Hej!
Nybliven husejer og helt ny på byggeområdet. Derimod har jeg fyldt med idéer og jeg ville nu have brug for hjælp med tips til hvordan jeg kan realisere dette.

Vi har et eksisterende hegn mod den ene nabo som ikke er af det smukkeste slag. Vi har en pergola(terrasse?) Som skal supplere med et soldæk til sommer og lige her ved siden af har naboen et skur. Bag ved skuret (mod vores gård) har naboen stiger og andet roderi som man vil skjule. Det er jo bare at det naboen skjuler får vi som udsigt på vores udendørsplads. Hegnet går rundt om hele gården og det er ikke aktuelt at udskifte det som tingene står nu. Hvad vil jeg så gøre? Jo, jeg ville gerne forlænge stolperne (jern, stål?) Så de bliver måske 2 meter? Tanken er at derefter sætte planker op hele vejen og derefter lade planter klatre og skabe en plantevæg og eventuelt også lade dem vokse ind som en portal ind i pergolaen.

Findes der en smartere løsning? Er det gennemførligt? Hvordan gør jeg og hvad behøver jeg for at klare at gennemføre det? Alle tips modtages taknemmeligt!

• Haven med pergola, stakitter og udsigt til naboens bod. Planlagt soldæk og plantevæg for at skjule udsigt til naboens opbevaring.
Hvis du bygger plank, har du brug for byggetilladelse. Et espalier eller lignende gennemsigtig konstruktion kan du bygge uden byggetilladelse. Tjek for en sikkerheds skyld med kommunen, fortolkningerne varierer lidt mellem kommunerne.

• Synes
MetteKson og 1 anden
  • Laddar…
Et alternativ havde været at hæve stolperne og sætte et armeringsmåtte mellem stolperne. Kan blive pænt, er nemt at lave, fungerer godt som klatrevæg for planterne.

• Synes
Leneet og 1 anden
  • Laddar…
Et hegn kan man ofte opføre uden byggetilladelse i mange kommuner, forudsat at det har 50 % gennemkig og ikke er højere end 1,8 meter. Det vil sige, at hvis det beklædes med 120 mm brede brædder, skal der være 120 mm mellemrum mellem hvert bræt. Eftersom det er indenfor 4,5 meter fra skel, kræves naturligvis naboens samtykke. Men reglerne kan variere mellem kommuner, præcis som @hempularen allerede har påpeget. Hvilken kommune gælder dette?

En ofte forekommende "sniger" er at blive enig med naboen om at opføre et hegn midt på skellet, men at man gør det med "50 % gennemkig" på hver side. Altså så brædderne på hver side overlapper og bliver helt tætte set lige forfra. Ikke helt lovligt, men nemt at nedgradere til 50 % gennemkig ved at fjerne brædderne på den ene side. Se illustration:
En hvid stakitillustration med brædder placeret omlott, hvilket muliggør 50 % gennemsigtighed fra siden, men fuldstændig dækning forfra.

• Synes
Leneet
  • Laddar…
U Utdelning sagde:
Et alternativ havde været at forhøje stolperne og sætte armeringsmatte mellem stolperne. Kan blive flot, er enkelt at gøre, fungerer godt som klatrevæg for planterne.
Det er ikke en helt dum idé. Men hvordan forlænger jeg dem? Køber man ekstra, stopper i og fastgør med de bolte der findes? Hvordan fastgør jeg armeringsnätet?

splinter splinter sagde:
Et hegn må man ofte opsætte uden byggetilladelse i mange kommuner forudsat, at det har 50 % gennemsigtighed og ikke er højere end 1,8 meter. Det vil sige, at hvis det er klædt med 120 mm brede brædder, så skal der være 120 mm mellemrum mellem hver brædde. Eftersom det er indenfor 4,5 meter fra skelgrænsen, så kræves der selvfølgelig naboens tilladelse. Men reglerne kan variere mellem kommuner, ligesom @hempularen allerede har påpeget. Hvilken kommune gælder dette?

En almindeligt forekommende "smutter" er at blive enige med naboen om at opsætte et hegn midt i skelgrænsen, men at man gør det med "50 % gennemsigtighed" på hver side. Altså så brædderne på hver side ligger overlappende og bliver helt tætte set lige forfra. Ikke helt tilladt, men nemt at nedgradere til 50 % gennemsigtighed ved at fjerne brædderne på den ene side. Se illustration:
[billede]
Åh så smart, alligevel. Nemt at afhjælpe, hvis der skulle være noget. På den anden side ville jeg gerne dække det med planter, så det behøver ikke være helt tæt heller. Nu ved jeg ikke præcis, hvor meget det drejer sig om, men hegnet står allerede på vores grund, så også deres skur. Jeg tror dog, det handler om måske 3 meter fra skelgrænsen, så det rækker jo alligevel ikke desværre. Spørg mig ikke, hvorfor de har gjort på denne måde, det har jeg ingen idé om. Vi bor i Älvkarleby kommune.

