Hej,
Jeg har en 65" TV, der vejer 36 kg, og den skal nu sættes op på væggen i det nye hus, og jeg vil selvfølgelig være sikker på, at den ikke falder ned.
Beslaget, jeg har, hedder Deltaco ARM-421, og der medfølger en del skruer til beton og trævæg.
Nu er spørgsmålet, hvordan jeg sikrer mig, at det holder? Første skridt er at finde ud af, hvilken type væg jeg skal fastgøre i, og når jeg banker på den, lyder det som træ, alternativt gips. Jeg har nok også brug for at kende tykkelsen.
En del af den væg, jeg skal sætte i, er en væg, der er sat op senere for at afskærme et rum, så det er sandsynligvis forskellige materialer.
Forslag til, hvordan jeg griber dette an, så det bliver sikkert og godt?
Jeg har en 65" TV, der vejer 36 kg, og den skal nu sættes op på væggen i det nye hus, og jeg vil selvfølgelig være sikker på, at den ikke falder ned.
Beslaget, jeg har, hedder Deltaco ARM-421, og der medfølger en del skruer til beton og trævæg.
Nu er spørgsmålet, hvordan jeg sikrer mig, at det holder? Første skridt er at finde ud af, hvilken type væg jeg skal fastgøre i, og når jeg banker på den, lyder det som træ, alternativt gips. Jeg har nok også brug for at kende tykkelsen.
En del af den væg, jeg skal sætte i, er en væg, der er sat op senere for at afskærme et rum, så det er sandsynligvis forskellige materialer.
Forslag til, hvordan jeg griber dette an, så det bliver sikkert og godt?
Hvis det er et nybygget hus, kan du måske spørge producenten om, hvad væggen består af.
Hvis huset er brugt (nyt for dig), kan du måske spørge den tidligere ejer, hvordan væggen er opbygget.
Du kan forsøge at lokalisere, hvor du har reglar i væggen; måske kan du se eller føle, hvor samlinger findes på vægbeklædningen.
Hvis huset er brugt (nyt for dig), kan du måske spørge den tidligere ejer, hvordan væggen er opbygget.
Du kan forsøge at lokalisere, hvor du har reglar i væggen; måske kan du se eller føle, hvor samlinger findes på vægbeklædningen.
Dette er et hus bygget i 71, så det har nogle år på bagen. Jeg har banket på væggen og kan høre, at der findes enkelte reglar, men der er meget langt mellem dem. Jeg har forsøgt at kontakte den tidligere ejer, men har ikke fået noget svar endnu. Ellers må jeg mærke op, hvor hullerne skal være, prøvebore med mindre bor og se, hvilket materiale der er.
Hvis det ikke er gips, kan man alligevel have brug for mollyskruer?
Hvis det ikke er gips, kan man alligevel have brug for mollyskruer?
Jeg har fået svar fra den tidligere ejer, og han siger, at halvdelen af væggen er gips, og den anden halvdel er en eller anden form for board, sandsynligvis lignende den Micro har.
Så hvad jeg har brug for her er altså 4 mollyskruer. Spørgsmålet er, hvilken dimension der kan være nødvendig for 36 kg? De træ/beton skruer, der følger med, ser temmelig grove ud mildest talt (7-8mm og 55mm lange), og så er spørgsmålet også, om det er dobbelt eller enkelt gips? Hvilke afstande bør man købe?
Så hvad jeg har brug for her er altså 4 mollyskruer. Spørgsmålet er, hvilken dimension der kan være nødvendig for 36 kg? De træ/beton skruer, der følger med, ser temmelig grove ud mildest talt (7-8mm og 55mm lange), og så er spørgsmålet også, om det er dobbelt eller enkelt gips? Hvilke afstande bør man købe?
Bore først så ser du jo om det er dobbeltplader, det er ikke sandsynligt men sikker kan man aldrig være.
Jeg ville have brugt Molly med 6mm skrue. Eventuelt har du brug for skiver mellem skruehovedet og beslaget da hovederne på mollyskruen kan være for svage og gå igennem skruehullet i beslaget.
Jeg ville have brugt Molly med 6mm skrue. Eventuelt har du brug for skiver mellem skruehovedet og beslaget da hovederne på mollyskruen kan være for svage og gå igennem skruehullet i beslaget.
At trække direkte ud er nok ikke den rigtige måde at teste på, det er vægten direkte nedad, der tæller, hvad jeg har forstået, og her klarer mollyskruer meget store vægte.SBH sagde:
Der findes sådanne små billedophængere med 3 stifter i, slår du dem ind i en gipsvæg, så holder de til ganske tunge billeder, men trækker du den direkte ud, så er den af med det samme uden nogen større modstand.
Selvfølgelig vil man have, at det skal være sikkert også i den retning, men hvis man har 4 mollyskruer, så burde det sidde ganske godt også i den retning, det er egentlig kraften nedad, som er størst, som så er 35 kg.
Hvad jeg kan læse mig til, så tåler en M6 mollyskrue 40 kg i enkelgips, så 4 bliver så omkring 160 kg, så ser det ud til, at man kunne fastgøre i hvert fald 2 skruer i nogen form for regel, og så kan jeg bruge de medfølgende skruer.
testede træk og hængsnowjim sagde:At trække lige ud er nok ikke den rigtige måde at teste på, det er vægten lige ned, der tæller, hvad jeg har forstået, og der kan mollyskruer klare meget store vægte.
Der findes sådan nogle små billedophæng med 3 stifter i, slår du dem ind i en gipsvæg, så holder de til ret tunge billeder, men trækker du dem lige ud, så går de løs med det samme uden større modstand.
Selvfølgelig vil man have, at det skal være sikkert også i den retning, men hvis man har 4 mollyskruer, så burde det sidde ret godt også i den retning, det er egentlig kraften nedad, der er vigtigst, som da er 35 kg.
Hvad jeg kan læse mig til, er at en M6 mollyskrue kan tåle 40 kg i enkel gips, så 4 bliver da omkring 160 KG, og det ser ud som om, man vil kunne fastgøre i hvert fald 2 skruer i en eller anden form for regel, og da kan jeg anvende de medfølgende skruer.
Var rundt og kiggede efter expanders i dag. Bygg Max havde ikke meget at vælge imellem, de skrev ikke engang størrelserne ud. Hos Harald fandt jeg dog 12 og 10 mm, dvs. yderhylsen, selve skruen ser ud til at være omkring 8 mm. Købte både dobbelt og enkelt, så får vi se, hvilke der kommer til brug. Mit gæt er, at jeg bruger 2 træskruer fra stativet i reglen og så 3 mollyskruer af så grovt format som muligt.