Hej,
Vi har ergebjælkelag i vores nyindkøbte hus (vi har ikke fået adgang endnu) og vil gerne komme ned til krybekælderen. Vi vil gerne komme ned indefra (svært udefra), kan man lave et hul hvor som helst? Jeg har hørt, at man i hvert fald skal lave hullet i samlingen på ergen for ikke at skære en hel plade. Men burde man forstærke på en måde, når man er igennem? Og skal man lave det tæt på ydervæggen, ved den bærende væg eller midt på?
/Tim
Vi har ergebjælkelag i vores nyindkøbte hus (vi har ikke fået adgang endnu) og vil gerne komme ned til krybekælderen. Vi vil gerne komme ned indefra (svært udefra), kan man lave et hul hvor som helst? Jeg har hørt, at man i hvert fald skal lave hullet i samlingen på ergen for ikke at skære en hel plade. Men burde man forstærke på en måde, når man er igennem? Og skal man lave det tæt på ydervæggen, ved den bærende væg eller midt på?
/Tim
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Jeg ville nok fraråde at lave huller i et ergebjælkelag. Det kan ikke gøres uden at beskadige armeringen. Hulltagning udefra er den eneste mulighed, og helst efter konsultation med nogen, der er kyndig i konstruktionsteknik.
Altvidende
· Västra götaland
· 10 938 indlæg
Jeg tror, at bygningingeniøren og hulletagaren giver to forskellige svar på det spørgsmål...R rqx sagde:
Edit: kan man ikke lave et par små inspektionshuller og kigge ind med kamera?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Så skal du lave hul udefra.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Man kan ikke lave så store huller i bjælkelag af armeret beton uden at skade dens funktion. Dette er en selvfølge for alle, der har uddannelse i bygningskonstruktion.
Tak for svaret! Har du en idé om, hvordan erge bjælkelag normalt er armeret? Om man kan tage i en samling og komme mellem to armeringsjern? Eller er det tættere armeret? Hvilken slags firma skal man kontakte for at få dem til at gøre det og beregne?
Edit: Hvis man laver et hul i samlingen mellem to elementer, kan man så lave en overdimensioneret forstærkning bagefter?
Samt at der, hvor hullet skal være, er der jo intet, der skal bære? Det er i et skab. Gør det nogen forskel?
Edit: Hvis man laver et hul i samlingen mellem to elementer, kan man så lave en overdimensioneret forstærkning bagefter?
Samt at der, hvor hullet skal være, er der jo intet, der skal bære? Det er i et skab. Gør det nogen forskel?
Altvidende
· Västra götaland
· 10 938 indlæg
Nu har jeg ingen erfaring med bjælkelag i beton, så jeg "gubbe-googler" lidt .. Jeg tror, at armeringen ligger så tæt, at det ikke er muligt at lave et hul, hvor man kan få en krop ned i, uden at ødelægge armeringen ...
Betonen har jo mindre god trækstyrke, og det er jo det, som armeringen løser. Hvis man skærer armeringen, skaber man problemer i hele det "element", ikke kun lige der, hvor hullet er. ...
Betonen har jo mindre god trækstyrke, og det er jo det, som armeringen løser. Hvis man skærer armeringen, skaber man problemer i hele det "element", ikke kun lige der, hvor hullet er. ...
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Et erge bjælkelag består af et system med betonbjælker, hvorpå man har placeret færdige betonkassetter. Derefter har man lagt isolering og derefter pladsstøbt yderligere beton ovenpå isoleringen. Armeringen ligger ret tæt og hvis man begynder at save, kan man forårsage store skader. Der er ingen enkel måde at lave en luge ned til krybekælderen. Dan_Johanssons beskrivelse er korrekt.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Rent teoretisk kan man naturligvis bile op overbetonen og få adgang til at løfte en hel bjælkelagskasette. Da skal man vide, hvor bjælkerne er, som kassetten hviler på. Derudover kan det blive et meget stort hul, som kan ende hvor som helst uden hensyn til planløsningen, og det kan give anledning til sekundære effekter. Desuden vil det sandsynligvis blive ret dyrt. Hvis du har adgang til gode tegninger, hvor også bjælkelagskonstruktionen fremgår, kan man se, om der er fornuftige forudsætninger.