til 5 meter, er det nok, hvis jeg placerer snittet ca. 65-70 mm fra midterlejet, eller bliver det for tæt på lejet? Et snit i toppen burde man vel placere så tæt på midten af spændvidden som muligt, eller tænker jeg forkert? Antager, at der burde være trykkræfter i toppen midt på spændvidden og trækkræfter i toppen tæt på lejet, eller tænker jeg forkert?

Behøver jeg kontakte en konstruktør for at få det beregnet, eller kan jeg fortsætte uden at skulle sove uroligt og lytte efter knirk fra overetagen om aftenen? :)

Gabbe1 sagde:
Jeg borede alle gulvstrækkere til radiatorløkken, da jeg byggede sidste år.
Tænk på, at hvis du borer midt i regelhøjden og har c-c 60, så er det meget svært at trække fx 22mm kobberrør, 15mm gik godt, da de er så tilpas bløde, at de kan bøjes lidt, efterhånden som man trækker dem ind.
Det nemmeste ville nok være PEX.
Gabbe1, hvor i højden placerede du hullerne i gulvstrækkerne?

roggabear sagde:
Gabbe1, hvor i højden placerede du hullerne i gulvreglarne?
Midt på, det er der, det påvirker mindst.

Det er rigtigt som du beskriver tryk- og trækkræfterne. Hvad der sker, når du skærer ud af bjælken, er, at bjælkens højde dvs. armen bliver mindre, og kræfterne øges. Det spiller (i princippet) ingen rolle, om du gør det i underkanten eller overkanten af bjælken. Gør du derimod hullet midt i, bibeholdes armen.

Jeg vedhæfter et moment- og forskydningsdiagram (ignorer de numeriske værdier). Det øverste diagram viser momentet, hvilket beskriver tryk- og trækkræfter i bjælken. Hvor det er grønt, har du træk i overkanten, hvor det er blåt, har du tryk i overkanten. Som det ses, er der et punkt 0,95m inde, hvor du hverken har tryk eller træk. Egnet sted at skære i! Placeringen kan ændres noget afhængigt af materiale og fordeling af laster, men det er ikke så vigtigt i dit tilfælde. Du skal desuden tjekke, at der ikke er risiko for forskydningsbrud i punktet, hvor du skærer. Du reducerer forskydningskapaciteten til ca. 210/220 = 95%. Ser man 0,95m inde i forskydningsdiagrammet (nederste) ser man, at forskydningskraften ligger måske 70% af det maksimale = ok. Egentlig skal man også tjekke nedbøjning, men jeg tør love, at du ikke vil bemærke nogen forskel. Sammenfattende: Hvor der er høje momenter OG forskydningskræfter (= over midtbjælken) skal du ikke reducere bjælkens højde uden at lave en mere detaljeret beregning. Det føles også unødvendigt at lægge rør midt i spændet - ganske vist er forskydningskraften lav der, men momentet er højt.

• Moment- og skæringsdiagram med grønne og blå kurver, viser tryk- og trækkræfter i bjælker, med markering ved 0,95m. Visuelle data for bjælkebelastning.
  • Synes
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Tak for de fine diagrammer,
et spørgsmål, du skriver:
"Der hvor du har høje momenter OG forskydningskræfter (= over midtbærebjælken) skal du ikke reducere bjælkens højde uden at lave en mere detaljeret beregning."
Hvor høje er Høje? dvs lad os sige, at jeg vil flytte "hugget" tættere på midtbærebjælken, så det ender ca. 65-70 cm fra midtunderstøtningen. Bliver forskydningskræfterne for høje der? Eller handler det om, at jeg skal holde mig under 95% (210/220) for at være sikker? Jeg får jo så godt nok Trækkrafter i toppen af bjælken, men ikke så store...

Måske skal forstærke gulvbjælken med 50 cm lange Laskar af 21x120 på begge sider af Bjælken lige ved det punkt, hvor jeg skærer et hak? Burde jo styrke konstruktionen?

Skjuvkrafterne øger noget, men de bliver nok ikke for høje. Derimod får du træk og tryk i over- og underkant samtidig (se momentdiagrammet). Disse kræfter skal man se på samtidig. Skal jeg gætte, tror jeg du roligt kan lægge rørerne 65-70mm fra støtte. Du kan antageligvis lægge dem lige oven støtte også, med tanke på de sikkerhedsmarginaler der findes + at jeg har svært ved at tro at bjælkerne i øjeblikket er dimensionerede til at udnyttes til 100%. Er du bekymret kan du skrue et par lasker fast. Placer dem da længst ned på bjælken (så den ser ud som et op og nedvendt T i sektion).

Kanon, Tak.
et spørgsmål af nysgerrighed, hvorfor skal laskarna placeres i underkant? jeg laver jo udtaget i overkant på bjælken?

Jo længere fra sektionens tyngdepunkt du placerer forstærkningen, desto mere nytte gør den. Derfor ser en I-bjælke ud som den gør. Hvis det er besværligt at komme til undersiden, så placér dem højt, lige under rørene. Undgå at placere dem midt på.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.