Tak for hurtigt svar. Ser vildt flot ud! Sjovt at det ser ud til at holde.

/O

K Knight sagde:
Limtræ 115x115 er det ikke en søjle og skal bare belastes stående? Limtræ er så billigt. 90x270 koster jo ingenting
Gammel tråd, men jeg stiller et spørgsmål, håber du ser det og svarer, hvis du kan. Jeg skal fjerne en væg mellem to små rum for at lave et lidt større. Væggen er ikke bærende, men kan man bruge 115x115 limtræ søjle som limtræbjælke?
3,5 lang. Jeg vil bruge noget så lille som muligt og kan støtte.

• Byggkonstruktion af en indvendig væg med synlige træbjælker og gipsplader.
Z Zoki_ sagde:
Gammel tråd men stiller et spørgsmål, håber du ser og svarer, hvis du kan. Jeg skal fjerne en væg mellem to små rum for at lave en lidt større. Væggen er ikke bærende, men kan man bruge 115x115 limtræ stolpe som limtræsbjælke?
3,5 meter lang. Jeg vil bruge noget så lille som muligt og kan støtte.
Hej!

Hvis væggen ikke er bærende, hvorfor skal du så bruge en limtræsbjælke?

• Synes
Bernieberg
  • Laddar…
Per Sandwall Per Sandwall sagde:
Hej!

Om væggen ikke er bærende, hvorfor skal du så bruge en limtræsbjælke?
Det er fordi jeg skal have det bedre, selvom jeg ikke vil se noget der. Nu da jeg fjernede gipsen på den ene side, bemærkede jeg, at væggen giver lidt efter, og spørgsmålet er, om det er fordi en af barnets senge har trykket på den ene side, eller om det skyldes noget andet. Væggen er bygget med 45x45 lægter og gips på, så den kan ikke være bærende, desuden går loftsgipsen hele vejen ind til det andet rum.

Men en 115 "balk" gør nok hverken fra eller til på den spændvidde.

H hempularen sagde:
Men en 115 "bjælke" gør nok hverken til eller fra på den spændvidde.
H hempularen sagde:
Men en 115 "bjælke" gør nok hverken til eller fra på den spændvidde.
Per, jeg er amatør, kan du være venlig at forklare, hvad du mener med det? Vil du sige, at det ikke vil have nogen funktion, selvom jeg monterer en sådan limtræs bjælke? Min svoger har en limtræs bjælke liggende hjemme, og jeg kan få den. Den er 12 cm bred og over 30 cm høj og 4 m lang. Min tanke var at dele en del af den på ca. 15 cm i højden (får mindst tre 45 ribber limet på den højde) skære den til min behovslængde, som er 352 cm, fræse op i gipsen og sætte den der, og derefter støtte med to 45x120 regler på siderne. Er jeg helt ude af kurs? Hvad ville du have gjort, Per?

Rent principielt er der intet der forhindrer, at man bruger en limtræssøjle som bjælke. Limtræssøjlen er tænkt som søjle, da den har et kvadratisk tværsnit, men ellers er det stort set det samme. Som bjælke har dog 115x115 meget begrænset stivhed. Den kan sammenlignes med en 42x160 mm limtræsbjælke. Med et spænd på 3,5 meter tåler den højst ca 100 kg pr. meter. Det er ikke meget at komme med.

• Synes
Utdelning
  • Laddar…
J justusandersson sagde:
Rent principiellt er der intet der hindrer, at man bruger en limtræs søjle som bjælke. Limtræs søjlen er tænkt som søjle, da den har et kvadratisk tværsnit, men ellers er det stort set det samme. Som bjælke har 115x115 dog meget begrænset stivhed. Den kan sammenlignes med en 42x160 mm limtræsbjælke. Med en spændvidde på 3,5 meter tåler den højst ca. 100 kg pr. meter. Det er ikke meget at komme med.
Hvad ville du have gjort i mit sted? Jeg er nervøs, jeg har allerede fjernet en bærende væg mellem køkken og stue (havde hyret et firma til det, blev H bjælke).
Jeg talte med en fyr på kommunen (byggesagsafdelingen), han sagde til mig, den er ikke bærende men hvis du fjerner væggen og går op på første sal og går rundt, se om gulvet giver efter noget. Jeg leder kun efter støtte, så jeg ikke tænker på det, når vi er nogle stykker på første sal.
Som jeg skrev, jeg har adgang til en limtræsbjælke, som jeg har delt i højden til 15cm høj (mindst 3 lameller limet) og den er 12cm bred. 352cm lang. Jeg tænkte at fræse i gipsloftet 12cm i bredden, lægge limtræsbjælken der og støtte med 45x120 på siderne (fræser også gips til disse), så væggipsen ikke har nogen støtte under. Jeg tænkte, jeg kan skrue over gipsen, eller??

• Plantegning af husets første sal med markerede røde pile, der viser bærende vægge og placering af stuer og soveværelser.
Mistænker du at væggen er bærende, skal du også dimensionere bjælken, som om den er det. Det er ingen mening med at sætte op din kløvede bjælke, den er for svag. Du kan vælge en ekstra bred limtræsbjælke, som ikke er så høj (dog højere end den du har kløvet). Fortæl om husets indvendige mål, snezone, og vis et foto fra husets yderside, så skal du få en antydning om, hvad dette drejer sig om.

