P
Jeg skitserer et hus, hvor to ladehuse mødes i en vinkel på 30 grader. Begge bygningskroppe er åbne til kip, men kun den ene har en overetage/loft, mens den anden har åbent mellem etagerne. 7m kipshøjde.

Givet vinklen mellem bygningskroppene dannes en anderledes forbindelse, hvor tagene mødes, og på grund af grundplanen (som delvis afhænger af begrænsninger i lokalplanen) ender "knudepunktet" for kipbjælkerne et sted, hvor jeg ikke ønsker en lodret søjle.

Så et spørgsmål til alle kyndige: er det dødsdømt at forestille sig, at taget holdes oppe med de indtegnede søjler uden at de knækker? Hvad ser I af udfordringer? Hvordan ville I have gjort det?
[selvfølgelig vil en konstruktør senere kigge på dette]

Skitse af huskonstruktion med to sammenføjende ladhuse i 30 graders vinkel, detaljeret med mål og bærestolper, visning i SketchUp.

En søjle bærer vertikale belastninger, når den er lodret! Den type støtte, du planlægger at bruge, kaldes en "liggende søjle." Under belastning vil den bevæge sig i retning af skråningen, så den skal have en komponent til at modvirke denne kraft. Jeg forstår ikke, hvorfor du vil komplicere strukturen med sådanne løsninger. Husk, at spær også overfører belastninger til væggene.

P
Tak for input, jeg ville gerne gøre det mindre kompliceret, uden at skulle bygge et almindeligt ladhus uden vinkler. Mit spørgsmål er baseret på, at jeg tror der er behov for en slags støtte, og jeg har overvejet hvordan man kan gøre det uden at det bliver grimt. Skal jeg tolke dit svar som, at du ikke tror at støtten er nødvendig, eller havde du forslag til en anden måde at aflaste på?

Lutende søjler har en tendens til at knække. En søjle uden støtte skal stå lodret.
Kan du ikke bryde af mønningen, før husene mødes, så du får en søjle i en af væggene?

• Synes
Posselosse
  • Laddar…
P
Kan jeg sætte pillerne godt 1m fra knudepunktet, eller skal de af nogen last/moment-årsag ligge derunder?

• Synes
Taxture
  • Laddar…
Spændende konstruktion lidt udfordrende med skrånende søjler, indfæstning sjuv og knæk. Med en lodret søjle skal man tænke på opbæreningsareal og knækstyrke. Lad en konstruktør kigge på dette, inden du går videre.

• Synes
Posselosse
  • Laddar…
P Posselosse sagde:
Skal jeg tolke dit svar som, at du ikke tror, støtten er nødvendig, eller havde du forslag til en anden måde at aflaste på?
Så betragt det som en negativ. Denne løsning beder om katastrofe. Hvilken af de følgende konstruktioner mener du er stabil?
En mand står ved siden af en 3D-model af en rektangulær struktur med store, hvide søjler på en grøn baggrund mod blå himmel.

Jeg husker dit andet indlæg om denne konstruktion, hvor tagene havde et andet layout. Jeg kan se, at du accepterede mit forslag. Og jeg formoder, at manglen på spær over spisebordet tyder på, at du holder fast i ideen om en stor kvist i dette område?

3D-model af et hus med forskellige taglayouter, en tegning viser indretning med spisestue, mulig stor kvist og bærende søjler.

Nå, glem det, medmindre du har vundet i lotto. Desuden, hvorfor har du brug for en kvist i et åbent plan rum? Hvis du vil have mere lys, installer ovenlysvinduer, men jeg anbefaler det ikke. Det er bedre at bruge gavlvæggen til dette.

P Posselosse sagde:
Kan jeg sætte søjlerne godt 1m fra knudepunktet, eller skal de af en last/moment- årsag ligge derunder?
Ja, det kan du. Dette er den bedste løsning i dette tilfælde. En søjle ved siden af skorstenen (grøn cirkel), der strækker sig fra niveau 0. Støtter sig på fundamentet, ikke på en indvendig væg.
Et andet problem er understøttelsen af den lange dalspær. Der kan samles meget sne der, så der vil blive udøvet betydelige kræfter. Jeg er ikke sikker på, hvad du planlægger i dette område? Er begge lofter åbne til åbne plan rum? Hvis du bruger SU online, kan du dele filen, hvilket gør det lettere at forstå, hvis du bruger en stationær en, kan du udgive det f.eks. på Google Drive. Hvis du ikke ønsker at sende linket adgang til alle, send det til mig i PM.

\\edit
På længere sigt ser det ud til, at efter at have reduceret bredden af den åbne del til 8,5 m, vil det oprindelige koncept være lettere, billigere og vil give udsigt mod syd.

Senest redigeret:
  • Synes
InsidersUnited
  • Laddar…
P
Jeg forstår selvfølgelig, at en skrå søjle er mindre stabil, derfor oprettede jeg tråden. Jeg havde dog håbet, at I ville sige, at det var "let" at stabilisere :) Jeg går med lodrette stolper.

