11,020 læst ·
42 svar
11k læst
42 svar
Hælde flydespartel ud gennem slange.
Side 1 af 3
Har fået lagt gulvvarmeslange i kælderen og skal flydespartle. Får hjælp med det men leger med tanken om at lette udportioneringen ved at hælde spartelmassen ud via en tønde med afløb og en tyk slange. Tønden kan stå på en høj palle/stilling 1,5 eller højere.
Nogen der har prøvet? Det bliver meget klatring på gulvvarmeslangerne med spande da det er 25 kvm og aflange rum.
Spartelpumpe går bort ifølge rørlæggerens tilknyttede byggefirma som har påtaget sig spartlingen. Hurtigere med flere der pisker eller om det var svært at leje en blandepumpe. (Gbg). Så en filmklip med spartelpumpe på nettet og det gik meget trægt at få spartelmassen ud. Det var alligevel en reklamefilm.
Tønden og slange kan kasseres hvis det ikke kan rengøres.
Spørgsmålet er om det løber ud gennem en 10 m lang slange fra 2 m højt placeret kar. Skal dække gulvvarmen i første spartling og derefter bygge fald. Anden spartling bliver så mindre følsom over for at træde på varmeslangen. Kan bruge maksimale vandmængde i første omgang.
Nogen der har prøvet?
Nogen der har prøvet? Det bliver meget klatring på gulvvarmeslangerne med spande da det er 25 kvm og aflange rum.
Spartelpumpe går bort ifølge rørlæggerens tilknyttede byggefirma som har påtaget sig spartlingen. Hurtigere med flere der pisker eller om det var svært at leje en blandepumpe. (Gbg). Så en filmklip med spartelpumpe på nettet og det gik meget trægt at få spartelmassen ud. Det var alligevel en reklamefilm.
Tønden og slange kan kasseres hvis det ikke kan rengøres.
Spørgsmålet er om det løber ud gennem en 10 m lang slange fra 2 m højt placeret kar. Skal dække gulvvarmen i første spartling og derefter bygge fald. Anden spartling bliver så mindre følsom over for at træde på varmeslangen. Kan bruge maksimale vandmængde i første omgang.
Nogen der har prøvet?
Men tror du ikke, at "amatøren" har bedre idéer end profferne?? Jeg troede, at en spackelpump var overlegen på lidt større overflader. Hvorfor, jo det er, hvad man bruger på alle større jobs. Men det bliver lidt dyrt på et så relativt lille job. Og på lidt større "småjob" plejer man vel ikke at bruge en spand, men en tønde med hjul. Og det er ingen kunst at beskytte slangen, men hvordan man gør det, ved jo profferne.
Det hærder ikke hurtigere, fordi det løber gennem en slange, er min tanke. Det er jo hele tiden ny blanding, indtil den sidste spand hvor tynd og slange kan rengøres hurtigst muligt eller kastes.thomas33 sagde:
Jo en kran ved spackleren er nødvendigt og måske også ved tunnan. Hvis jeg var spackler ville jeg sætte pris på at slippe for at bære en spand der vejer 30 kg. Det betyder, at man med ret god præcision skal bære 2 ton på begrænset tid. Men proffer kan nok lide at gøre det, som man plejer at gøre, hvilket er en naturlov eller definitionen på proffer.
Det er jo også dumt at chikanere. Det kan jo gå galt.
Dog er nok det værste med min idé, at man hinkar ud som vanligt og stiller tunna og ställning til side. Eller stiller arrangementet på hjul.
Det er jo også dumt at chikanere. Det kan jo gå galt.
Dog er nok det værste med min idé, at man hinkar ud som vanligt og stiller tunna og ställning til side. Eller stiller arrangementet på hjul.
Når man flydespartler et lidt større gulv, gør man det naturligvis ikke med en eller to personer, men mindst tre eller fire. En der "spartler", to der bærer, og en der blander og nogle gange bærer. Ofte blander man i en/tå tønde(r) med hjul, som man kan trække.
Jodå. Det gik bedre end planlagt.korsdå sagde:
http://www.byggahus.se/forum/badrum/221969-ovantat-besok-av-flytspackel.html
Ved en fejltagelse kommer de fleste innovationer til. Det bliver selvfølgelig et godt sug i den to-etagers hævert. Jeg burde måske placere piskemændene to etager oppe for at være sikker. Synes helt klart, at det ser mere praktisk ud at erstatte spandbærere med en slange og aflaste spartleren med 25 kg mindre at bære rundt på. Tre mænd med piske, stor tønde med slange. Mændene holder tønden fyldt hele tiden undtagen når rummene begynder at blive færdige.
Det er klart det kan fungere. At løsningen ikke findes kommercielt behøver ikke betyde, at det er en dårlig idé. Det kan jo også være, at anvendelsesområdet er for smalt.
Men. To indvendinger:
1. Du må i det mindste gøre et forsøg først, så du ikke står der med bukserne nede, når der er skarpt leje.
2. Hvis du har hyret håndværkere til at lave et job hos dig, så gør du bedst i at lade dem gøre arbejdet på deres måde. Ellers kan de skyde skylden for alt, der går galt, på din metode.
Men. To indvendinger:
1. Du må i det mindste gøre et forsøg først, så du ikke står der med bukserne nede, når der er skarpt leje.
2. Hvis du har hyret håndværkere til at lave et job hos dig, så gør du bedst i at lade dem gøre arbejdet på deres måde. Ellers kan de skyde skylden for alt, der går galt, på din metode.
En risiko er, at spartelmassen er for trægflydende, og at flowet i slangen ikke klarer at løbe i en horisontal slange. Det, som ellers kunne fungere, er en tønde på hjul og med en kort næsten lodret slange hælde spartelmassen ud. Tønden skal vel være i en meters højde. Kan nok teste nogle sække. Altid sjovt at tænke på det i det mindste. Så hvis det ikke bliver så meget hurtigere er én ting, bare at det bliver mere bekvemt kan betyde bedre præcision f.eks. Mindre bæring er også en ting nu når hjulet er opfundet. Har kigget lidt på pumper til træge slidende substanser, men uprøvede ting som koster, er ikke forsvarligt i denne situation. Tønden med slange og nogle hjul er overkommeligt.
Jeg kan lige se det for mig, når I først er i gang og er på fyldning nummer 2, og slangen løsner sig fra tønden, og det tager 1 min for jer at opdage fejlen. En står i rummet og venter på mere flydespartel i slangen, mens de andre to står og blander fyldning 3.
Hele hallen og halvdelen af køkkenet fyldes med et tyndt lag flydespartel.
Betaler jeg nogen for et arbejde, så må de gøre det så svært for sig selv, bare det bliver godt. Men at bede taglæggerne klæde sig ud som Björne og Snigel, når de lægger tag, kan selvfølgelig forårsage et dårligere resultat, og de vil åbenbart skyde skylden på dårlig sigt i kostumerne.
Hele hallen og halvdelen af køkkenet fyldes med et tyndt lag flydespartel.
Betaler jeg nogen for et arbejde, så må de gøre det så svært for sig selv, bare det bliver godt. Men at bede taglæggerne klæde sig ud som Björne og Snigel, når de lægger tag, kan selvfølgelig forårsage et dårligere resultat, og de vil åbenbart skyde skylden på dårlig sigt i kostumerne.