Hej!

Dette er et lidt usædvanligt problem, da min kone og min kinesiske svigerfar har bygget et åbent redskabsrum på 15 kvm med fladt tag.

Jeg har ikke deltaget i projektet ud over at jeg har rådgivet sydkineserne om, at snelasten bliver op til 2 personbiler. (De bygger uden at tegne, måle eller beregne materialer, men begynder bare at bygge).

Udover smådetaljer som at taghældningen blev 2,5°, så ser tagbjælkerne kraftigt underdimensionerede ud. Det er 3 meters 120mm bjælker, men samtlige er nedsavet præcis i midten til 50mm (bindingsværks-udtag til en unødvendig 90° bjælke, der ikke har nogen funktion udover at hænge der i loftet uden markstøtte). Bjælkerne har kun markstøtte i yderenderne.

Tegning af åbent redskabsrum med fladt tag, 3 meters bjælker, afsavede til 50 mm på midten, beskrevet som underdimensioneret til snebelastning.

Mit spørgsmål er, vil det kollapse til vinter?

Mit lasteberegning på en bjælke er hentet fra http://pl.fredrika.se/Konstruktion_Filer/Lektioner_TExxC/Carport/carporten.htm hvilket ser korrekt ud, jeg regner dog i SI enheder:

p=2000; [N/m^2] Snelaast i Stockholm
b=0.045; [m] Bjælkenes bredde
h=0.05; [m] Bjælkenes højde (i midten ved det udsavede sted)
L=3;[m] Bjælkenes længde
B=0.95; [m] Typisk afstand mellem bjælker (varierer)

q=L*B*p; 5700 [N] Den totale snevægt en bjælke belastes med jævnt fordelt på bjælken.

w=b*h^2/6; 0.000018750 [m^3] bjælkens bøjningsmodstand

m=q*L/8; 2137.5 [Nm] momentet i bjælken

s=m/w; 114000000 [N/m^2] Højeste spænding midt i bjælken.
s=114 [N/mm^2]

"Enligt en tabellen så klarar vanligt Ö-virke (standardkvalitet) 6 N/mm2 om balken står på högkant och böjs. (Dette værdien er den tilladte spænding og ok at bruge som maks spænding."

Redskabsrummet er således underdimensioneret med 19 gange.

Min veranda fra 70'erne er underdimensioneret 3 gange, og der har jeg uden at have beregnet, bekymret mig lidt, når der var 1 m sne.

Hvis ovenstående er korrekt, og den tilladte spænding er 6 N/mm2, hvilket naturligvis har sikkerhedsmarginer,

Så undrer jeg mig over, ved hvilken spænding kan man regne med, at bjælken knækker (nominel brudspænding)?

Et andet spørgsmål: Hvad ville I gøre ved problemet, nogle ideer?

Senest redigeret:
Skru de spik/skruvplader på undersiden af bjælkerne tværs den unødvendige bjælke. Jo længere desto bedre. Eller fladjern.

Mikael_L
lvedin sagde:
Mit spørgsmål er, vil den styrte sammen til vinter?
Jep! Den vil uden tvivl knække der, hvor der kun er 5 cm materiale. Det behøver jeg ikke engang at forsøge at regne på. :)

Et andet spørgsmål: Hvad ville I gøre ved problemet, nogle ideer?
Rive den udskårne 45x120 ned og erstatte den med en hel, gerne 45x170.

Alle andre måder at understøtte det på vil både være dyrere og mere besværlige. Ja, bortset fra måske at sætte et par lodrette søjler under bjælken, der ligger i udskæringen.

lvedin sagde:
Så spørger jeg mig ved hvilken spænding kan man regne med at reglen knækker (nominel brudspænding)?
Et sted omkring 60 - 80 N/mm²

Havde nok været mere bekymret over, at skuret ikke ser ud til at være vindstaget... stor risiko for, at det blæser omkuld, før taget styrter ned. Ingen tværstagning nogen steder?

Ville sætte et kryds for vindafstivning, og derefter komplettere med et par stolper under midterbjælken.

• Synes
Mikael_L
  • Laddar…
Forbo sagde:
Havde nok været mere bekymret over, at skuret ikke ser ud til at være vindstaget... stor risiko for, at det vælter før taget falder ned. Ingen tværstagning nogen steder?

Ville sætte noget kryds for vindafstivning og derefter supplere med et par stolper under midterbjælken.
Undskyld, jeg tegnede ikke hele konstruktionen. Det er afstivet med reglar, der er skruet i træerne ved siden af.
Skitse af træstruktur, fastgjort med reglar skruet i tilstødende træer, måler 3,0 m i længden og 50 mm i bredden.

• Synes
Forbo
  • Laddar…
lvedin sagde:
Et andet spørgsmål: Hvad ville I have gjort ved problemet, nogle ideer?
Jeg ved præcis, hvad jeg ville have gjort. Jeg ville have sagt: "Det der kommer til at falde sammen til vinter."

Så ville jeg gå ind og tage en kop kaffe og vente på vinteren.

...men jeg er også en irriterende idiot, så det er nok ikke et godt råd.

• Synes
Mikael_L og 1 anden
  • Laddar…
Nyfniken sagde:
Jeg ved præcis, hvad jeg ville have gjort. Jeg ville have sagt: "Det der kommer til at ramle til vinter.".

Så ville jeg være gået ind og have taget en kop kaffe og ventet på vinteren.

...men så er jeg også en irriterende type, så det er nok ikke et godt råd.
+1 på den.
Lær dem en lektie :P

Nyfniken sagde:
Jeg ved præcis, hvad jeg ville have gjort. Jeg ville have sagt: "Det der vil styrte sammen til vinter.".

Så ville jeg gå ind og tage en kop kaffe og vente på vinteren.

...men nu er jeg også en flabet fyr, så det er nok ikke et godt råd.
Ja, jeg havde ikke tænkt mig at gøre noget, men...
Der er et problem med dette, at det kan styrte sammen, når nogen er under taget for at hente brænde eller for at lege der.
Det er også politisk ukorrekt samt lidt svært at indhegne byggeriet om vinteren, så ingen virkelig kan gå derind.

Nyfniken sagde:
Jeg ved præcis, hvad jeg ville have gjort. Jeg ville have sagt: "Det der kommer til at styrte sammen til vinter.".

Så ville jeg være gået ind og taget en kop kaffe og ventet på vinteren.

...men så er jeg også en arrogant idiot, så det er nok ikke et godt råd.
Problemet er jo, at det kan blive en mild vinter, så det ikke styrter sammen. Så står man der som en idiot.

Hvad sker der med taget, når efterårsstormene raser i trækronerne …

Noseone sagde:
Problemet er jo, at det kan blive en mild vinter, så det ikke falder sammen. Så står man der som en fjols.
Har ikke cramo snekanoner? :D

Noseone sagde:
Problemet er jo, at det kan blive en mild vinter, så det ikke kollapser. Så står man der som en idiot.
I værste fald må man vel give det et lille skub? :D

Ikke så smart at staga i levende træer, de bevæger sig mere end man tror.

Du kan redde situationen ved at sætte et stort og tydeligt skilt med teksten "Made in China" et eller andet sted på skuret! :-)

• Synes
saiter og 1 anden
  • Laddar…
I ser ud til at forsøge at løse problemet, hvordan det skal kunne rasa :sly:

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.