Men jeg er enig i "long valley rafter" ved tagtilslutningen. Jeg ville helst undgå en søjle midt i køkkenet (derfor spørgsmålet om jeg kan have en skrå søjle), men det går måske ikke, medmindre bjælken er lavet af stål!?

Hvad angår kvisten... Den er selvfølgelig helt unødvendig, men sjov og tilføjer noget anderledes. Tak for at bringe mig ned på jorden! Mit mål er at tilføje vinkler/andet, der gør, at det ikke føles som en masseproduceret lade. Men tilføjer det for meget kompleksitet, skal det selvfølgelig fjernes. Udover omkostningerne til store vinduer burde konstruktionen for kvisten i sig selv ikke være alt for dyr, eller!? Så længe mønsterbjælken kan klare den ekstra vægt, er konstruktionen i sig selv ikke specielt svær, hvis man kan planlægge den fra starten, tænker jeg. Tanken er at få nogen til at opbygge rammen, men at gøre resten selv.

Hej. Jeg kan se, at du har kompliceret tingene unødvendigt. Den lange, dalspær er egentlig ikke nødvendig. Det eneste, jeg kan anbefale vedrørende SU, er at finde SketchUp Make 2017-versionen online. Dette er den nyeste gratis version, tilgængelig til online brug, men kræver offline installation. Den giver også mulighed for at installere plugins, der forbedrer programmet og bidrager til dets popularitet. Du kan stadig finde den ved at google det. Tjek PM

Du har mange nøjagtighedsfejl i din model. Meybe vil sætte dig på rette spor.
Illustration af bygningsmodel i SketchUp med fokus på etageadskillelse og åbent køkken- og gangområde, med mål i millimeter.
3D-model af bygning med overetage og rødt markeret område for lyssætning. Sidohængt dør indikeret. Designet i SketchUp.
3D-model af en lys, moderne stueetage med trappe, åbne rum og synlige træbjælker, der mangler detaljer som lys og dekoration.
Opadgående hvid trappe med træpaneler langs væggen, set fra en indendørs gang.
Øverste etage med skråtag, træpaneler og naturlige indretningsdetaljer. En indendørs plante ved et åbent gelænder.
Jeg tror, gangen ovenpå har brug for mere lys for at få en åben plan. Måske tilføjer jeg mere senere; jeg skal i butikken, ellers lukker de. ;-) Og den skorsten midt i bjælkerne!!!

• Synes
  • Elsker
jawen og 1 anden
  • Laddar…
P
Oh, stor tak! Jeg overvejede at teste at trække ned tagåsene som du har gjort for at aflaste, men i mit hoved ville det se mærkeligt ud. Men rendering blev jo faktisk flot! Det burde jo stabilisere en del også og ikke bare fungere som afveksling. Er det muligt at få den type renderinger i gratisversionen eller kun i Pro?

Ja, modellen skal laves for at slippe af med alle fejl og overlap. Det ser ud til, at alle redigeringer og revisioner, jeg har gjort, har ødelagt visse dele. Det står på min to-do, men jeg ville lande i et design, der føltes okay, før jeg sprang ind i detaljerne.

Angående overetagen tænker jeg mig dobbelte tagvinduer i alrummet + et i midtrummet. Bør vel være nok?

P
Og du løste samtidig et problem jeg har haft omkring, hvordan jeg kan føre ventilationsrør gennem den skrå bjælke. Stor tak for det!

P Posselosse sagde:
Går det att få den typen av renderingar i gratisversionen eller bara Pro?
No. Pro-versionen renderar heller ikke. Kun SU Studio har V-ray. Jeg bruger V-ray og SU, men de ældre versioner er permanente. Desuden bruger jeg andre programmer. Som jeg skrev tidligere, se efter Make 2017-versionen. Den tillader, at du bruger plugins, der gør dit arbejde lettere og hurtigere, inklusive til rendering og tilføjelse og indstilling af materialer.

Du bør overveje en højere spærdensitet. C-C 60 tillader dig at bruge C24 45x245 spær, hvilket sparer penge på limtræ.

• Synes
Posselosse
  • Laddar…
P
Ah ok, synd!

God tanke. Mit håb er at kunne bruge 220+145 c24 dog, hvilket giver plads til god isolering også. Vi får se om det virker til cc120 eller ikke.

Jeg indså forresten, at din udvidede åbning over trappen gør, at man kan se, når nogen går ind/ud fra toilettet, hvis man sidder ved spisebordet. Det kan jeg ikke lide, så desværre blev det nødt til at være en smallere åbning igen.

P Posselosse sagde:
God tanke. Mit håb er at kunne bruge 220+145 c24 dog, hvilket giver plads til god isolering også. Vi får se, om det virker til cc120 eller ej.
Remember, there's also a 45mm layer between the plaster and the vapor barrier that houses the el. istalation.

And bellow, you can see the fireplace I designed for someone a few days ago. :-D

Moderne køkken med spisebord, stole og sort pejs designet med træbjælker i loftet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.