Fik i dag et halvt afslag til at lægge klinkegulv i badeværelset, fordi jeg vil have gulvvarme under, og det, ifølge min vicevært, kan TRÆKKE FUGT til sig???
Jeg syntes, det lød mærkeligt, at varme skulle kunne suge fugt til sig, hvis det er tændt. Han hævder, at han har set fugt krybe op i en væg, når man opvarmede et rum for at tørre det.
Er det ham eller mig, der har fået dette galt i halsen?
Findes der i så fald noget tør og saglig dokumentation, som man kan slå ham i hovedet med, så jeg får min gulvvarme?

Taknemmelig for svar!
Simon Nordberg

Det eneste jeg har hørt, der kan ligne det han siger, er, at hvis man har gulvvarme på dele af en kældergulv i et hus, kan fugten trykkes væk fra de dele med gulvvarme og samle sig i de dele, der ikke har gulvvarme. Men hvis det ikke handler om en kælder, kan jeg i hvert fald ikke rigtig forstå, hvordan han mener.

P
Ja gud, der fik man sig en lille lektion. Det værste er, at det ser ud som om han kan have ret. Afhængigt af hvad huset her står på selvfølgelig. Men er det en betonplade, så tvivler jeg på, at de fulgte de retningslinjer, som Indoor Air satte op, da de byggede den i 60'erne...
Tak alligevel! Og hvis nogen andre skulle have modstridende info, er jeg også meget taknemmelig!

Jeg bemærkede, at i dokumentet blev der primært skrevet om "gulvbelægning med tætte materialer". Det afsluttedes også med sætningen "Hvis man nøjes med ubehandlede betongulve, er friheden selvfølgelig større".

Klinker kan jo ikke anses for at være et "tæt" materiale. Så hvordan er det egentlig med fugtproblemet i det tilfælde?

Så kan det ikke undgås, at en hel del energi går til spilde nedad.

P
Problemet med opstigende fugt i tilstødende rum består jo, og at lægge klinker uden vådisolering er måske ikke den optimale løsning i dette tilfælde.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.