Jeg har et gammelt hus fra 1936, og i kælderen står et par gamle fine smedede porte, som jeg er fristet til at sætte op igen. Jeg malede portstolperne om i sommers og kappede da de rustne og bøjede beslag/hængsler til portene! Nu er jeg på jagt efter en lignende fastgørelsesanordning til portene, men jeg kan ikke finde det i almindelige byggemarkeder. Alternativt køber jeg bolte, som jeg varmer med gasbrænder og forsøger at bøje til, men spørgsmålet er, om det bliver pænt og om det kan lade sig gøre rent holdbarhedsmæssigt! Mit spørgsmål er således:
Er der nogen, der ved, hvor man kan få fat på sådan nogle "hængsler"? (se vedhæftede figur)
Er der nogen, der ved, hvor man kan få fat på sådan nogle "hængsler"? (se vedhæftede figur)
Nu har jeg kigget på hængslerne, de har på Bauhaus....jeg har også været på Fridells, men det ser ikke ud til, at der findes hængsler med tilstrækkelig længde. Min stolpe er ca 10 cm, og de, der kan købes på Bauhaus, har kun 10 cm gevind. De, der findes, er desuden lavet til at skrues ind i et træstykke, hvilket gør, at jeg ikke kan sætte en møtrik i de første centimeter!! Så jeg må nok forsøge at bøje gevindstænger eller at fastgøre et træstykke indeni stolpen, hvori jeg derefter kan skrue hængslerne fra Bauhaus fast.
Du ville have brug for en smed, der kunne varme og bøje et emne og derefter gevindskære den ene ende.
Hvis man bare kan varme det tilstrækkeligt, er der ingen problemer med at bøje, men jeg er i tvivl om en gasbrænder er nok til det.
Hvis man bare kan varme det tilstrækkeligt, er der ingen problemer med at bøje, men jeg er i tvivl om en gasbrænder er nok til det.
Jeg tog gevindstang, så svejsede jeg et stykke armeringsjern i vinkel. Slap en skive ned over armeringsjernet ned til gevindstangen og punktsvejsede den fast. Har fungeret godt i 10 år. Portstolperne er gamle telefonpæle, som jeg har tjæret, i øvrigt tjærer jeg det hele, pæle, hængsler og porte!
Rigtig godt med gevindstang, jeg har fået justeret nogle gange, let som en leg.
Rigtig godt med gevindstang, jeg har fået justeret nogle gange, let som en leg.
Klik her for at svare