• Synes
Mikael_L
  • Laddar…
En H-balk må jo være det bedste alternativ og kraftige støtter på siderne. Det kommunen nævnte om at hoppe lidt på øverste etage er jo en meget god test

Trinlyd er trættende

J justusandersson sagde:
Mistænker du, at væggen er bærende, skal du også dimensionere bjælken, som om den er det. Det er ingen mening med at sætte op din kløvede bjælke, den er for spinkel. Du kan vælge en ekstra bred limtræsbjælke, som ikke er så høj (dog højere end den, du har kløvet). Fortæl om husets indre mål, snedækningszone, og vis et foto fra husets yderside, så skal du få et antydning om, hvad det handler om.
Væggen er ikke bærende, men for at jeg kan være rolig i tankerne og for at undgå, at gulvet giver efter, når man er på førstesalen, ville jeg gøre, som jeg sagde. Vær venlig at fortælle mig, vil mit eksempel med limtræsbjælken give dårligere støtte end det, jeg har nu? Det er en 45x45 og gips på hver side, der holder nu. Hvis man skal anvende en H-stålbjælke, er det nok med den, der er H100 tror jeg, den er næsten 10 cm bred og næsten 10 cm høj, jeg kan forestille mig maks H 120.

• Bygge af en vægkonstruktion med synlige træ stolper og gipspaneler; en plakat er delvist synlig til venstre.
Mikael_L
Z Zoki_ sagde:
Hvis du venligst vil fortælle mig, om mit eksempel med limtræ bjælken vil den have dårligere støtte end det, jeg har nu? Det er en 45x45, og gips på hver side holder nu.
Jo, en 115x115 limtræ, nogle meter lang med støtte i hver ende, holder betydeligt mindre end den eksisterende væg.
For fuldt ud at erstatte det eksisterende, gætter jeg lidt mellem tommelfinger og pegefinger på, at du har brug for en limtræsbjælke på mindst 220 i højden.
Det er uden at regne. Men jeg har selv en limtræs på 315x115 for at bære 4,5 meter bredt af etageadskillelsen midt i huset.

Din eneste opgave nu er at finde ud af, om de to andre vægge på hver side også/istedet bærer, så den væg, du vil fjerne, kan fjernes uden mere forstærkning. I så fald kan du helt springe din limtræssøjle over eller sætte den der, hvis det føles bedre.
Eller så regner du ikke med nogen støtte fra disse vægge og sætter i stedet en rigtig limtræbalk med mål noget imellem 220 og 315 i højden, alternativt en stålbjælke for at få en lavere profil.

Z Zoki_ sagde:
Hvad ville du have gjort i mit sted? Jeg er bekymret, jeg har allerede fjernet en bærende væg mellem køkken og stue (havde hyret firma, det blev H bjælke)
Jeg talte med en fyr på kommunen (byggnadsnämnden) han sagde til mig, at den ikke er bærende, men hvis du fjerner væggen og går op på overetagen og går, se om gulvet giver sig noget. Jeg er kun efter at støtte, så jeg ikke tænker på det, når vi er nogle stykker på overetagen.
Som jeg skrev, har jeg adgang til en limtræsbjælke, som jeg delte på højden til 15 cm høj (mindst 3 ribber limet) og den er 12 cm bred. 352 cm lang. Jeg tænkte at fræse i loftgipsen 12 cm i bredden lægge dit limtræsbjælken og støtte med 45x120 på siderne (fræser jeg også gipsen til disse), så har ikke væggipsen nogen støtte under. Tænkte jeg kan skrue oven over gipsen eller ??
Hvis jeg tolker din tegning korrekt, burde mindst en af væggene mellem sov/sov/sov/bad være bærende, jeg ville endda gætte på den gulmarkerede du vil rive, ellers bliver det lang spændvidde for mellemperronen. Men dimensionen på væggen virker ringe for at være en bærende væg, hvor tykke er de andre vægge?

Z Zoki_ sagde:
Hvad ville du have gjort i mit sted? Jeg er bekymret, jeg har allerede fjernet en bærende væg mellem køkken og dagligstue (havde hyret et firma, det blev H bjælke)
Jeg talte med en fyr på kommunen (byggesagsafdelingen), han sagde til mig, den er ikke bærende, men hvis du fjerner væggen og går ovenpå og går, se om gulvet giver sig noget. Jeg er kun ude efter at støtte, så jeg ikke tænker over det, når vi er nogle stykker ovenpå.
Som jeg skrev har jeg adgang til en limtræsbjælke, som jeg delte på højden til 15cm høj (mindst 3 lameller limet) og den er 12cm bred. 352cm lang. Jeg tænkte at fræse i loftgipsen 12cm i bredden, lægge din limtræsbjælke og støtte med 45x120 på siderne (fræser jeg også gipsen til disse), så har ikke væggipsen nogen støtte under. Tænkte jeg kan skrue ovenfor gipsen eller ??
Hvad har du for fundament, har du kælder, krybekælder eller torpargrund, så kan du se hvilke vægge der er bærende i fundamentet, da de bærende vægge skal have støtte under sig i fundamentet.

M mattoys sagde:
Hvad har du for grund, har du kælder, krybekælder eller torpargrund så kan du se, hvilke vægge der er bærende i grunden, da de bærende vægge skal have støtte under sig i grunden.
jeg har ingen kælder, det er betongplade og det er ingen bærende væg

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.