11,020 læst ·
42 svar
11k læst
42 svar
Hælde flydespartel ud gennem slange.
Haha! Tagdækker med udklædning ser jeg for mig. Dog ser jeg ikke, hvordan det kunne blive meget mere rationelt. Muligvis kan det gøre arbejdet mere lystbetonet, i det mindste for resten af holdet.
Hvorfor gøre noget enkelt, når man kan gøre det så vidunderligt kompliceret, som professoren sagde.
Jeg kan forstå, at man knapt bruger hjulet, selvom det har eksisteret i mange år. Hjulet kan falde af, og det er nemt at finde syndebukken. Han, der kom med den dumme idé. Bedst er at intet sige, så har man intet ansvar. Udviklingen har tendens til at gå på lavt blus med et sådant syn. Risikoen er også, at der bliver færre timer at debitere, dvs. tjenestefejl. Dog kan der være en vis forhandlingsplads mellem sælger og køber. Hvis jeg vil have, at arbejderne ikke skal slide sig op unødigt, kan det endda godkendes af en arbejdsgiver, der er human over for de ansatte.
Men som det ser ud, tror jeg, jeg lader dem køre efter eget hoved og holder mig væk. Det er jo ikke sjovt, at nogen har synspunkter på ens arbejde. Skulle jeg spartle selv, ved jeg, at jeg ville gøre det med lidt tests først med nogle arbejdsbesparende metoder.
Hvorfor gøre noget enkelt, når man kan gøre det så vidunderligt kompliceret, som professoren sagde.
Jeg kan forstå, at man knapt bruger hjulet, selvom det har eksisteret i mange år. Hjulet kan falde af, og det er nemt at finde syndebukken. Han, der kom med den dumme idé. Bedst er at intet sige, så har man intet ansvar. Udviklingen har tendens til at gå på lavt blus med et sådant syn. Risikoen er også, at der bliver færre timer at debitere, dvs. tjenestefejl. Dog kan der være en vis forhandlingsplads mellem sælger og køber. Hvis jeg vil have, at arbejderne ikke skal slide sig op unødigt, kan det endda godkendes af en arbejdsgiver, der er human over for de ansatte.
Men som det ser ud, tror jeg, jeg lader dem køre efter eget hoved og holder mig væk. Det er jo ikke sjovt, at nogen har synspunkter på ens arbejde. Skulle jeg spartle selv, ved jeg, at jeg ville gøre det med lidt tests først med nogle arbejdsbesparende metoder.
Spackler selv en del og har tænkt i dine baner...
Har en kollega som har en blå 200l plasttønde som han fylder med spartelmasse og har en aftapning nederst, han slipper ikke for bæringen men kan blande et helt badeværelse i en omgang, inden han begynder at spartle.
Slange ved jeg ikke om virker, et 3" rør måske, risikoen er vel, at spartelmassen adskiller sig under transporten, i en pumpe har man jo et ret højt tryk, der skyder spartelmassen fremad.
1000 kg ved jeg, at mange har som grænse med pumpe, omtrent der ligger tiden med rengøring osv.
Jeg resonerer sådan, at det ikke er tiden, det er min krop, ryg først og fremmest, som jeg skal spare på...
Pumper findes fra ca. 2000 kg/h til 6-8000 kg/h, måske endnu mere med lastbil med pumpe.
Kan nogen bygge en enmands flydespartelpumpe, så står jeg først i køen
Har en kollega som har en blå 200l plasttønde som han fylder med spartelmasse og har en aftapning nederst, han slipper ikke for bæringen men kan blande et helt badeværelse i en omgang, inden han begynder at spartle.
Slange ved jeg ikke om virker, et 3" rør måske, risikoen er vel, at spartelmassen adskiller sig under transporten, i en pumpe har man jo et ret højt tryk, der skyder spartelmassen fremad.
1000 kg ved jeg, at mange har som grænse med pumpe, omtrent der ligger tiden med rengøring osv.
Jeg resonerer sådan, at det ikke er tiden, det er min krop, ryg først og fremmest, som jeg skal spare på...
Pumper findes fra ca. 2000 kg/h til 6-8000 kg/h, måske endnu mere med lastbil med pumpe.
Kan nogen bygge en enmands flydespartelpumpe, så står jeg først i køen
Har man en ordentlig skylift så burde man kunne blande i tønden, sende klisteret op i en skylift og derefter trække en slange gennem et vindue og lade spartelmassen løbe ud. Når man så er færdig, lader man den resterende spartelmasse løbe ud i en sæk, inden man skyller tønden og slangen igennem.
Det burde fungere med en trefod model XXL og blok og talje også.
Det burde fungere med en trefod model XXL og blok og talje også.
Senest redigeret:
Min første tanke var, at hver spand med pisket spartelmasse løftes op og hældes i en tønde, der sidder højt. I mit tilfælde bare i hovedhøjde. Hvor hurtigt separerer vandet og spartelmassen? Det er jo et synspunkt. Bedst ville det være, hvis en pisker fortsætter med at holde blandingen velblandet. En mand kan stå på en høj skammel og piske, eller i enmandsfaldet ville en mixer, der passer sig selv, være en klar vinder.