Jeg forstår, at reglerne findes, men det er jo mærkeligt, at der kan stå et skur der, men ikke et hegn/plank på 2 meter = lavere end skuret.

H hempularen sagde:
Hvis du bygger plank, skal du bruge byggetilladelse. En espalier eller lignende gennemsigtig konstruktion kan du bygge uden byggetilladelse. Tjek for en sikkerheds skyld med kommunen, tolkningerne varierer lidt mellem kommuner.
Det havde jeg ikke engang tænkt på, i og med at der allerede står en skur der. Godt at vide!

Det kan jo være godt at vide, hvis hegn det er først. Når "finsiden" vender mod naboen, taler det for, at det tilhører TS, men det kan lige så godt være samejet. En af siderne skal jo vende på en given måde. At det er naboens er mindre sandsynligt, men ikke umuligt.

Det kan sikkert være muligt at forlænge noget, men hvor pænt det bliver kan man jo spørge sig selv om, ligesom hvor stabilt det bliver.

For egen del kan jeg synes, at en syren ville passe der, en anden foreslår måske en tuja. Begge vokser ret hurtigt og klarer sig uden støtte. Så overvej også, hvilken slags beplantning I vil have der, før I begynder at bygge noget.

• Synes
Leneet og 1 anden
  • Laddar…
Leneet Leneet sagde:
stakittet står allerede på vores grund, så også deres skur.
Men så er det jo bare at I forbyder dem at stille deres ”skrammel” på jeres jord.

• Haha
Leneet
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben sagde:
Men da så. Så er det jo bare at I forbyder dem at stille deres ”skrammel” på jeres jord.
Jeg er ikke blevet så kæk endnu.... men jeg arbejder på det. Haha

Det kan jo være godt at vide hvis stakittet er først. Da ”finsiden” vender mod naboen taler det for at det tilhører TS, men det kan lige så godt være samejet, i en retning skal det jo vende. At det er naboens er mindre sandsynligt, men ikke umuligt.

Det kan sikkert lade sig gøre at stykke noget sammen, men hvor pænt det bliver kan man jo spørge sig selv, ligesom hvor stabilt.

For egen del kan jeg synes, at en syren ville passe der, en anden foreslår måske en tuja. Begge vokser ret hurtigt og klarer sig uden støtte. Så overvej også hvilken slags beplantning I ønsker der, inden I begynder at bygge noget.
Ja præcis. Må læse lidt om syrener måske. Er lidt bekymret for vores ekstremt fine pæoner som står i midten. Syrener tager jo let over, som jeg har forstået det. Min tanke var at få klatreplanter, der kan dække det som en væg og så fortsætte ind i selve pergolaen som en planteportal. :)

Leneet Leneet sagde:
Jeg er ikke blevet så kæk endnu
Det forstår jeg, men mener du virkelig, at støttemur og hegn ligger flere meter ind på jeres grund i, hvad der ligner et relativt tæt bebygget område? Det lyder ærligt talt ret usandsynligt. Er det baseret på faktiske grænsemarkeringer i jorden, et grundkort eller noget mere upræcist, som hvordan grænserne vises på eksempelvis hitta.se?

Det kan selvfølgelig være, som du skriver, men det ville være usædvanligt.

Det forstår jeg, men mener du virkelig, at støttemur og hegn ligger flere meter inde på jeres grund i hvad der ser ud til at være et relativt tæt bebygget område? Det lyder ærligt talt ret usandsynligt. Er det baseret på faktiske grænsemærker i jorden, et matrikelkort eller noget mere upræcist, som hvordan grænserne vises på eksempelvis hitta.se?

Det kan selvfølgelig være som du skriver, men det ville være usædvanligt.
Ja, jeg har ikke talt med naboen, da det virkede lidt flygtigt, og undveg ved mit tamme forsøg. MEN ejendomsmægleren nævnte dette ved købet (Jeg troede, at det handlede om en betydeligt mindre del, end hvad det faktisk gælder) og så har vi tjekket matrikelkortet hos landmåleriet. :) skal prøve at finde ud af mere fakta om hvorfor. Man er jo lidt nysgerrig!

Grundkortet er i mange tilfælde forkert, kan adskille sig flere meter. Især hvis grænserne ikke er blevet fastlagt i moderne tid. Det, der gælder juridisk, er faktiske grænsemarkeringer. Kan være stumper af stålrør, som landmåleriet har sat ned engang i tiden.

• Synes
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.