Hej,
Vi har ergebjælkelag i vores nyindkøbte hus (vi har ikke fået adgang endnu) og vil gerne komme ned til krybekælderen. Vi vil gerne komme ned indefra (svært udefra), kan man lave et hul hvor som helst? Jeg har hørt, at man i hvert fald skal lave hullet i samlingen på ergen for ikke at skære en hel plade. Men burde man forstærke på en måde, når man er igennem? Og skal man lave det tæt på ydervæggen, ved den bærende væg eller midt på?
/Tim

S
Findes der et garderobeskab, så er det bedst at have hullet der, det bliver lidt rodet at have det i køkkengulvet :worried:

Jeg ville nok fraråde at lave huller i et ergebjælkelag. Det kan ikke gøres uden at beskadige armeringen. Hulltagning udefra er den eneste mulighed, og helst efter konsultation med nogen, der er kyndig i konstruktionsteknik.

Vi skal bygge et nyt garderobeskab, så vi kan have det der.

Lidt forskellige meninger her, talte med en bekendt, som sagde, at det ikke var noget problem at lave hul i erge?

R rqx sagde:
Vi skal bygge et nyt garderobeskab, så vi kan have det der.

Lidt forskellige meninger her, talte med en bekendt, der sagde, at det ikke var noget problem at lave hul i erge?
Jeg tror, at bygningingeniøren og hulletagaren giver to forskellige svar på det spørgsmål...;)

Edit: kan man ikke lave et par små inspektionshuller og kigge ind med kamera?

Der er ventilationshuller men vil fikse klimaet og badeværelsesrenoveringen gør, at jeg skal derned :)

Så skal du lave hul udefra.

J justusandersson sagde:
Då måste du gjøre hul udefra.
Okay, kan du uddybe hvorfor?

Man kan ikke lave så store huller i bjælkelag af armeret beton uden at skade dens funktion. Dette er en selvfølge for alle, der har uddannelse i bygningskonstruktion.

Tak for svaret! Har du en idé om, hvordan erge bjælkelag normalt er armeret? Om man kan tage i en samling og komme mellem to armeringsjern? Eller er det tættere armeret? Hvilken slags firma skal man kontakte for at få dem til at gøre det og beregne?

Edit: Hvis man laver et hul i samlingen mellem to elementer, kan man så lave en overdimensioneret forstærkning bagefter?

Samt at der, hvor hullet skal være, er der jo intet, der skal bære? Det er i et skab. Gør det nogen forskel?

Nu har jeg ingen erfaring med bjælkelag i beton, så jeg "gubbe-googler" lidt .. Jeg tror, at armeringen ligger så tæt, at det ikke er muligt at lave et hul, hvor man kan få en krop ned i, uden at ødelægge armeringen ...

Betonen har jo mindre god trækstyrke, og det er jo det, som armeringen løser. Hvis man skærer armeringen, skaber man problemer i hele det "element", ikke kun lige der, hvor hullet er. ...

Et erge bjælkelag består af et system med betonbjælker, hvorpå man har placeret færdige betonkassetter. Derefter har man lagt isolering og derefter pladsstøbt yderligere beton ovenpå isoleringen. Armeringen ligger ret tæt og hvis man begynder at save, kan man forårsage store skader. Der er ingen enkel måde at lave en luge ned til krybekælderen. Dan_Johanssons beskrivelse er korrekt.

Typisk, meget dumt at gøre udefra, da haven er lille :/ Det burde dog være muligt at forstærke nedefra med kraftige jern, man monterer på tværs af kassetterne for at forstærke?

Rent teoretisk kan man naturligvis bile op overbetonen og få adgang til at løfte en hel bjælkelagskasette. Da skal man vide, hvor bjælkerne er, som kassetten hviler på. Derudover kan det blive et meget stort hul, som kan ende hvor som helst uden hensyn til planløsningen, og det kan give anledning til sekundære effekter. Desuden vil det sandsynligvis blive ret dyrt. Hvis du har adgang til gode tegninger, hvor også bjælkelagskonstruktionen fremgår, kan man se, om der er fornuftige forudsætninger.

Ville det være bedre at tage en hel kassette op end at lave et hul i en, hvordan hænger det sammen? Jeg håber at få tegninger, når vi flytter ind, men har ikke store forhåbninger.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.