Man blander da fuld tønde ved at hjælpe den indbyggede omrører med en manuel pisker, løfter tønden og ruller den frem til rummet. Typ.
Man blander da fuld tønde ved at hjælpe den indbyggede omrører med en manuel pisker, løfter tønden og ruller den frem til rummet. Typ.
Prøv, men glem ikke at filme det. Når I ruller frem jeres hjemmelavede dimser med en 250kg tung tønde i hovedhøjde til det rigtige rum og lortet vælter. Flydespartel 2m op på væggen og en masse skænderi om hvis skyld det var.
Skift til et firma, som ved, hvad de laver, og lad dem derefter løse dette på egen hånd... jeg har brugt et firma, som har flydespartlet flere gange for mig uden pumpe, og det har gået rigtig godt,
At flydespartle 25 m2 er ikke et specielt stort projekt for dem, der er professionelle, og de har ingen problemer med at bære ind det, der behøves. Hvorfor tror "amatører" så ofte, at de har bedre løsninger end dem, der er professionelle????
Hvert nyt problem eller projekt sætter altid gang i mine tanker. En almen teknisk baggrund og mange leveår med hus, bil og bådsejerskab har givet allroundkendskab som amatør.
Tror også, at firmaet skal håndtere dette, som de vil, men mine tanker kan jeg ikke få stoppet, før jeg har testet eller i teorien indset, at det, jeg forestiller mig, allerede er til salg.
Jeg flydespartlede 4 kvm på sommerhuset, og det blev helt i orden og ret enkelt med almindelig piskeris og spand.
Der går mange timer med materialanskaffelse og rengøring, når man får hjælp af maskiner, så jeg begynder at blive overbevist om at bare køre på med råstyrke og stenalderværktøj.
Men som sagt, tanker gør som de vil. Dem kan jeg ikke stoppe. Lige nu er det en lang skrue i et aflangt kar. Skruen, som er mere end en meter lang, rører rundt i blandingen og presser den ind i et langt rør, hvor slangen sidder i røret ende. En skruepumpe altså i princippet. Halvdelen af skruen rører rundt i det aflange kar, og resten presser vællingen ud.
Tror også, at firmaet skal håndtere dette, som de vil, men mine tanker kan jeg ikke få stoppet, før jeg har testet eller i teorien indset, at det, jeg forestiller mig, allerede er til salg.
Jeg flydespartlede 4 kvm på sommerhuset, og det blev helt i orden og ret enkelt med almindelig piskeris og spand.
Der går mange timer med materialanskaffelse og rengøring, når man får hjælp af maskiner, så jeg begynder at blive overbevist om at bare køre på med råstyrke og stenalderværktøj.
Men som sagt, tanker gør som de vil. Dem kan jeg ikke stoppe. Lige nu er det en lang skrue i et aflangt kar. Skruen, som er mere end en meter lang, rører rundt i blandingen og presser den ind i et langt rør, hvor slangen sidder i røret ende. En skruepumpe altså i princippet. Halvdelen af skruen rører rundt i det aflange kar, og resten presser vællingen ud.
Nysgerrig, nej men dem der spartler gulv flere gange om måneden har sandsynligvis tænkt på alle løsninger, der kunne gøre jobbet lettere. For ofte er det vel sådan, at den "løsning" som en amatør ser på et problem har de professionelle testet for længe siden.
Visst er det sådan. Dog har husejeren visse fordele med sin nærhed til objektet. Logistisk, historisk og ikke mindst følelsesmæssigt mere indstillet på det bedste for huset. Ligesom pengepungen. Det er godt om fagfolk på sitet som er mere indstillet på eget fag og deres indkomst af forståelige årsager. Intet galt i det. Desværre er det ikke altid det fremgår om det er fagpersonen eller amatøreren som indlægget kommer fra.
Mest fagfolk ser det ud til at være. Måske bare min følelse?
Ret mig hvis jeg tager fejl!
Mest fagfolk ser det ud til at være. Måske bare min følelse?
Ret mig hvis jeg tager fejl!
For at klarlægge min "position", så er jeg ikke (gør dog nogle sporadiske indhop hos visse "udvalgte") erhvervsudøvende siden nogle år tilbage. Så jeg har ingen som helst interesse i at holde nogen "om ryggen", derimod føles det som om jeg, i det mindste til en vis grad, kan hjælpe glade amatører med at få et "sandere" billede af "livet" i byggebranchen.
Min teori er, at ud af 100 idéer man får, er 90 dårlige, 9 er okay, og en er briljant. Og der er kun én måde at finde ud af det på, og det er at kaste dem ud og lade folk vurdere dem og så teste, hvis ingen har lykkedes med at kritisere idéen.
Så ja, sandsynligvis er det nemmest at bære flytspackel som i dag, men det betyder ikke, at man skal stoppe med at have idéer.
Så ja, sandsynligvis er det nemmest at bære flytspackel som i dag, men det betyder ikke, at man skal stoppe med at have idéer.
Dem jeg plejer at bruge er betonarbejdere i bunden og støber mest men flydespartler nogle gange hver dag i uger...alt fra badeværelser hjemme hos privatpersoner til 100-tals m2 på byggepladser...Nyfniken sagde: