Hej alle, jeg tænkte bare på at undersøge den generelle ekspertise her om, hvordan man bedst bygger mod en vej for at forhindre kæledyr i at løbe ud i trafikken. Kæledyrene i dette tilfælde er katte, og af erfaring ved jeg, at hvis en kat vil et sted, så kommer den derhen, fantastiske undslippelseskunstnere.

Så egentlig handler det vel om at gøre det så besværligt som muligt for kattene at løbe ud på den 50-vej, der går lige ved grundgrænsen. Et plankeværk ville vel være det allerbedste, men så bliver det jo et spørgsmål om byggetilladelse og bøvl, og det vil jeg helst undgå, jeg ved ikke engang, hvor svært det er at få.

Min tanke er at plante sådan nogle høje grønne vækster, tætte som bare pokker. Er det tujor, tjujor de hedder, jeg kan ikke helt huske det? Og så, på ydersiden mod grøften, sætte op en eller anden form for knæhøjt Gunnebostakit. At skærme for lyden fra vejen er også en vigtig funktion i dette projekt, og jeg forestiller mig, at tjujor... øhh de der høje grønne vækster er gode til det. Egne erfaringer? Brillante idéer? Del med jer!:)

Jeg kan forestille mig, at en thujahæk er relativt god til lyddæmpning - sammenlignet med andre buske - eller den har i det mindste fordelen, at nålene sidder året rundt, så den dæmper også om vinteren. Men jeg har læst et sted, husker ikke hvor, at uanset hvad man planter, så har buske en yderst marginal lyddæmpningsevne sammenlignet med et rigtigt støjhegn. Ang. at supplere med Gunnebostängsel tror jeg, at du har ret, for ingen buske i verden kan forhindre en kat i at løbe ud.

oj oj, føles som om du har ret i, at det bliver svært at stoppe en katt!
De klatrer jo let over alle dine alternativer, selv planket....:S
Højt gunnebo med el og uden buske til at tage hjælp af..? Men det måske ikke går at få til..

Byggetilladelse for plank må da ikke være så svært at få?

Vi har thuja som hæk, men sparsomt, sætter man dem tæt, tæt og Gunnebo udenfor, så burde katten tage en anden vej end lige igennem, men vil den ud på vejen, så er der intet, der hindrer den på sigt :)

Lyddæmpning ved jeg ikke noget om, men det er jo plank, man plejer at sætte. Det triste ved plank er det samme som med hegn, det er pænt første, andet og måske tredje år, men så begynder malingen at skalle af, og det hælder til den ene side her og til den anden side der. Jeg synes, at hæk er overlegen ud fra det, man klipper et par gange om året maksimalt, og den holder sig pæn.

Nu lyder det måske grusomt, men enten lærer de at passe på bilerne, eller også gør de det ikke. Er inde på kat 3 og 4 herhjemme, 70 vej lige udenfor. De har lært, at når der kommer en bil, så venter man, til den er kørt forbi, før man går over. Kat 1 og 2 lærte det ikke i tide...
Katten kommer ud, uanset om du vil det eller ej, mine katte får mad i værkstedet, og den ene nægter at bruge døren som almindelige mennesker (hun er jo dog kat) men klatrer op ad panelen og ind i et hul oppe ved taget og så ned på indersiden igen. Så uanset en tujahæk eller Gunnebostaket, lærer det ikke at stoppe dine katte!

Tak for jeres meninger. Som mange har sagt, sikkert, hvis katten vil igennem, så finder den en vej. Men som jeg ser det, hvorfor skulle de ønske at komme ud på en larmende vej, når der er uspoleret skov at snige sig rundt i lige bag huset? Dette er katte, der har levet hele deres liv i en lejlighed og vil sikkert være bange for deres egen skygge i starten udendørs.

Derefter håber jeg, at denne tråd kan være nyttig for nogen anden, for dette er faktisk ikke et problem for mig længere. I går fik vi (min kone og jeg) nemlig et luksusproblem, vi vandt begge de bud, vi var med i, og valgte det andet hus, det der ikke ligger tæt på en vej. Så kattene overlever forhåbentlig også fremover. d^_^b

Tillykke med det så! :wow:

Tillykke med huset!
Angående hvorfor kattene skulle ønske at komme ud på en støjende vej, når der er uberørt skov bagved - jeg har skov og store marker på den "rigtige" side af vejen og marker og skov på den "forkerte" side af vejen - gæt hvor kattene går...
Græsset er altid grønnere på den anden side åbenbart.

He he tak for glade tilråb og gratulationer. Jo jeg ved, man bliver aldrig rigtig klog på katte, egensindige kræ den der.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.