Hej! Nu er tingene faldet så godt på plads, at jeg har fået en gård for lidt tid siden, og på gården er der diverse økonomibygninger, bl.a. en helt tom lade på ca. 140kvm (gammel "maskinhus" med garanti).
Bygningen er sund og solidt dimensioneret i vægge og spær, så da det blev aktuelt med en ordentlig garage, kom vi hurtigt frem til, at det bedste måtte være at bygge indeni laden.
Målene på garagen bliver ca. 6000x12000, lofthøjde ca. 3400.
Der vil stå en billift midt i garagen ret langt inde.
Nu til sagen: Jeg vil montere en H-bjælke i taget i længderetningen. Dels for at kunne have tyndere "spær" på kassen, da de kun skal holde deres egen vægt, isoleringen og lidt gips, men frem for alt for at kunne hænge en Telfer i bjælken og have i stedet for diverse "motorkraner" og andet skrammel, der findes.
Jeg indså ret hurtigt, at man ikke kan have sådan en bjælke helt uden støtte på 12 meter, så jeg tænkte at have to støttebjælker, der går tværs over værkstedet inde i tagbjælkelaget, hvor den lange bjælke skal svejses i.
Så er spørgsmålet jo, om en 180mm HEB bjælke er tilstrækkelig til arbejdet, tanken er, at Telferen skal kunne tage ca. 200kg.
De tværgående bjælker bliver i så fald også 180mm HEB.
Jeg kunne få fat i sådan en bjælke brugt til skrotpris 5kr/kg + moms. Er det noget at holde på med, jeg skal i hvert fald svejse bjælken sammen herhjemme, da jeg umuligt kan få en hel 12-meter kørt hjem til en fornuftig pris.
Min ambition er jo naturligvis at være helt sikker på, at konstruktionen holder til det, jeg har til hensigt at løfte, og det dobbelte dertil.
Jeg har nu taget kontakt med en ven af mig, som lavede et excel-dokument med de rette algoritmer under sin tid på højskolen, behøver tilsyneladende kun indtaste størrelse på liv og flanger samt stål kvalitet.
Jeg vender tilbage, når jeg ved mere.
Uden at have regnet på det og med forbehold for at jeg har misforstået din løsning så tror jeg at det virker hvis du kun skal løfte 200kg.
Vedhæft gerne en skitse/tegning af hvordan du har tænkt dig at bygge bjælkerne.
Jeg tolker indlægget som at balken på en eller anden måde skal være med i tagkonstruktionen, men jeg forstår ikke rigtigt hvordan.
Balken burde let klare 200 kg telfer. Hvis spændvidden maksimalt er ca. 4m (jævnt fordelte støttepunkter).
Men hvis den også skal fungere som kipbjælke for taget?? Så skal du have en bygningsingeniør, som kan regne på det. Hvis man bare laver lidt grove antagelser om snelast, egenvægt for taget osv. Så kan det være, at balken skal bære omkring 20 ton.
Også stolperne, som skal støtte balken, kan være mindst lige så kritiske at dimensionere, afhængig af hvilken højde balken skal ligge i, så kan man have brug for at dimensionere for knækning. Og også grundlægning under stolperne kan have brug for at blive konstrueret nøje. Med de grove antagelser, jeg gjorde her ovenfor, kan der blive tale om typisk 7 ton på en stolpe, så duger det ikke at f.eks. bare stille en bjælke på en tynd betonplade, den vil synke lige igennem.
Nu er mit antagelse sandsynligvis lidt overdrevet, du har brug for nogen, der kan regne mere præcist på det.
Jeg var måske lidt uklar, men bygningen skal altså bygges inde i en eksisterende bygning.
Der vil altså ikke være tagspær i traditionel forstand.
Taget vil bestå af et isoleret bjælkelag, der kun fungerer som låg på "kassen". I dette bjælkelag indbygges to stålkonstruktioner, som skal holde den langsgående bjælke oppefra.
De tværgående bjælker vil stå på ben af stålbjælke (sandsynligvis HEB der også), som går ned til betonpladen.
Når du vil være på den sikre side, kan du altid prøve at trække din færdige struktur under sikre forhold med en vægt, der måske er dobbelt så tung som det maksimale, du har tænkt dig at løfte.
Ok, hvis jeg fatter det rigtigt, så behøver bjælken kun at tage op belastning fra løfteanordningen og egenvægten på tagkonstruktionen? Egenvægten burde ikke være mere end 30 - 50 kg per kvm. Hvilket i og for sig stadig bliver nogle ton på en så stor overflade.
Hvor sikker kan du være på, at dette "indendørstag" ikke bliver f.eks. en lagerplads?
Da du vil være på den sikre side kan du jo altid prøvetrække dit færdige byggeri under sikre former med en vægt som er måske dobbelt så tung som du maksimalt har tænkt dig at løfte.
Dobbelt så tung? Hvilke sikkerhedsmarginer arbejder man med på bygninger?
Jeg troede, at det var 1:5 eller 1:10, der gælder.
Det skal jo holde til dynamiske kræfter ved start og stop på telferen også,
ikke kun til statisk last.
Ok om jeg forstår det rigtigt, så behøver bjælken kun at tage op belastning fra løfteanordningen, og egenvægten på tagkonstruktionen? Egenvægten burde ikke være mere end 30 - 50 kg pr. kvm. Hvilket i og for sig alligevel bliver nogle tons på en såpass stor overflade.
Hvor sikker kan du være på, at det her "indendørstag" ikke bliver for eksempel et lagerrum?
Meget sandt! Dette skal jo undgås for at sikre, at der ikke sker en ulykke. Det vil i og for sig blive ret trangt ovenpå taget, da laderens tag er ret tæt på.
Det er meget interessant med sådanne projekter, hvor man bygger nyt hus inden i et gammelt.
Det vender ligesom alle tanker om husbyggeri på hovedet.
Tror, at jeg kun har læst om det i skønlitteratur før.
Har en svag erindring om en fortælling af Aksel Sandemose (Jo, det er korrekt stavet), ham med Janteloven, I ved.
Hvor meget øges kraften ved en kraftig stop eller endnu værre en last som f.eks. vælter og "falder frit" et lille stykke, inden wiren igen strammes? Kan jo være interessant at vide, når man skal prøvebelaste.
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.